Abiteboul: 'Meer dan dat moeten we Red Bull niet in de kaart spelen'

Abiteboul: 'Meer dan dat moeten we Red Bull niet in de kaart spelen'

Cyril Abiteboul heeft benadrukt dat Renault weigert om de motoren van de leveranciers op vermogen strak te trekken. Dit wordt geopperd als een van de oplossingen in de Red Bull-Honda-saga als eis wanneer de ontwikkeling van de krachtbron vanaf 2022 stil wordt gelegd. De Fransen zijn niet bereid van mening te veranderen, in tegenstelling tot Ferrari.

'We hebben een bijeenkomst gehad waarin elke leverancier een standpunt ingenomen heeft en dit standpunt verklaard heeft. Daar komen wij niet op terug', aldus de Renault-teambaas, die stellig vasthoudt aan zijn standpunt in gesprek met Sky Sports F1. 'Er bestaat nou eenmaal een set met reglementen.'

Abiteboul vervolgt: 'Wij zijn bereid een bepaalde compromis te sluiten, wij begrijpen namelijk dat de motorleveranciers dichter naar elkaar toe aan het kruipen zijn en dat daar heel veel geld voor nodig is. Wij kennen echter wel een grens.'

'We gaan niet zeventig jaar waarin wij competitief aan een krachtbron gewerkt hebben zonder pardon weggooien. Verschil in vermogen staat centraal in deze sport en dit zullen wij dan ook blijven respecteren', vervolgt Abiteboul. De leveranciers staan open voor oplossingen maar weigeren de motoren op vermogen te nivelleren, ook Mercedes ziet hier bijvoorbeeld weinig brood in.

Abiteboul staat open voor compromissen

Wel staat Renault open tot verdere discussies: 'Als we aan de reglementen toe moeten voegen dat Red Bull Racing de beste motor krijgt, hebben we natuurlijk een probleem, maar daar gaat het hier niet om. We moeten een oplossing zien te vinden voor Red Bull.'

'In de huidige reglementen zit die oplossing al.' Zo zou Red Bull haar huidige motorleverancier kunnen vragen om nog één jaartje te helpen of kunnen de Oostenrijkers in zee met andere partijen om het werk van de Japanners op te pakken. 'Als ze dat met Honda kunnen regelen, is dat des te mooier. Maar meer dan dat moeten we ze niet in de kaart spelen.'

'Wij zeggen nooit nooit en zullen ons altijd aan de regels houden', antwoordt Abiteboul als hem gevraagd wordt naar een samenwerking met Red Bull. 'Als we moeten leveren, doen we dat. Maar wij staan momenteel niet in de positie dat wij graag een samenwerking aangaan met een klantenteam op de lange termijn.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Onboard beelden van Ocon bij Rally in Monaco

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Saward: 'Ik zou absoluut verbaasd zijn als Mercedes voor Russell gaat'

Joe Saward verwacht dat Lewis Hamilton gewoon zal bijtekenen bij Mercedes voor aankomend seizoen. Waar alle Formule 1-teams i...

Update III | Verstappens team loopt schade op en ligt uit virtuele 24 Uur van Daytona

Max Verstappen komt zaterdag in actie op een virtueel circuit. De Nederlander neemt deel aan de 24 uur van Daytona. Daar wach...

Marko heeft 'inside information' over Ferrari: 'Motor is weer ijzersterk dit jaar'

Volgens Helmut Marko zal Ferrari in 2021 met een behoorlijk sterke motor aantreden in de Formule 1. De hoofdadviseur van Red...

‘Aston Martin kan zich opmaken voor podiumplekken met nieuwe Mercedes-upgrades’

Na een indrukwekkend seizoen in 2020 kan het omgedoopte Aston Martin indruk maken in 2021, zo denkt Mark Hughes. Met nieuwe u...

Nog veel onduidelijk over Brexit bij F1-teams

Per 1 januari werd het definitief: Groot-Brittannië vertrekt uit de Europese Unie en dat heeft mogelijk gevolgen voor Formule...

Anderson: 'Hamilton moet brede plaatje zien in contractonderhandelingen'

Volgens analist Gary Anderson lopen de contractonderhandelingen van Lewis Hamilton en Mercedes spaak op de duur van het contr...

Allison over 'graining' bij coureurs: 'Zelfs grote sterren als Hamilton hebben moeite'

James Allison, technisch directeur bij Mercedes, weet met welke bandenproblemen de rijders te maken hebben. Graining op de ba...

Formule 1-teams mogen 2021-auto's inzetten bij testdagen voor 18-inch band

In 2022 debuteren de nieuwe 18-inch Pirelli-banden en om deze te testen werden er 25 testdagen aan Pirelli beloofd door de FI...

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer

Net binnen

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Haas zet 2021 weg als leerjaar: 'We moeten twee stappen terugzetten'

Haas zal seizoen 2021 aftrappen met twee rookies, Mick Schumacher en Nikita Mazepin. De twee 'inwerken' in de koningsklasse d...

Binotto over eerste vrouwelijke Academy-coureur, de Nederlandse Maya Weug: 'Een sleutelmoment'

Het is de eerste keer in de geschiedenis van Ferrari dat er een vrouwelijke coureur wordt opgenomen in de Drivers Academy van...

Sainz over relatie met Leclerc: 'Je probeert niet eens iets te verbergen'

Carlos Sainz wil zo sportief en transparant mogelijk samenwerken met Charles Leclerc, zijn nieuwe teamgenoot bij Ferrari. De...

Nog veel onduidelijk over Brexit bij F1-teams

Per 1 januari werd het definitief: Groot-Brittannië vertrekt uit de Europese Unie en dat heeft mogelijk gevolgen voor Formule...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->