Actieve aerodynamica vanaf 2026 terug in F1, ook forse vermindering brandstofverbruik Formule 1
Formule 1

Actieve aerodynamica vanaf 2026 terug in F1, ook forse vermindering brandstofverbruik

Actieve aerodynamica vanaf 2026 terug in F1, ook forse vermindering brandstofverbruik

Pat Symonds heeft een boekje open gedaan over de nieuwe Formule 1-reglementen voor het 2026-seizoen. In gesprek met Motor Sport Magazine vertelt de technisch directeur van de sport over het verminderen van de luchtweerstand, het gewicht van de auto's en de lengte. Verschillende oplossingen zullen aan de basis staan van deze veranderingen.

Symonds zegt dat de luchtweerstand kan worden verminderd door actieve aerodynamica. Daardoor verminder je ook direct brandstofverbruik, wat tevens een doel is: 'Je kan niet zomaar de luchtweerstand verminderen om brandstofverbruik te reduceren, want de auto rijdt niet in rondjes. Dus het gaat allemaal om actieve aero met twee opties. In tegenstelling tot DRS is er een optie waarmee de auto veel downforce en veel weerstand heeft in de bocht. En ook er is een optie voor lage downforce met weinig weerstand op de rechte stukken.'

Dat is niet het enige, want de auto's moeten ook een stuk korter en vooral kleiner worden. Fans, maar ook de Formule 1 zelf hekelen namelijk het huidige formaat van de bolides. 'Mijn Williams uit 2014 was korter dan wat de huidige regels momenteel vereisen', zegt Symonds. 'Het kan dus wel, maar het vereist een beetje denkwerk. Ons doel is om een flinke vermindering te realiseren in de lengte van de wielbasis.'

Symonds verwacht vermindering van 20 tot 25 procent in brandstofverbruik in 2026

Een manier om de grootte van de auto's te verminderen, ligt volgens Symonds bij het motorpakket: 'De brandstoftoevoer voor de race zal minder zijn, dus dat helpt ook door wat volume van de brandstoftank weg te nemen. De hoeveelheid hybridisatie neemt toe, het vermogen van de verbrandingsmotor gaat omlaag en het vermogen van de elektrische motoren gaat omhoog, dus je verbruikt meteen minder brandstof.'

Symonds benadrukt wel dat het belangrijkste onderdeel is om de luchtweerstand te verminderen. De vermindering in brandstofverbruik zal echter fors zijn: 'Mijn schatting is op dit moment zo'n 20, misschien wel 25 procent minder dan wat we momenteel verbruiken.' Met andere woorden: omdat het brandstofverbruik minder wordt, kan de tank ook kleiner worden. Dat moet helpen in het verkleinen van de auto's van 2026.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws