Max Verstappen liet zich enkele weken geleden in Azerbeidzjan kritisch uit over de C6-band van Pirelli. Als de viervoudig wereldkampioen het voor het zeggen had, dan zou deze compound zelfs niet meer terugkeren. Bij Pirelli heeft men de kritiek van de Red Bull Racing-coureur gehoord en Mario Isola stelt graag het gesprek aan te gaan met de regerend wereldkampioen.
Bandenleverancier Pirelli introduceerde eerder dit jaar de nieuwe C6-band. Deze zachtere compound moest vooral op de stratencircuits uitkomst bieden, maar in Bakoe meden veel coureurs de band met de rode wangen. Het mediumrubber genoot zelfs in de kwalificatie de voorkeur en Verstappen was dan ook kritisch op de nieuwe compound. 'Ik denk dat ik een keer met Pirelli wil gaan praten dat ze die band gewoon lekker thuis laten. In Monaco en in Imola werkte die ook al niet en in Montréal volgens mij ook niet. Dan kun je hem beter thuis laten', zei de Nederlander enkele weken geleden in Bakoe.
Ook bij Pirelli heeft men de uitspraken van Verstappen gehoord. 'Ik heb zijn opmerkingen gelezen', begint Isola in een interview met Motorsport.com. 'Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om er met Max over te praten, maar dat zal ik nog wel gaan doen. Het is sowieso niet heel urgent, aangezien de C6 dit jaar in geen enkele race meer zal worden gebruikt', legt de 56-jarige Italiaan uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Isola is het niet 'oneens' met Verstappen
Pirelli was aanvankelijk wel van plan om de C6-band nog een paar keer in te zetten in 2025. Dit had afgelopen weekend in Singapore en later dit jaar in Las Vegas het geval moeten zijn, maar de Italiaanse bandenleverancier is daarop teruggekomen. Isola stelt overigens dat dit niks te maken heeft met de kritiek van Verstappen. 'Het komt doordat de banden in Singapore meer te verduren krijgen, en in Las Vegas is de temperatuur een factor om rekening mee te houden. Daardoor zou je graining kunnen krijgen en dus was de C6 voor die races uiteindelijk geen optie meer', verklaart Isola de keuze om van het oorspronkelijke plan af te stappen.
Isola vindt het echter wel te zwaar om te stellen dat de C6-band volledig heeft gefaald. De Italiaan ziet namelijk ook positieve punten. 'Als we iets positiefs uit de bandenallocatie voor Bakoe kunnen halen, dan is het dat het in ieder geval de kwalificatie interessant heeft gemaakt. Sommige coureurs wilden de C5 gebruiken, anderen de C6. De C6 was qua pure performance nog steeds iets sneller, alleen niet veel, een paar tienden per ronde', stelt de Pirelli-man.
Dat verschil moet volgens Isola groter worden en dus begrijpt hij de kritiek van Verstappen wel. 'We zijn ons er volledig van bewust dat de C5 en C6 momenteel heel dicht bij elkaar zitten. Voor volgend jaar willen we de delta tussen beide compounds groter maken, om echt een aparte positie voor de C6 te creëren. Dit jaar hebben we voor het eerst een C6 geïntroduceerd en daar hebben we van geleerd. We weten dat het verschil groter moet zijn. Ik begrijp de opmerkingen van Max en die zijn niet heel anders dan wat wij zelf hebben geanalyseerd. Ik ben het in ieder geval niet oneens met Max', besluit Isola.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties