Red Bull Racing heeft onlangs dispensatie aangevraagd bij de FIA om Arvid Lindblad een superlicentie te geven. De Formule 2-rookie maakt indruk en kan worden ingezet als vervanger als Max Verstappen wel een schorsing krijgt. Formule 2-kampioenschapskandidaat Richard Verschoor rijdt tegen hem en vertelt over zijn aanvaring met Lindblad. Het levert gelach op aan tafel bij het Ziggo Sport Race Café.
Verstappen gaat het raceweekend van Canada in met elf strafpunten op zijn licentie en riskeert een schorsing als hij nog een keer iets doet waarbij hij een strafpunt kan krijgen. Naar verluidt bereidde Red Bull zich daarop voor door een superlicentie aan te vragen voor Lindblad. De 17-jarige zou dan een van de rijders bij Racing Bulls kunnen vervangen, omdat Liam Lawson of Isack Hadjar dan Verstappens zitje overneemt.
Momenteel doet Lindblad goede zaken in de Formule 2. De jongeling staat derde in het kampioenschap, slechts vijf punten achter Verschoor. 'Hij doet het supergoed', zegt de coureur uit Benschop. 'Hij is een rookie, komt net uit de Formule 3. Daar had hij wel een iets moeilijker jaar geloof ik, maar hij heeft wel mooie dingen laten zien. Hij zit ook bij een goed team: Campos Racing. Zij werken nauw samen met Red Bull Racing', vervolgt hij.
'Als je kijkt naar waar zijn teamgenoot staat, dan is Arvid lekker bezig', wijst Verschoor aan. Pepe Martí, tevens Red Bull-junior, staat zevende in het kampioenschap. Verschoor komt beide mannen wel eens tegen op de baan. In Barcelona had hij een aanvaring met Lindblad. Tijdens een inhaalactie tikten ze elkaar aan, waardoor Lindblad spinde. 'We stonden van tevoren met elkaar te lachen en zeiden dat het een mooie actie was', vertelt Verschoor. De stemming sloeg om bij de stewards.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Jonge versie van Russell?
'Toen gingen we die kamer van de stewards in en toen was het hard tegen hard. Hij probeerde mij een penalty aan te naaien en ik probeerde mezelf te verdedigen', lacht Verschoor, die aan tafel op meer gelach kan rekenen. 'Dus het was een soort George Russell in schaapskleren?' vraagt Mol, waarna Verschoor glimlacht. 'Maar goed, toen we eruit kwamen had ik uiteindelijk geen penalty, dus toen konden we ook weer lachen', rondt Verschoor zijn verhaal af.
Voor de analisten aan tafel was het geen verrassing dat Red Bull om dispensatie vroeg voor Lindblad. 'Die regel is natuurlijk ook veranderd', wijst Mol naar wat het FIA-wetboek zegt rondom de superlicenties. 'In het begin waren ze door Max van oh nee dat kan niet meer. Ze bedachten uiteindelijk: stel nou dat er mensen komen die toch behoren tot die buitencategorie. Als je die deur een beetje openzet, dan weten de teams hem wel te vinden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niveau van Lindblad
Verschoor vult aan dat het ook al wel bekend was dat Red Bull een uitzondering aan wilde vragen voor Lindblad. 'Kimi (Antonelli, red.) had zijn licentie natuurlijk ook al gekregen', zegt de Formule 2-coureur. Mercedes vroeg vorig jaar een uitzondering aan voor Antonelli, zodat ze hem in de auto konden zetten tijdens vrije trainingen. Niet veel later maakte Mercedes bekend dat Antonelli de vervanger werd van Lewis Hamilton.
Het is nog afwachten wanneer Lindblad een kans krijgt in een Formule 1-auto. 'Ik vind dat het erg hard gaat met hem', zegt Jan Lammers vervolgens. 'Ik volgde zijn kartcarrière al heel lang. Hij had daar wat tijd nodig, vooral met de schakelkarts, die eigenlijk weinig met de autosport van nu te maken hebben. Hij was toen wat wisselvallig, maar doet het nu goed. Ik vraag me af of die wisselvalligheid er dan af en toe nog is', aldus Lammers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties