max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025 Opinie
Opinie

Red Bull-simcoureur vond meer dan een seconde: 'De sim lost alleen geen problemen op'

max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025

Red Bull Racing kende in Hongarije geen goed weekend. Max Verstappen had voorafgaand aan de eerste sessies al voorspeld dat het lastig zou worden, maar dat zo slecht zou gaan, had hij niet zien aankomen. Red Bull-simulatorcoureur Rudy van Buren krijgt veel vragen over zijn werk en of hij in de simulator wat heeft kunnen doen. De problemen met de auto kan hij echter niet aanpakken.

Van Buren werd afgelopen weekend ook ingezet toen Verstappen en Yuki Tsunoda niet door een deur konden met de auto. Het is lastig om de problemen met de auto aan te pakken, aangezien het op een circuit als de Hungaroring, met veel korte, langzame bochten altijd slechter gaat dan op een baan met veel snelle, lange bochten. Red Bull weet normaal een grote stap te zetten van vrijdag naar zaterdag, maar die stap bleef uit.

De Oostenrijkse renstal wist de achterstand op McLaren wel te verkleinen, van een seconde naar ongeveer drie tienden. Dat kwam deels door de wisselende omstandigheden van Q2 naar Q3. 'Wat dacht jij toen je in de simulator zat, eureka?' vraagt Vroooom-presentator Rob Kamphues met een lach. 'We hebben een seconde!' juicht Indy Dontje grappend. Van Buren glimlacht: '1,2 zelfs, maar de sim is een tool om alles bij te schaven', zegt hij.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing esports simulator
De simulator kan geen problemen van de auto oplossen (afbeelding ter illustratie, dit is vanzelfsprekend niet de echte simulator van Red Bull racing).

'Niet om de problemen op te lossen die we nu met de auto hebben. Als de sim het gouden ei was, was het allang voor elkaar', luidt de disclaimer. In de simulator zijn zoveel dingen niet te simuleren, zoals de plotselinge temperatuurwisselingen of andere windrichtingen. 'Er zijn fundamentele dingen die naar boven komen op bepaalde circuits, waarvan dit circuit er een is waarop dat heel pijnlijk duidelijk wordt', vervolgt Van Buren.

Dezelfde RB21 als in Japan en Imola

De auto blijft grillig op een baan waar krappe doordraaiers zitten, en komt weer iets meer tot leven op circuits met lange rechte stukken, waar de topsnelheid een belangrijke rol speelt. Na de zomerstop is het te verwachten dat Zandvoort misschien lastig wordt, maar dat het op Monza weer iets beter moet gaan. 'Er zit natuurlijk een speed range van de auto in bochten waar hij slecht doorheen komt', vervolgt Van Buren. 'De auto is heel goed in de high speed.'

Hij wijst naar circuits als Suzuka en Spa, waar Verstappen heeft gewonnen dit jaar. Op Spa won hij dan weliswaar de sprintrace, maar het toonde wel aan dat de auto het met de juiste strategie en afstellingen kan. 'Hier (Hongarije, red.) is bijna het hele circuit in het gebied waar de balans er niet is. De banden doen dan ook niet wat ze moeten doen, en dan wordt het direct een heel moeilijk weekend', zucht Van Buren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-hongarije-2025-zondag-lance-stroll
Verstappen kwam niet verder dan P9 in Hongarije.

Sweet spot te klein

Verstappen liet na afloop weten dat hij van bocht naar bocht een compleet andere auto leek te hebben. In de eerste stint van de race had hij wel grip, maar al snel begon de auto de banden op te vreten. Coureur en analist Allard Kalff vraagt zich af of de bandentemperaturen ook zijn te simuleren. 'De band wordt redelijk stabiel gehouden om te kijken wat een set-upwijziging doet', legt Van Buren uit. 'Dus dat is niet echt een focuspunt.'

Helmut Marko denkt dat het team heeft gevonden waarom ze zo slecht zijn op de banden, en dat ze het na de zomerstop kunnen aanpakken. 'Als je ziet hoe die balans heen en weer gaat... de auto heeft een heel kleine sweet spot. Dan komen veranderende baantemperaturen en de wind erbij, en dan is het moeilijk om het onder controle te houden. Dit is dezelfde auto die in Japan won als je hem in het window krijgt, maar ook in Bahrein totaal niet liep.'

Als het allemaal samenkomt, kan Verstappen er wat mee, dat is duidelijk. 'Als ze hem goed krijgen, dan staat hij er, en dan kan Max zijn ding doen', knikt Van Buren. Naast Verstappen waren er meer coureurs die klaagden, maar Kalff plaatst er een kanttekening bij: 'We hebben een top tien in een halve seconde, dus hoe waardeloos is het allemaal dan? Die tijdsverschillen zijn heel klein. Ieder detail is heel klein. Ik vind dat we ook moeten genieten dat het zo dicht bij elkaar zit.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws