Na de Grand Prix van Singapore, waarin Max Verstappen een taakstraf kreeg voor het schelden tijdens de persconferentie, is de lijst met controversiële FIA-kwesties alleen maar langer geworden. In de tijd tussen de races in Brazilië en Qatar zijn er vier mensen ontslagen, en vraagt iedereen zich af wie het volgende kopstuk is dat de deur gewezen zal worden. Het Zwitserse Blick ziet Mohammed ben 'Simsalabim' volledig doordraaien.
'Hoelang nog met Simsalabim?' kopt het stuk van het Zwitserse medium. 'Mohammed ben Sulayem geniet geen goede reputatie, maar wie kan hem stoppen?' Het gedoe met het bestuursorgaan van de Formule 1 zet zich voort en lijkt de komende tijd ook niet opgelost te worden. De coureurs hebben de afgelopen paar races geklaagd over de inconsistentie van de stewards, het gebrek aan transparantie en het feit dat er te veel en te snel dingen veranderen. In Mexico heeft de coureursvakbond om de tafel gezeten met de FIA, en in Qatar volgde weer een vergadering. Ditmaal werden de raceregels besproken, want de coureurs vroegen om verduidelijking van een paar controversiële richtlijnen.
Regelwijzigingen zijn uitgesteld tot 2025, omdat de FIA nog 'wat meer feedback van de coureurs wil verzamelen'. Ondertussen zijn er weer twee hooggeplaatste medewerkers ontslagen, Tim Mayer en Janette Tan, nadat wedstrijdleider Niels Wittich en toezichthouder Paolo Bassari ook moesten vertrekken. Het komt allemaal nadat de GPDA verzocht dat de FIA transparanter communiceert. 'We herinneren ons ook nog de laatste FIA-voorzitters: Jean-Marie Balestre, Max Mosley, en Jean Todt', schrijft Blick verder. 'Het waren drie persoonlijkheden die sinds 1978 bij de internationale autosportfederatie aan de macht waren. Ze hadden wereldwijd in bijna 200 lidstaten duizenden taken, maar stonden eigenlijk alleen in de schijnwerpers als regelhandhavers van de Formule 1.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Binnen de FIA heerst nu angst'
Ben Sulayem lijkt het tegenovergestelde te doen. De Emirati praat veel in de media, en is de laatste tijd bij erg veel controverses betrokken. Blick ziet een groot verschil met hoe het voorafgaand aan Ben Sulayem eraan toeging. 'Dat genoemde trio moest enkele zware gevechten leveren, maar aan het einde overwon meestal de rede of een noodzakelijk compromis. Alles in het belang van de sport', vervolgt het Zwitserse medium. 'En nu? Nu lijkt FIA-baas Ben Sulayem volledig door te draaien. Na het ontslag van wedstrijdleider Wittich en toezichthouder Bassari, twee weken voor de race in Las Vegas, zijn nu in Doha hoofdsteward Mayer en Formule 2-collega Tan aan de beurt. Zonder officiële verklaring.'
Hoewel Max Verstappen zich liever niet met de FIA bezighoudt, gaf hij aan dat dit soort dingen hem wel zorgen baart. Voor hem is het ook de vraag of er geschikte mensen voor in de plaats komen. De band tussen de FIA en de coureurs is de laatste tijd behoorlijk verslechterd. 'Rui Marques, de nieuwe wedstrijdleider, moet daarom dit weekend in Qatar beide series managen. Dat kan niet goed gaan', schrijft Blick. 'Binnen de FIA heerst nu angst: wie moet als volgende vertrekken? De algemene stemming, ook op het hoofdkantoor in Parijs: we weten niet meer wat goed of fout is, niemand informeert ons. Mayer zou na meer dan vijftien jaar over de volgende uitspraak zijn gestruikeld: als dit zo doorgaat, heeft de FIA binnenkort geen mensen meer. En dat lijkt een waarheid te worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Vrijwillig zal Ben Sulayem niet vertrekken'
De GPDA heeft na São Paulo een open brief aan de FIA en aan de FIA-president gestuurd, waarin ze Ben Sulayem ook verzochten dat hij zelf een beetje meer op zijn taalgebruik zou gaan letten. Het hele dilemma begon al veel eerder, toen de FIA zich bemoeide met de sieraden van de coureurs en welk ondergoed ze droegen. De straffen die de FIA uit wilde delen voor de scheldende coureurs was voor de coureursvakbond echter de druppel. 'De vraag blijft: wie kan deze uiterst ijdele voorzitter, die inmiddels de bijnaam 'Simsalabim' draagt, stoppen?' vraagt Blick zich af.
'Sinds zijn aantreden in december 2021 hebben de coureurs niet echt contact kunnen krijgen met de chef. Hoewel de Emirati voortdurend kritiek krijgt, zijn de coureurs al jaren niet meer als groep naar voren getreden. Iedereen weet: het kan niet langer zo doorgaan. Maar vrijwillig zal Ben Sulayem niet vertrekken', sluit het Zwitserse medium af. Blick publiceerde het stuk nadat Verstappen zijn poleposition op zaterdagavond in Qatar in kon leveren en de coureurs op donderdag nogmaals benadrukten dat consistentie van de stewards belangrijk is. De stewards deelden echter een aangepaste straf uit, Verstappen kreeg namelijk niet drie plekken, maar één, en dat terwijl het incident plaatsvond toen beide coureurs in een cool down lap reden. Consistentie lijkt dus ver te zoeken te zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties