max verstappen rb21 red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race Analyse
Analyse

Russell ontsprong de dans na incident met Verstappen, maar waarom Piastri niet op Silverstone?

max verstappen rb21 red bull racing oscar piastri mclaren 2025 silverstone groot brittannie zondag race

Oscar Piastri is normaal iemand die het hoofd altijd koel weet te houden, maar na de Grand Prix van Groot-Brittannië werd al snel duidelijk dat hij ronduit gefrustreerd was met de beslissing van de wedstrijdleiding. De leider in het kampioenschap kreeg tijdens de race namelijk een tijdstraf voor 'onvoorspelbaar rijden' achter de safetycar. Enkele weken geleden werd een actie van George Russell onder de loep gelegd, maar de Mercedes-coureur werd niet gestraft, dus hoe zit dat nou?

Piastri begon de race op Silverstone vanaf de tweede plek, maar al snel werd duidelijk dat hij de snelste man op de baan was. De Australiër kwam in de natte omstandigheden snel dichter bij Max Verstappen, ook omdat het erop leek dat de Red Bull Racing-bolide veel meer moest vragen van de banden. Uiteindelijk passeerde de McLaren-coureur Verstappen gemakkelijk in de achtste ronde van de wedstrijd, waarna hij al snel een groot gat kon opbouwen richting de regerend wereldkampioen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

oscar piastri podium silverstone 2025 max verstappen

Het leek er daarom ook op dat Piastri deze race aardig in zijn zak had. De snelheid was goed en hij had dus al de leiding in handen. Toch is een race als deze altijd onvoorspelbaar, omdat de weersomstandigheden een rol blijven spelen. De safetycar moest wederom naar buiten komen na een crash van Isack Hadjar. Nadat de auto van de Fransman was opgeruimd, was het dus weer aan Piastri om het tempo te bepalen voor de herstart. Deze keer ging het echter niet helemaal zoals gehoopt was voor de leider in het wereldkampioenschap.

Piastri reed namelijk op de befaamde Hangar Straight, toen hij besloot om flink op de rem te trappen. Verstappen schoot hierdoor even voorbij de Australiër, en ook achterin het veld zorgde het voor wat chaos. Nico Hülkenberg moest bijvoorbeeld even het gras op om zo de Aston Martin voor hem te ontwijken. De Duitser beklaagde zich ook op de radio: 'Dat was een onaangename verrassing!', aldus de Sauber-coureur. Uiteindelijk beschadigde niemand zijn auto, maar wel zorgde het voor wat onduidelijkheid.

Piastri was flink op zijn teentjes getrapt

De FIA was dan ook niet blij met de actie van de McLaren-coureur, want binnen enkele minuten werd al duidelijk gemaakt dat de actie onderzocht werd. De wedstrijdleiding maakte een paar ronden later bekend dat Piastri een tijdstraf van tien seconden kreeg wegens 'onvoorspelbaar rijden' tijdens de herstart. Dat zorgde voor onvrede bij de coureur zelf, maar riep ook flink wat vragen op bij de kijkers van de koningsklasse van de autosport. Enkele weken eerder was er namelijk een vergelijkbaar incident tussen Russell en Verstappen in Canada.

Het is echter wel te verklaren waarom Russell zonder straf ervan afkwam, terwijl Piastri dus wel op de blaren moest zitten. De Mercedes-coureur remde van 140 km/u af tot 85 km/u met een remkracht van 30 psi. Verstappen schoot voorbij de Brit, maar uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding hier dus niets mee te doen. Piastri remde namelijk veel harder en abrupter, waardoor het voor andere coureurs lastiger was om te reageren. De McLaren-coureur remde namelijk van 218 km/u naar 52 km/u. Daarvoor trapte hij met 59,2 psi op het rempedaal, dus dat is veel meer dan Russell.

Remactie zorgde voor chaos

Dit zorgde dus voor een riskante situatie volgens de FIA, vandaar ook het besluit om een straf van tien seconden te geven aan de coureur van McLaren. De Australiër was al bezig met accelereren, maar de safetycar was nog niet door de laatste bocht, waardoor hij flink snelheid moest minderen. Dit zorgde ervoor dat het gehele veld in elkaar schoof, waardoor er een gevaarlijke situatie ontstond. Volgens de richtlijnen van de FIA kunnen er verschillende straffen uitgedeeld worden voor onvoorspelbaar rijgedrag achter de safetycar. Tien seconden was hierin de gemiddelde oplossing.

De telemetrie liegt niet, maar toch kon Piastri zijn irritaties moeilijk onderdrukken. Hij kwam tijdens de race nog op de radio met de vraag of hij niet voorbijgelaten kon worden door Norris, aangezien de straf niet eerlijk was in zijn optiek. Ook na de race benadrukte hij dat hij er niet veel over los ging laten. 'Dan kom ik in de problemen', zo vertelde de McLaren-coureur. De telemetrie liegt echter niet. De actie van Piastri was duidelijk extremer dan die van Russell, vandaar het besluit vanuit de stewards.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws