max-verstappen-red-bull-racing-2025-singapore-zondag-lando-norris Analyse
Analyse

De vraagtekens bij McLarens strategische team na de extreem doorzichtige Verstappen-dummy

max-verstappen-red-bull-racing-2025-singapore-zondag-lando-norris

De Grand Prix van Singapore van 2025 leverde McLaren de overwinning op in het constructeurskampioenschap. Desondanks wordt dit succes enigszins overschaduwd. Niet in de eerste plaats vanwege een viering zonder topcoureur Oscar Piastri, maar ook vanwege strategische keuzes die de renstal gedurende de wedstrijd maakte. Tweemaal was het team zwak en koos het ervoor om strategische kansen niet te benutten.

Is de kwaliteit van McLarens strategische team vergelijkbaar met die van het team in de fabriek? Na de Grand Prix van Singapore lijkt het er niet op. Allereerst nemen we een kijkje naar de zogeheten 'dummy' die het team uitvoerde op Verstappen in de race. De definitie van een dummy is een neppitstop. Een team stuurt de pitstopcrew naar buiten met banden in de handen en de helmen op, om vervolgens de coureur de pitstraat niet in te laten rijden, maar door te laten rijden.

Het doel van zo'n dummy is om het andere team te triggeren. Verstappen lag enkele seconden voor op Norris toen McLaren de dummy uitvoerde. McLaren dreigde dus met een vroege pitstop, om vervolgens voor Verstappen te eindigen wanneer de Nederlander zijn pitstop uiteindelijk zou maken. Dit heet in strategische racetermen een undercut. McLaren wilde Red Bull doen geloven dat zij met Norris voor die undercut zouden gaan, om Verstappen zo in een (te) vroege pitstop te dwingen. De actie mislukte en dat was vooral te wijten aan het feit dat dit een bijzonder overduidelijke dummy was.

McLarens dummy op Red Bull

De poging tot misleiden was geen hele sterke en misschien wel de meest voor de hand liggende bluf in tijden. Formule 1-teams doen ze tegenwoordig nog weinig, maar het lag er hier zo dik bovenop dat ze het net zo goed hadden kunnen laten. De eerste reden dat deze dummy zo slecht was, was omdat hij qua timing niet klopte. Normaalgesproken wacht een team zo lang mogelijk in de ronde met het geven van een pitstop-instructie. Door de oproep veel te vroeg te doen, krijgt het rivaliserende team de tijd om te reageren, wat een team bij een normale pitstop nooit zou doen.

Ook zou een pitstop Norris geen strategisch voordeel opgeleverd hebben. Er was geen acute noodzaak om te pitten, behalve misschien het feit dat een deel van Norris' voorvleugel loszat. De wedstrijdleiding verplichtte de Engelsman echter niet om de vleugel te wisselen, dus dat was in dit specifieke geval geen reden om de pitstraat in te rijden. Een pitstop zou zelfs strategisch nadelig geweest zijn. Verstappen reed op softs, Norris op mediums. Hij had nog lang niet alles uit de geel omrande banden gehaald, waar Verstappens banden op dat moment sneller sleten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando-norris-mclaren-gp-singapore-2025-zondag-4
McLarens strategische team was niet op zijn best in Singapore.

Een volgende strategische reden dat de dummy van McLaren qua timing totaal zinloos was, was dat Red Bull sowieso niet naar binnen zou duiken. Verstappen was aan het wachten op een gat waar hij in kon duiken wanneer hij naar de harde banden zou wisselen. Had Norris de keuze gemaakt om op dat moment de pitstop te maken dan was het Norris die in verkeer terecht zou komen. Red Bull wist allang dat McLaren zo'n stomme actie niet uit zou halen, dus konden ze al meteen afschrijven dat Norris ook werkelijk naar de pitstraat zou komen.

Een laatste opvallende keuze van McLaren was hoe ze besloten het nieuws aan Norris te brengen. 'Pitstop to overtake', was wat de Britse renstal tegen de coureur zei. Het expliciet benoemen van dat je een concurrent in gaat halen met je pitstop gebeurt eigenlijk nagenoeg nooit. Zinnen als 'Box opposite to Verstappen', 'Box, box, box' of 'Box, pit confirm', zijn gebruikelijker. 'Pitstop to overtake' hoor je nooit en dat zou eigenlijk al voldoende reden moeten zijn om te vermoeden dat er iets niet helemaal klopt.

McLaren maakt geen gebruik van strategisch voordeel op Verstappen

Een tweede strategische misser van McLaren in Singapore was het feit dat ze geen gebruik hebben gemaakt van twee coureurs in scorende positie. Een goed opererend team dat de coureurs niet onderling laat kibbelen en geen van beiden voortrekt, zou proberen om Norris in P3 en Piastri in P4 te gebruiken om Red Bull strategisch schaakmat te zetten. McLaren reed een groot deel van de race met twee coureurs relatief dicht achter Verstappen. Met twee auto's dicht bij elkaar kan je als team besluiten om met beide coureurs een andere strategie te hanteren. De ene coureur roep je vroeg binnen voor de undercut, de andere laat je langer buiten voor de overcut.

McLaren haalde beide coureurs op een vergelijkbaar moment binnen. Daarmee daagden ze de strategische leiding van Red Bull niet eens uit. Het had Red Bull geforceerd om te kiezen welke van de twee McLarens ze wilden neutraliseren: Norris of Piastri. Een van de twee rijders was daardoor hoogstwaarschijnlijk voor de Limburger geëindigd. De kans op een fout van zowel het team als Verstappen zelf was daarnaast toegenomen wanneer McLaren strategisch op scherp stond.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-singapore-race-2025-red-bull-racing-pitstop
Verstappen stopte 1 keer, McLaren kon de strategie splitsen om in de aanval te gaan.

De keuze om uiteindelijk niet voor twee verschillende strategieën te gaan, kan je conservatief noemen. Wellicht dat het team onnodige risico's wilde vermijden in de jacht op het constructeurskampioenschap. Na de eerdere aanvaring tussen Norris en Piastri hebben ze ook kunnen denken dat het niet handig was om een van de twee coureurs te benadelen. Het leek er immers al op dat ze de vaste teamregels loslieten door niet met Norris in gesprek te gaan gedurende de race.

Verstappen als lachende derde

McLaren had de punten van Verstappen niet nodig, maar zowel Norris als Piastri wel voor het coureurskampioenschap. Dat ze wederom Verstappen weg hebben laten rijden met meer punten dan beide coureurs is een ondermaatse prestatie. Het gat naar de Red Bull-coureur is nog te groot om écht van dreiging te spreken, maar als team wil je optimaliseren, en dat doen ze nu niet. De strategische uitvoering laat te wensen over, in de dummy én in het gebruik van beide rijders wanneer de mogelijkheid zich voordoet.

Hoewel McLaren terecht gevierd wordt voor het winnen van de constructeurstitel, moeten ze de strategische scherpte verbeteren, al helemaal omdat de coureurstitel nog niet binnen is. Om Verstappen en Red Bull consistent te kunnen verslaan, is het noodzakelijk dat McLaren leert om risico te nemen en het voordeel van twee presterende coureurs te benutten, in plaats van enkel te berusten op de pure snelheid van de auto.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws