Uit de afgelopen weken kunnen enkele duidelijke conclusies worden getrokken, onder andere dat Red Bull Racing er alles aan doet om Max Verstappen tevreden te houden. Dat is niet alleen de enige manier om nog kans te maken op de rijderstitel, maar mogelijk doet Red Bull dit vooral om Verstappen ook op de lange termijn aan zich te binden. Dat is in elk geval een gedachte die bij een van de analisten opkomt.
In de F1 Nation Podcast legt Lawrence Barretto uit wat hij geleerd heeft van de Grand Prix van Singapore. 'Red Bull heeft de ontwikkeling van de auto niet opgegeven. Vanuit mijn standpunt was er in Singapore alleen een kleine aanpassing aan de voorvleugel, maar ze doen nog alles wat ze kunnen, zolang ze 2026 niet in gevaar brengen en geen middelen onttrekken aan volgend seizoen. Ze zijn blijven zoeken naar antwoorden op een probleem waarmee ze al een hele tijd kampen. In aanloop naar Singapore hebben we een duidelijker beeld gekregen van de visie van Laurent Mekies.'
De visie van Mekies
Die visie houdt onder meer het volgende in: minder nadruk op pre-racesimulaties, meer luisteren naar de feedback van de coureurs, en een aanpak van het raceweekend die sterker leunt op de technische kant. 'Deze aanpak werkt. Het is belangrijk dat ze hebben kunnen presteren op een circuit met veel downforce. De reden waarom Verstappen zo positief was na de kwalificatie, is dat hij het gevoel had eindelijk weer een auto te hebben waarmee hij kon strijden. Daarom vond hij het ook zo frustrerend dat hij op de racedag niet beter presteerde, want het team heeft het gevoel dat er echt een doorbraak is geweest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Motorsportjournalist Greg Rust merkt een duidelijk andere sfeer binnen Red Bull dan in de eerste seizoenshelft. 'Er is zoveel naast de baan gebeurd bij dat team. Heb je niet het gevoel dat er nu een collectieve rust heerst? Ze hebben op drie verschillende circuits laten zien dat er progressie is, er worden upgrades doorgevoerd. Je hebt een van de beste coureurs ooit, die met veel energie het gevecht aangaat. Mathematisch wordt het misschien lastig, maar dit is iemand die niet opgeeft. Het is mooi om te zien dat ze hem de kans geven om zijn vel duur te verkopen.'
Lange termijn het belangrijkste
Barretto sluit zich daar volledig bij aan. 'Vast en zeker. Het levert verschillende voordelen op. Je houdt Max op deze manier tevreden én je haalt het maximale uit hem. We mogen niet vergeten dat het op de lange termijn vooral belangrijk is om Max te behouden. Hij heeft een contract tot 2028, maar we weten niet of hij na 2026 nog blijft. Er zijn zoveel factoren waarop Mekies snel moet anticiperen, en een van de belangrijkste is: zorgen dat Max blijft. Het is belangrijk dat Mekies laat zien dat hij de teamcultuur en technische aanpak verandert en een goede werkrelatie met Max onderhoudt. Of dit alles uiteindelijk resulteert tot een titel voor Max dit jaar, is bijna irrelevant. Het gaat erom dat Max ziet dat ze er alles aan doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat is misschien maar goed ook, want Tom Clarkson twijfelt of Verstappen dit jaar nog zijn vijfde titel zal pakken. 'Het blijft een grote opgave voor Max om het gat van 63 punten met Piastri te dichten, hè. Red Bull zal waarschijnlijk sterk zijn in Austin. Het team is altijd competitief geweest in Mexico. Interlagos is volgens mij een speeltuin voor Max Verstappen. Daarnaast hebben we nog Las Vegas, Abu Dhabi en Qatar', somt de presentator de resterende circuits op.
Verstappen kan in hoofd van McLaren kruipen
'Mathematisch lijkt het een moeilijke missie. Dat zeggen we op basis van de vorm die McLaren tot nu toe heeft laten zien. Het is geen onoverbrugbare kloof. Als er iets fout gaat bij McLaren, dan staat Max klaar', stelt Rust. 'Het draait om twee factoren', bevestigt Barretto. 'Als de vormcurve van Red Bull stijgt en die van McLaren juist afvlakt, dan kruipt Max in hun hoofden. Zelfs ik dacht tijdens de zomerpauze dat we naar een tweestrijd om de titel keken, omdat dat toen de realiteit was. Ik denk dat ze zich bij McLaren zorgen moeten maken. Ja, ze hebben de constructeurstitel in handen, maar hun coureurs zullen elkaar punten blijven afsnoepen. Bij Red Bull ligt de volledige focus op één rijder.'
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties