oscar piastri podium silverstone 2025 Opinie
Opinie

Windsor betrapt McLaren alsnog op blunder: 'Wat Piastri op de radio zei vond ik dan ook intelligent'

oscar piastri podium silverstone 2025

Oscar Piastri was behoorlijk gefrustreerd na afloop van de race op Silverstone en gaf aan dat hij niets moest zeggen over de straf die hij kreeg, omdat hij anders een jaar geschorst zou worden. De Australiër zag de zege naar zijn teamgenoot gaan na een safety car infringement. Peter Windsor begrijpt zijn frustraties heel goed en steekt zelfs de loftrompet voor de vraag die Piastri stelde op de boordradio.

'Verstappen op pole, een beetje traag weg bij de start, maar hij wist zich net voor Piastri in bocht 1 te wurmen', zegt Windsor op zijn YouTube-kanaal. De baan begon net een beetje op te drogen na de start, maar de teams waarschuwden hun coureurs dat er een nieuwe bui aan zou komen. Verstappen had eigenlijk geen moment de tijd om zijn voorsprong uit te breiden. 'Oscar zat hem op de hielen op de intermediates. Er waren al safetycars en allerlei situaties gaande, maar telkens als de race werd herstart, zat Oscar vlak achter Max', vervolgt Windsor.

De RB21 was lastig te besturen, waardoor de Nederlander ook even buiten de baan ging. Piastri maakte gebruik van het moment. 'Zijn race draaide toen vooral om het verdedigen van P2 tegen Lando. Lando zou hem uiteindelijk ook hebben gepakt, maar toen ging het helemaal mis', analyseert de oud-teammanager van Williams. 'Max' intermediates versleten veel sneller dan die van de McLarens. Het bandenmanagement van Red Bull en McLaren is een veelbesproken onderwerp.'

Het werd voor Verstappen alleen maar erger toen hij nieuwe intermediates kreeg en het droger werd. 'Hij kon amper wegrijden bij de twee Williams-auto's. Het was een ellendige dag voor Verstappen', concludeert Windsor, die Verstappen na zijn spin buiten het podium zag eindigen. 'Hij werd uiteindelijk vijfde, dus het was niet rampzalig, maar het was wel een miserabele dag voor iemand die zaterdag nog op pole stond in Silverstone.' Verstappen werd volgens Christian Horner uit zijn ritme gehaald door de remactie van Piastri achter de safetycar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri podium silverstone 2025 max verstappen

Piastri's frustratie

De Australiër remde van 218 kilometer per uur naar 52, waarna hij een tijdstraf kreeg van tien seconden. 'Deze keer besloten ze om wel een tijdstraf te geven. Dat nieuws kreeg hij een paar ronden later te horen, en tegen die tijd had McLaren vermoedelijk al bezwaar aangetekend bij de stewards. Vanaf dat moment was de overwinning voor Lando. Oscar kon er niets aan doen en was er absoluut niet blij mee. Ik begrijp dat wel', legt Windsor uit. 'McLaren besloot om die straf te incasseren tijdens de pitstop.'

Dat was misschien niet zo handig van McLaren, denkt Windsor. De straf na de race laten toepassen was volgens hem een betere optie geweest. 'De meeste teams kiezen ervoor om die straf tijdens de pitstop af te handelen, zodat ze daarna vrij kunnen racen. Ik denk niet dat daar heel diep over is nagedacht', zegt de analist. 'Vanuit het perspectief van Oscar had Lando duidelijk een groot voordeel. Wat hij op de radio zei vond ik vrij intelligent.'

Windsor verwijst naar het verzoek van Piastri om, als het team het met hem eens was over de straf, dat ze de posities moesten wisselen zodat Norris en Piastri vrij tegen elkaar konden racen voor de zege. 'Ik kan me niet herinneren dat een coureur ooit zoiets heeft gezegd. Je moet hem daar wel de credits voor geven, dat hij zo creatief denkt. Hij was het hele weekend de snellere McLaren-coureur', zegt Windsor, die het met Piastri eens lijkt te zijn. 'Hij is dan superassertief op de radio over zo'n punt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri podium silverstone 2025

McLaren handelde uit voorzorg

McLaren liet aan het einde van de race nog weten dat ze niet van plan waren om de posities te wisselen of nog teamorders door te voeren. 'In dat opzicht denk ik dat ze dat besloten om teamgedoe en discussie te vermijden', vermoedt Windsor. 'Daarom begrijp ik waarom Oscar woest was, want het was al beslist. Hij kon er niets meer aan doen. In zijn ogen had hij helemaal niets verkeerd gedaan achter de safetycar. Dat is iets dat je na de race moet bespreken. Ik denk dat dit de eerste keer was dat we hem boos zagen na een race.'

Windsor geeft Piastri gelijk. De analist vindt Piastri ook een echte racer, en snapt dat dat soort dingen hem frustreren. 'Het had niets met racen te maken, het ging puur om iets onder de safetycar', gaat de analist verder. 'Dat was dus een belangrijk moment. Het was ook belangrijk vanwege het momentum dat Lando Norris nu heeft opgebouwd. Zoals ik al zei: het was een kantelpunt dat hij Oscar niet versloeg in de kwalificatie', aldus Windsor, die Norris van P3 naar P1 zag gaan, ondanks dat hij niet beter was dan zijn teamgenoot op zaterdag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws