Bij Red Bull Racing mogen ze grotendeels tevreden zijn over wat zich voorafgaand aan de race in Qatar heeft afgespeeld. Ze werden wel met wat problemen geconfronteerd, maar die zijn zodanig verholpen dat Max Verstappen de snelste tijd kon rijden, ook al levert het hem vanwege zijn straf dan geen polepositie op. Het grootste minpunt was wel het misverstand tussen Christian Horner en Sergio Pérez.
Ted Kravitz staat in Ted's Qualifying Notebook stil bij de uitdagingen die Red Bull moest doorstaan bij de eerste race-events van het weekend in Qatar. Ze hebben zich daar toch doorheen kunnen worstelen. 'Red Bull had kunnen zeggen: het is oké zo, we hebben het rijderskampioenschap gewonnen en zijn nog aan het ontnuchteren na Las Vegas. Ze vonden toch de goede set-up en stopten die in de wagen', concludeerde Kravitz.
Red Bull snel op de zachte band
Het is allemaal heel snel gebeurd, want na de sprintrace zag het er nog niet zo rooskleurig uit. Dat konden we besluiten uit de commentaren die we te horen kregen van Max Verstappen. 'Na de sprintrace zei de kersverse viervoudig wereldkampioen nog dat het voelde alsof zijn wagen zo hard aan het glijden was dat het wel een rally leek. Ze hebben duidelijk een set-up gevonden die werkt. Die herstelde het gebruikelijke onderstuur, die Max haat. De zachte banden werkten goed. Het zat 'm in de banden, dat snapten ze.'
Verstappen was niet de enige rijder van Red Bull in Q3. Het is iets wat ze bij de Oostenrijkse renstal niet meer zo gewend zijn. 'Sergio Pérez haalde ook Q3. Ik weet dat Checo (Pérez, red.) een seconde trager was dan Max, maar hij heeft tenminste Q3 gehaald. Geef hem daar krediet voor. Dat zal hem enige rust bezorgen. Het geeft hem op zijn minst de kans om het team punten te bezorgen.' Elke opsteker in zijn strijd om zijn zitje te behouden kan Pérez goed gebruiken.
Colapinto voorbij Pérez in pitstraat
Het is voor hem te hopen dat de start van de sprintrace hem niet kwalijk genomen zal worden. Hij en Colapinto startten allebei vanuit de pitstraat. De Argentijn vlamde Pérez pardoes voorbij. 'Checo vertelde dat het intentioneel was om Colapinto hem te laten voorbijsteken, omdat hij in de verse lucht wilde rijden om de set-up te testen. Dat werd niet bevestigd door teambaas Horner.' Het was Kravitz zelf die het interview afnam waarin Horner zijn onvrede over dat moment uitte. 'Als dat het plan was van Checo en zijn engineer, dan was de teambaas niet op de hoogte.'
Gelukkig voor Red Bull waren er dus meer positieve signalen in de kwalificatie. Het is niet enkel zo dat in het laatste stuk van de sessie alle puzzelstukjes in elkaar vielen, de algemene snelheid leek een stuk hoger te liggen dan voordien. 'Max was ook snel in Q2 en Checo Pérez zat toen in de top vijf. Checo ondervond dan wel dat zijn banden geen grip hadden. In Q3 had hij ook nog geen goede grip maar was het wel al beter.' Pérez vertrekt wel nog altijd maar vanaf de negende plek in de race, achter de Aston Martin van Fernando Alonso.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties