McLaren heeft volgens Helmut Marko in Miami voor het eerst haar ware potentieel getoond. Het is dan ook niet verrassend dat veel analisten zich afvragen hoe McLaren het voor elkaar krijgt om in het laatste jaar van de huidige reglementen zoveel sterker te zijn dan de rest. Vooral het bandenmanagement van McLaren zorgt voor veel frustraties bij de concurrentie. Jack Plooij denkt dat Rob Marshall daar onterecht voor verantwoordelijk wordt gehouden.
Oscar Piastri had zijn slechtste startplek van het seizoen in Miami, maar dat weerhield de Australiër er niet van om weer een dominante overwinning te pakken. 'Ik vind het geweldig wat hij doet', geeft Plooij aan bij De Stamtafel. 'Hij stapte uit en we dachten dat hij helemaal uit zijn panty zou gaan, maar hij zei gewoon: geweldig. Dit is gewoon zijn missie. Hij gaat dit gewoon nailen. Bij de inhaalacties doet hij precies het juiste om Max in te halen. Lando Norris is veel te zenuwachtig. Hij gaat het gewoon redden, denk ik. Hij wordt wereldkampioen', voorspelt de pitreporter.
Plooij is ook fan van de wijze waarop Piastri met Verstappen strijdt op de baan. 'Ik vond dat Piastri het heel slim deed.' De kampioenschapsleider wachtte zijn moment af, sloeg toe, en verdween aan de horizon. 'Piastri moet er niet nog een paar achter elkaar winnen, want dan zie ik het slecht in voor Norris.' De Brit opende het seizoen met een voorsprong van 23 punten, nadat zijn fout in de regen niet werd afgestraft en die van Piastri wel. Ondertussen heeft Piastri 39 punten meer gepakt, waardoor hij nu een voorsprong van zestien punten heeft.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Brown krijgt gelijk
Bij het programma van Ziggo Sport komt vervolgens ter sprake dat Zak Brown afgelopen weekend boos reageerde op alle aantijgingen van Red Bull Racing. Christian Horner heeft al meerdere keren geklaagd over de flexibele vleugels van McLaren, en gebruikte warmtecamera's om onderzoek te doen naar het bandenmanagement van de constructeurskampioen. Brown liet optekenen dat Red Bull een protest moet indienen, en niet moet blijven klagen.
'Ik vind dat Brown wel een punt heeft', oordeelt Plooij. 'Hij zegt dat ze een protest moeten indienen als ze iets illegaals vinden. Daarmee heeft hij toch een punt?' vraagt de analist aan zijn collega's. 'Ik denk dat Red Bull wel heel veel speculeert. Christian Horner werkt daar ook heel erg aan mee.' Brown stookte de afgelopen jaren regelmatig bij Red Bull, en het Oostenrijkse team hanteert nu dezelfde aanpak.
Plooij legt uit dat het hele verhaal een geschiedenis is. 'Rob Marshall heeft vroeger bij Red Bull gewerkt. Hij deed allerlei dingen op de grens van de reglementen', vertelt Plooij. Collega Olav Mol haakt daarop in. 'Ze hebben hem een paar keer teruggeroepen op de fabriek: leuk idee, maar dit gaan we niet doen, want dit is niet in de geest van de sport.' Marshall raakte bij Red Bull op een zijspoor, en vertrok in 2023 naar McLaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het grote brein achter de bandentruc
Plooij neemt het verhaal weer over. 'Hij is nu naar McLaren gegaan, en daarom wijst Horner de hele tijd naar McLaren en zegt hij dat Marshall allerlei gemene dingen doet. Misschien is dat wel niet zo, want er zit nog een andere meneer bij McLaren, die we bijna nooit benoemen: Peter Prodromou. Deze man is het grote brein achter het bandenmanagement en het balansmanagement van McLaren.'
'Hij is de rechterhand van Adrian Newey geweest', weet Plooij. Newey en Prodromou werkten zo'n acht jaar samen bij McLaren, en boekten daar ook grote successen. In 2006 stapten beide mannen samen over naar Red Bull, maar in 2014 ging de Grieks-Cypriotische engineer terug naar McLaren. Daar is hij nu actief als technisch directeur van de aerodynamica van het team.
Lastig te kopiëren
'Ze hebben de remtrommels helemaal veranderd', geeft Mol aan. 'Die waren vorig jaar rond en glad. Daar gebruiken ze nu allerlei luchtstromingen. Het kan zijn dat ze ontdekt hebben dat ze de lucht naar buiten kunnen laten lopen, over de band. Zo wordt de band weer gekoeld. Je kunt dit niet zomaar kopiëren, want je weet niet wat dit met de luchtstroom doet. Als je dat uitgevogeld hebt, ben je een half jaar verder.'
Plooij vat het verhaal samen. 'Vroeger werd de koeling gebruikt om de remmen te koelen, maar McLaren gebruikt dit om de temperatuur van de band en de velg te koelen. Er wordt gestookt dat dit illegaal zou zijn. Horner moet ergens stoken, maar Brown heeft gewoon gelijk als hij zegt: bewijs het maar.' Gezien het gebrek aan een protest heeft Red Bull voorlopig geen bewijs, en de mannen van Red Bull lijken ook nog niet te weten hoe ze de truc van McLaren kunnen overnemen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties