max-verstappen-kwalificatie-belgie-2025-laurent-mekies Opinie
Opinie

Windsor begrijpt niets van regenafstelling Verstappen, wijst op rol Mekies

max-verstappen-kwalificatie-belgie-2025-laurent-mekies

Peter Windsor vindt het opmerkelijk dat Red Bull Racing ervoor heeft gekozen om zo veel vleugel op de RB21 van Max Verstappen te zetten voor de race van zondag. De Britse journalist is namelijk van mening dat de formatie uit Milton Keynes had kunnen verwachten dat de FIA in zou grijpen als de weersomstandigheden zo slecht zouden zijn. De Oostenrijkse renstal heeft namelijk een belangrijke troef in handen, die het team misschien juist wel een voordeel had moeten geven ten opzichte van de andere teams.

Red Bull en Verstappen kozen afgelopen zondag voor een regenafstelling, maar daar konden ze door een beslissing van de FIA niet van profiteren. De race werd namelijk met bijna anderhalf uur uitgesteld en op dat moment was het zelfs al bijna weer tijd voor slicks. Verstappen baalde daar zichtbaar van en in de race zou hij ook niets uit kunnen halen tegen de Ferrari van Charles Leclerc op de rechte stukken. Door de eerder gemaakte keuze voor een regenafstelling zou de regerend wereldkampioen niet verder komen dan een vierde plek.

Windsor begrijpt echter totaal niet waarom men bij Red Bull voor zo veel vleugel heeft gekozen. De Oostenrijkse renstal had het scenario dat zich zondag ontvouwde namelijk kunnen zien aankomen, zo stelt de 73-jarige Brit. 'De teambaas van wie je het meest zou verwachten dat hij op één lijn zit met de FIA en de wedstrijdleiding is Mekies', zegt Windsor tijdens een livestream op zijn YouTube-kanaal. 'Laurent heeft immers vrij recent nog voor de FIA gewerkt voor minstens twee jaar en hij hield zich ook nog eens bezig met de veiligheid. Hij zou dus volledig in lijn moeten zijn met de manier waarop ze daar denken en hoe ze een dergelijke situatie aanpakken', vindt Windsor.

Vreemde keuze Red Bull

Windsor spreekt dan ook van een opmerkelijke keuze bij Red Bull. 'Ik vind het vreemd dat ze op de zaterdagmiddag bedenken dat ze niet weer hetzelfde willen doen als in Silverstone met de vleugel', zegt de journalist. In Groot-Brittannië was er ook sprake van zware regenval, maar in tegenstelling tot in Spa-Francorchamps werd er in Silverstone wel geracet onder moeilijke omstandigheden. Verstappen en Red Bull wilden dan ook voorkomen dat dezelfde fout weer werd gemaakt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris zondag silverstone mclaren win max verstappen
Verstappen koos in Silverstone voor een afstelling met weinig vleugel en dat speelde hem in de natte race parten.

Echter zijn er wel een aantal belangrijke verschillen tussen beide circuits en Windsor had verwacht dat Mekies daarop zou kunnen anticiperen. Dat er Silverstone wel gewoon geracet werd en in Spa-Francorchamps niet heeft namelijk met een aantal factoren te maken. 'Ten eerste is het een circuit waarop het veel sneller mis kan gaan, ten tweede zorgen de bomen ervoor dat de spray en de mist blijven hangen, waardoor het zicht veel minder is dan in Silverstone en ten derde heeft het circuit een slechte staat van dienst wat ongelukken betreft, met name in de regen.'

Windsor vraagt zich daarom ook af of Mekies zijn kennis wel heeft geprobeerd te delen. 'Eén van de engineers moet ongetwijfeld gezegd hebben: maar als je zo veel vleugel zet, hou er dan rekening mee hoe langzaam hij is op de rechte stukken. Het tegenargument was wellicht dat ze hem (Verstappen, red.) de grip wilden geven in de tweede sector. Maar op zo'n moment zou Mekies moeten zeggen: er speelt nog een factor mee. Als het zo nat gaat zijn als jullie denken dat het gaat zijn, dan zullen ze waarschijnlijk niet eens gaan racen. Dan stoppen ze de race, dus overdrijf het niet met de vleugelstanden.'

'Maar ik denk dat hij overstemd is of dat een dergelijk gesprek nooit heeft plaatsgevonden', gaat de 73-jarige Brit verder. 'En als dat laatste het geval is, dan ben ik echt verbijsterd. Het zou namelijk wel moeten. Iemand met zijn achtergrond zou toch wel een idee moeten hebben wat er zou kunnen gebeuren in dit soort omstandigheden. Natuurlijk wist niemand van tevoren hoe nat het precies zou zijn, maar op mijn telefoon zag ik toch zeker een grote donderwolk met veel regen rond 15:00 uur. Ik ben dus er dus echt verbaasd over dat Red Bull zo veel vleugel op de auto heeft gezet en geen gebruik heeft gemaakt van de connectie van Mekies met de FIA', aldus Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws