Windsor ziet Verstappen achtervolgen: 'Max zei dat de auto daar niet sterk was' Opinie
Opinie

Windsor ziet Verstappen achtervolgen: 'Max zei dat de auto daar niet sterk was'

Windsor ziet Verstappen achtervolgen: 'Max zei dat de auto daar niet sterk was'

Analist Peter Windsor ziet dat het circuit van Monza de verschillende teams dichter bij elkaar brengt. Toch noemt hij Lando Norris nog wel de grote favoriet, al heeft Max Verstappen een kans om aan te haken bij de 24-jarige Brit. Windsor luisterde mee met de Nederlander, en denkt dat er nog wel wat ruimte voor verbetering is aan boord van de RB20.

In Nederland zagen we een eentonig beeld, met de McLaren als veruit de snelste auto. In Italië rekent Windsor in de bepalende sessies op meer spanning. 'Als je wat downforce van de auto haalt, doen Mercedes en Ferrari opeens veel meer mee', zegt de 72-jarige op zijn YouTube-kanaal. 'Als je veel neerwaartse druk nodig hebt, kunnen deze teams de topsnelheid van McLaren en Red Bull Racing soms niet evenaren op krappere circuits, maar daar heb je in Monza geen last van. Het is alsof de auto's weer kunnen ademen. Laten we meer circuits nemen zoals Monza', roept de Brit uit.

Antonelli met een dure fout

'Ferrari ziet sterk uit, en McLaren ook', gaat de analist verder. 'Red Bull-Honda had weer een moeilijke dag, en Lewis Hamilton eindigde bovenaan, al was het geen makkelijke dag voor Mercedes, aangezien Andrea Kimi Antonelli de auto van George Russell overnam.' Windsor gaat vervolgens verder in op de dag van de 18-jarige coureur, die na tien minuten met een klap van 52G eindigde. ' Er wordt bij Mercedes zoveel gesproken over hoe goed die jongen is. Hij wordt neergezet als de volgende Ayrton Senna, maar na tien minuten crashte hij hard in de Parabolica. Daarvoor was hij al het snelste.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea kimi antonelli mercedes w15 crash italie 1
Antonelli bezorgde zijn team een bouwpakketje.

'Hij reed een beetje als Carlos Sainz, met de linkervoorband op de witte lijn', zegt Windsor over het ingaan van de Parabolica. 'Het is uitzonderlijk als een jonge coureur met een schone lei in de Formule 1 inkomt: hij kijkt niet naar wat Lewis Hamilton, Max Verstappen, of Charles Leclerc in de Parabolica doet, maar hij doet wat hij wil doen in de Parabolica. Hij belast de banden daar ook gewoon te veel', zo wijst Windsor erop dat de Italiaan te snel de bocht inging. 'Dit hielp ook de dag van George Russell om zeep. Dit is een enorme tegenslag voor hem', aldus de analist, die verder aangeeft dat Lewis Hamilton wel erg sterk presteerde op de vrijdag.

Vertekend beeld bij Verstappen

Vervolgens verschuift Windsor de aandacht naar de wereldkampioen. 'Verstappen wist geen ronde neer te zetten op de zachte banden in de tweede vrije training, nadat hij al de stint gedaan had om zijn afstelling te verbeteren', zo verwijst Windsor naar de start van VT2. 'Dat had ermee te maken dat Kevin Magnussen crashte en de rode vlag veroorzaakte. Daarna was er niet meer genoeg tijd voor Max om nog een kwalificatiesimulatie én een racesimulatie te doen, dus ze gaven hem meteen de mediumbanden voor de racesimulatie. Uit die veertiende tijd kun je dus niks afleiden.'

Racesimulaties: voordeel Norris?

'Charles Leclerc zag er voor Ferrari erg sterk uit, en Lando Norris zag er ook sterk uit', zegt Windsor als het over de racesimulaties gaat. Gemiddeld genomen was Lewis Hamilton echter het snelste, voor Verstappen. 'Max zit ook in de achtervolging. We hoorden Max zeggen dat de auto daar niet heel sterk was, in die snelle bochten. Hij klaagde wederom over een gebrek aan grip aan de voorkant. Hij lijkt niet zo blij te zijn met de auto, maar ik kan me niet voorstellen dat de andere auto's wel makkelijk zijn om te besturen met minimale downforce in Monza. Het draait er dan echt om hoe je de Parabolica neemt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton mercedes 4 friday monza 2024
Lewis Hamilton in de Parabolica.

Windsor verwacht dat details het verschil gaan maken in de kwalificatie. 'Het draait erom hoe goed coureurs als Lewis en Max in de eerste chicane zijn, en het draait om het remmen op hoge snelheid in de tweede chicane, waar Charles Leclerc vaak goed is. Dan heb je nog de Lesmo-bochten en de Ascari-chicane. Dat zijn geweldige bochten, maar al deze topcoureurs zien er sterk uit.'

De favoriet blijft volgens Windsor toch wel Lando Norris. 'Lando straalt zoveel vertrouwen uit in die McLaren. Die McLaren ziet heel erg sterk uit. Het is de auto met de grootste sweet spot, als je ziet hoe ze door de Parabolica en de eerste chicane gaan. De McLaren lijkt weer de auto te zijn die de coureurs de grootste speelruimte geeft, en dat is belangrijk voor het bandenmanagement.'

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws