Windsor oneens met lezing van Vasseur: 'Die mening moet ik bijstellen' Opinie
Opinie

Windsor oneens met lezing van Vasseur: 'Die mening moet ik bijstellen'

Windsor oneens met lezing van Vasseur: 'Die mening moet ik bijstellen'

Peter Windsor ging in zijn analyse op YouTube na afloop van de Grand Prix van Bahrein uitgebreid in op de prestaties van twee coureurs die bij de grootste transfer uit de winterstop betrokken waren: Lewis Hamilton en Carlos Sainz. Sainz viel in de openingsrace op een positieve manier op, terwijl Hamilton in het grootste deel van de race vrij onzichtbaar was.

Bij Ferrari kreeg Charles Leclerc afgelopen winter een nieuw langdurig contract. De onderhandelingen met Sainz verliepen echter moeizaam, en op 1 februari kwam opeens het grote nieuws naar buiten dat Hamilton in 2025 van Mercedes naar concurrent Ferrari zal verkassen. Sainz weet dus dat hij aan zijn vierde en voorlopig laatste seizoen bij de Italiaanse renstal bezig is.

Ferrari best of the rest, maar weinig terrein goedgemaakt

Sainz bevond zich eerder in deze situatie in 2020, toen hij al voor het seizoen wist dat Daniel Ricciardo hem in 2021 zou vervangen. Ervaringsdeskundige Sainz begon in Bahrein sterk aan het seizoen. 'Carlos Sainz was de betere van de twee Ferrari-coureurs. Sainz, de coureur die zijn Ferrari-stoeltje voor 2025 kwijtraakte', zo stipt Windsor de gevoelige situatie aan. 'Dit was een ideaal moment voor Carlos om een statement te maken en te zeggen: dat was een grote fout van Ferrari. Daar begon hij in Bahrein mee, met een heel gepolijste race.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz ferrari bahrein gp 2024
Carlos Sainz haalde de eerste beker voor Ferrari op in 2024.

'Ferrari eindigde derde en vierde, en versloeg zo de naaste concurrenten', somt Windsor op. 'Ik verwachtte dat het gat sinds 2023 gehalveerd zou zijn, maar die mening moet ik bijstellen: misschien hebben ze maar 25 of 30 procent van het gat kunnen dichten', of misschien hebben ze het gat überhaupt niet kunnen verkleinen.' Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur liet na afloop van de eerste race wel nog optekenen dat hij zag dat het verschil gehalveerd was. Windsor had deze mening dus voor de start van het seizoen ook nog, maar ziet het inmiddels somberder in voor de Italianen.

Hamilton op de achtergrond in Bahrein

Vervolgens verschuift Windsor de aandacht naar de vervanger van Sainz. 'Lewis wist Oscar Piastri aan het einde nog in te halen met een mooie inhaalactie in de eerste bocht', zegt Windsor over de undercut van Mercedes. 'Oscar kwam uit de pitstraat, terwijl Lewis zijn pitstop al een ronde eerder had gemaakt. Ze kwamen zij aan zij aan in de eerste bocht. Lewis las de situatie perfect: Oscar ging wat wijd bij het uitgaan van die bocht op de koude banden, en Lewis hield in, en kwam toen bij het uitkomen van de bocht binnendoor.'

'Verder was het niet echt een goede dag voor Lewis', beseft Windsor. 'Hij zat een beetje achterin die kopgroep. Hij speelde een bijrol in de race, en kon niet echt zijn stempel op de race drukken. Het was niet echt spectaculair. Gaan we dit meer zien van Lewis dit jaar?' vraagt Windsor zich af. 'Op donderdag was hij nog het snelste over een ronde, en heel goed in de racesimulatie. Hij was na de kwalificatie ook nog optimistisch over de race, en zei dat hij de auto voor de race haf afgesteld, maar in de race versloeg George hem alsnog. Na de donderdag was het een rampzalig weekend voor Lewis.'

Misplaatst optimisme

Windsor blikte daarnaast al kort vooruit op de tweede race, die in Saoedi-Arabië verreden wordt. Deze Grand Prix wordt vanwege de ramadan, die op zondag 10 maart begint, ook al op zaterdag verreden. Windsor merkte tot zijn verbazing op dat veel teams vrij optimistisch waren na de eerste Grand Prix van het seizoen. 'Iedereen zegt over Saoedi-Arabië, niet bepaald mijn favoriete circuit, met de drie DRS-zones, dat ze het daar goed gaan doen. Als dat circuit bij één team past, is het Red Bull wel', maakt Windsor duidelijk.

De analist legt ook meteen uit waar Red Bull het wederom goed zou moeten doen. 'Ze zijn supersnel op de rechte stukken, maar misschien kunnen de andere teams met veel minder vleugel rijden in Saoedi-Arabië. Qua topsnelheid zullen ze dan dichter bij Red Bull zitten, maar op het moment is het duidelijk dat Red Bull het beste pakket heeft op alle fronten. Ze kunnen met minder of met meer vleugel rijden, wat ze maar willen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws