max verstappen red bull racing gp canada 2025 vrijdag Analyse
Analyse

Long runs | Verstappen met ijzersterke racesimulatie, één factor kan roet in het eten gooien

max verstappen red bull racing gp canada 2025 vrijdag

Max Verstappen heeft in Canada voor het eerst sinds 30 augustus 2024 de snelste tijd in een vrije training neergezet. Hoewel Verstappen in de tweede vrije training terugviel tot de negende plek, waren Verstappen en teamadviseur Helmut Marko behoorlijk positief, vooral over de racesimulatie. Dat vertrouwen valt op basis van de tijden uit de long runs volledig te begrijpen.

De tweede vrije training is altijd zeer belangrijk voor de teams, omdat dit de enige van de drie vrije trainingen is die op hetzelfde moment verreden wordt als de kwalificatie en de race. De teams proberen in een uur tijd dus een kwalificatiesimulatie en een racesimulatie te proppen. In Canada werd het schema alleen maar drukker, omdat de meeste teams kwalificatiesimulaties wilden afwerken op de zachte banden én de mediumbanden.

Dilemma in de kwalificatie

Marko legde ook uit waarom: de mediums zijn sneller. Dat betekent dat we net als in Imola bepaalde coureurs op mediumbanden mogen verwachten. In Italië stuntte bijvoorbeeld Aston Martin door de banden met gele markeringen in Q2 en Q3 te gebruiken, al betaalde het Britse team daar de prijs voor in de race, toen men de mediumbanden hard nodig had. Verstappen koos er in Q3 dan ook voor om de mediumbanden achter de hand te houden. Dat kostte hem de polepositie, maar leverde hem een dag later wel de zege op. Verwacht in Montréal soortgelijke dilemma's in de kwalificatie, nu de coureurs weer over de C6-, C5-, en C4-banden beschikken.

Gezien de dubbele kwalificatiesimulatie zullen de teams dan ook opgelucht adem hebben gehaald, toen Lance Stroll zijn kapotte Aston Martin achter de vangrail parkeerde zonder een rode vlag te veroorzaken. Zo verloren de coureurs geen tijd om hun drukke schema's af te werken. Stroll miste daardoor zelf wel de racesimulatie, en datzelfde gold voor Charles Leclerc, die zijn Ferrari in VT1 al dusdanig beschadigde, dat hij ook de tweede sessie miste.

Herhaling van 2024 denkbaar

Lewis Hamilton stond er bij Ferrari dus alleen voor in de racesimulatie. Gezien de achterstand van Yuki Tsunoda geldt voor Verstappen eigenlijk hetzelfde, maar dat hield de wereldkampioen in Canada duidelijk niet tegen. In de onderstaande tabel is te zien dat Verstappen het snelste gemiddelde neerzette op de mediumbanden, die duidelijk de voorkeur zullen krijgen in de eerste stint van de Grand Prix.

Hierbij moet wel een disclaimer toegevoegd worden: Verstappen reed eerst nog een 1:18,1, en een 1:17,4. De Limburger gaf aan dat zijn remmen té koud waren. Red Bull zal moeten zorgen dat dit probleem later in het weekend verholpen is, al wordt het Oostenrijkse team daarbij wel geholpen door de omstandigheden. Op zondag ligt de temperatuur zes graden hoger dan op vrijdag, waardoor oververhitting van de banden weer op de loer ligt. Volgens Marko liep dit bij Red Bull juist opvallend goed.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Long runs | Verstappen met snelste gemiddelde, maar moet wel op één zorgpunt letten
Verstappen klokt voor het eerst dit seizoen het beste gemiddelde.

Verstappen moet dus wel op de remmen letten, maar daar staat tegenover dat hij juist nog op andere winstfactoren kan hopen. Veel teams, waaronder Mercedes, gebruiken in de racesimulatie meer motorvermogen, terwijl Verstappen dit juist pas op zaterdag inzet. Dat betekent dat er dus nog wel enige winst te behalen is. Daarnaast had Verstappen in de eerste vrije training een betere afstelling dan in de tweede sessie.

Het is voor het eerst in 2025 dat Verstappen in de racesimulaties het beste gemiddelde neerzet. Daarbij moet wel gezegd worden dat het verschil met de concurrentie klein is. George Russell en Lando Norris volgen op kleine achterstand, waardoor een herhaling van 2024 denkbaar is. Toen zetten Russell en Verstappen - net als afgelopen raceweekend in Spanje - dezelfde tijd neer, terwijl Norris op 0,021 seconden achterstand derde werd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing canada zaterdag 2024 george russell
Verstappen en Russell reden vorig jaar allebei een 1:12,000.

Verhoudingen voor de race

De onderlinge verschillenen zijn klein, en dat was vorig jaar niet anders, met zeven coureurs van vijf verschillende teams binnen drie tienden. Daniel Ricciardo kwam voor Visa Cash App RB, nu bekend als Racing Bulls, slechts 0,178 seconden tekort. Het lijkt erop dat het zusterteam van Red Bull Racing nu is teruggevallen tot de zesde plek in de pikorde.

Verstappen en McLaren zullen vermoedelijk weer de favorieten zijn, aangezien Mercedes in de racesimulatie vaak iets sneller is dan in de Grand Prix. Het Duitse team is wel het derde team in de pikorde, voor Williams, met Ferrari pas op een vijfde plek. Daarbij moet wel gezegd worden dat Charles Leclerc vaak sneller is dan Lewis Hamilton, en het duo van Williams mogelijk wel kan verslaan. Racing Bulls volgt op een zesde plek, voor Aston Martin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws