max verstappen barcelona 2025 red bull racing Opinie
Opinie

Rosberg suggereert dat scherpe voorkant gevolg is van regelwijziging, kan Verstappen in de kaart spelen

max verstappen barcelona 2025 red bull racing

Het Grand Prix-weekend van Barcelona staat in het teken van de technische regelwijziging van de FIA. Sky Sports-analisten en voormalig coureurs Naomi Schiff en Nico Rosberg gaan erover in discussie. Volgens Schiff valt de impact mee, maar de oud-kampioen is het daar absoluut niet mee eens en reageert fel. De verandering kan voor een scherpere voorkant zorgen, waar Max Verstappen goed mee overweg kan.

Het weekend in Spanje staat al sinds de winter rood gemarkeerd in iedereens agenda. De FIA liet in de winterstop weten de flexi-wings in twee fases te willen aanpakken: vanaf Japan werd de achtervleugel aangepakt, en vanaf Barcelona is de voorvleugel aan de beurt. De FIA voerde dit stapsgewijs door om te voorkomen dat de teams hun vleugelontwerpen 'direct in de prullenbak konden gooien'.

Volgens sommigen was dit deels oneerlijk, omdat teams met flexibele vleugels te lang van de voordelen konden profiteren. Daarbij werd voornamelijk naar McLaren gewezen. Andrea Stella gaf toe dat de vleugel een klein beetje gewijzigd moest worden, maar dat de stijvere editie in Imola al is getest tijdens de vrije training en gewoon aan de verwachtingen van de simulatie voldeed.

Schiff denkt dan ook niet dat de regelwijziging veel gaat veranderen. 'Ik heb een schatting gezien die aangeeft dat het ongeveer een tiende van een seconde scheelt', zegt ze bij Sky Sports. 'We weten niet voor wie en in welke mate het effect zal hebben op elk team, dus dat wordt interessant om te volgen. Veel teams profiteerden van het feit dat hun vleugels konden flexen, dus uiteindelijk zou dit voor iedereen hetzelfde effect kunnen hebben.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren 2025 monaco gp 9
Schiff bagatelliseert het effect van de regelwijziging voor de hele grid.

Veel 'bla, bla, bla'

Daarmee bedoelt Schiff dat het uiteindelijk weinig verandert betreffende de rangorde. 'Het wordt ook interessant om te zien hoe het de balans van de auto's beïnvloedt, want hoewel ze deze belastingstests doen, is dat natuurlijk niet dezelfde belasting als in echte races, bijvoorbeeld bij hoge snelheden op rechte stukken', erkent Schiff. 'We zullen zien hoeveel verschil het maakt tussen lage, middelhoge en hoge snelheden.'

Rosberg hoorde haar aan, maar staat niet achter de woorden van zijn Sky Sports-collega. Hij reageert zelfs fel met zijn eigen mening. Volgens hem gaat de regelwijziging een enorm effect hebben op de aerodynamische balans van de auto's. 'We weten dat dit een grote impact zal hebben. Er was donderdag veel bla, bla, bla, van de coureurs', vindt de Duitser.

'Het kan tot twee procent verschil in aero-balans opleveren in snelle bochten. Dat is een gigantisch verschil voor deze auto's', gaat Rosberg verder. 'Voor dezelfde balans bij lage snelheid krijg je bij hoge snelheid dus twee procent meer aan de voorkant, en dat kan zorgen voor enorm overstuur in snelle bochten', wijst Rosberg aan. Beter voor Verstappen, want die heeft een bloedhekel aan onderstuur. Een scherpe voorkant kan hij prima mee overweg.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rosberg fel oneens met collega, regelwijziging op deze wijze mogelijk ook gunstig voor Verstappen
Een scherpere voorkant is voor Verstappen nooit verkeerd.

Achterbanden slijten sneller

Een nadeel van de situatie die Rosberg schetst, is dat de achterbanden sneller zullen slijten. Dat zal nadelig zijn voor Mercedes, die een van de teams is die de temperaturen van de achterbanden nog niet onder controle heeft. 'Het zorgt voor een hele kettingreactie en ze moeten nu uitzoeken wat ze precies gedaan hebben', zegt Rosberg.

Om verder in te zoomen op de opmerkingen van de voormalig F1-coureur: een verschil van twee procent in aero-balans betekent dat de verdeling van downforce over de voor- en achterkant verandert. Als die balans verschuift naar meer downforce aan de voorkant vanwege de regelwijziging, krijgt de auto meer grip aan de voorkant in snelle bochten.

Dit leidt tot overstuur, waardoor de achterkant instabiel wordt. Bij overstuur slijt de achterkant meer dan de voorkant, wat het bandenmanagement tijdens de race significant beïnvloedt. Zoals al eerder genoemd is Verstappen 'allergisch voor een auto met onderstuur', waardoor dit hem mogelijk in de kaart kan spelen. Te veel overstuur is uiteraard ook weer nadelig.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws