Albers heeft gelijk: verschil tussen Verstappen en Pérez is groter dan bij andere teams Formule 1
Formule 1

Albers heeft gelijk: verschil tussen Verstappen en Pérez is groter dan bij andere teams

Albers heeft gelijk: verschil tussen Verstappen en Pérez is groter dan bij andere teams

De meeste analisten, oud-teambazen, oud-coureurs en nog vele anderen lijken het met elkaar eens te zijn: de contractverlenging van Sergio Pérez is alleen goed voor de stabiliteit bij Red Bull Racing. Om zijn prestaties hoefde Red Bull hem niet te houden. Oud-coureur Christijan Albers zei zelfs dat het verschil tussen hem en Max Verstappen groter is dan tussen de teamgenoten van andere teams. Hoe groot is dit verschil precies, en hoe zit het bij Ferrari en McLaren dit seizoen? F1Maximaal.nl neemt het onder de loep.

Op dinsdag 4 juni liet Red Bull weten dat ze het contract van Pérez opnieuw hebben verlengd. Het moment deed velen denken aan zijn contractverlenging in 2022. Het verschil met twee jaar geleden is echter dat de Mexicaan toen de Grand Prix van Monaco won, en in 2024 het een weekend om te vergeten was. Het was sowieso een lastig weekend voor de Oostenrijkse renstal, waarbij ook Verstappen op zaterdag al niet verder kwam dan P6.

De RB20 wilde niet zo lekker over de kerbs en de hobbels. Dat schijnt al heel lang een probleem te zijn, maar is nu pas zichtbaar omdat de concurrentie dichterbij komt. Er werd verwacht dat het ook een probleem zou zijn in Canada, maar vanwege de regen en dus de natte baan hoefden de coureurs de kerbs niet zo agressief aan te vallen. Aangezien Verstappen zich onder wisselende omstandigheden als een vis in het water voelt, kon hij het maximale uit de auto halen.

Voor Pérez ging het opnieuw mis. Op zaterdag lukte het hem al niet om door te gaan naar Q2, wat hem een zestiende startpositie opleverde. Men had gehoopt dat hij terug kon slaan na Monaco, maar het was mogelijk een nog triester weekend dan in het prinsdom. Op zondag probeerde Pérez naar voren te komen, maar na een aanvaring met Pierre Gasly bij de start, geen pace te hebben op zowel een natte als droge baan, en een spin in de 53ste ronde, was het opnieuw een drama.

Heeft Albers gelijk?

Vorig jaar heeft F1Maximaal.nl al eens berekend hoe groot het verschil is tussen Verstappen en Pérez. In 2023 zat de Mexicaan na de Grand Prix van Miami in een vormdip en duurde het behoorlijk lang voordat hij eruit kwam. Een podium in Monza en eentje in Las Vegas vormden de hoogtepunten na het moment waarop de 34-jarige brak. Vorig jaar was Pérez echter veel meer bezig met het winnen van de titel. Hij won in Jeddah en in Bakoe en toen begon het Verslaan van Verstappen in zijn hoofd te zitten.

Pérez begon het seizoen dit jaar wat rustiger, hij liep niet te roepen dat hij voor de titel wilde gaan en dat hij zijn teamgenoot naar P2 zou demoveren. Hij pakte vier podiums in vijf races, maar vanaf de Grand Prix van Emilia Romagna ging het weer niet lekker. Daarvoor, in Miami, waren zijn prestaties ook niet echt memorabel, behalve het moment in de sprintrace waar hij bijna Verstappen uit de race kegelde. De verschillen tussen hem en Verstappen zijn in de afgelopen paar races pijnlijk blootgelegd. Is het verschil tussen Pérez en Verstappen dan echt het grootst van de hele grid?

De tekst gaat verder onder de tabel.

tabel1 analyse 2024
De verschillen tussen Verstappen en Pérez in de kwalificaties in 2024 tot nu toe. (Bron: F1Maximaal.nl)

Om de verschillen te berekenen hebben we de kwalificaties gepakt, aangezien dat een directe krachtmeting is over één ronde. Grands Prix als Saoedi-Arabië, Monaco en Canada hebben laten zien dat startposities cruciaal waren. In de bovenstaande tabel hebben we berekend wat de verschillen zijn in de kwalificaties en het gemiddelde verschil. Pérez is zo'n zes tienden gemiddeld langzamer dan Verstappen, wat deels ook komt door die twee rampzalige kwalificaties in Monaco en in Montreal, en daarvoor ook op Imola. Voorafgaand aan Imola kwam Pérez echter maar één keer binnen twee tienden van Verstappen, dat was in Japan. Zijn gemiddelde startpositie is P7, die van Verstappen schommelt tussen de P1 en P2 vanwege de laatste twee kwalificaties.

Hoe het ervoor staat bij Ferrari en McLaren

Om te kijken of het verschil inderdaad groter is dan bij andere teams, hebben we de twee andere teams in de top drie van het klassement erbij gepakt: Ferrari en McLaren. Met Charles Leclerc en Carlos Sainz heeft de Italiaanse renstal absoluut een duo dat aan elkaar gewaagd is, en hetzelfde geldt voor McLaren met Oscar Piastri en Lando Norris.

De tekst gaat verder onder de tabel.

tabel2 analyse 2024
De verschillen tussen de coureurs bij Ferrari en McLaren in de kwalificaties tot nu toe. (Bron: F1Maximaal.nl)

In de tabel is te zien dat de rijdersduo's van zowel Ferrari als McLaren veel dichter bij elkaar zitten. Bij Ferrari is het gemiddelde verschil tot nu toe slechts 42 duizendsten, bij McLaren 78 duizendsten. Ook in de gemiddelde startposities is te zien dat de heren onderling veel meer aan elkaar gewaagd zijn. Waar er gemiddeld tussen Verstappen en Pérez zo'n twee startrijen zitten, staan de coureurs van Ferrari en van McLaren regelmatig op dezelfde startrij en is het verschil elke kwalificatie minder dan drie tienden.

Op zondag worden de punten verdeeld, maar Pérez pakt ze niet (altijd)

Tot op een zekere hoogte heeft Albers absoluut gelijk. Het verschil tussen Verstappen en Pérez is in de kwalificatie gemiddeld zes tienden. De startpositie is dan niet altijd cruciaal, vooral niet op banen waarop de RB20 zich lekker voelt, zoals in Bahrein bijvoorbeeld, daar startte Pérez P5 en pakte hij uiteindelijk de tweede plek. Waar Albers vooral op doelt is het feit dat Verstappen met een moeilijke auto alsnog het maximale eruit kan halen, en dat het hij Pérez dan een complete ramp is.

Neem Monaco en Canada als voorbeeld. De auto had wat problemen met de kerbs, maar Verstappen wist alsnog de zesde tijd te noteren, terwijl Pérez aan het stuntelen was in Q1 en uiteindelijk als achttiende kwalificeerde. Hij had geluk dat hij twee plekken opschoof vanwege de pitstarts van Haas, maar hij kwam hen tegen in de race en crashte, waardoor hij geen punten pakte. In Canada gebeurde hetzelfde. Verstappen blonk uit, Pérez was nergens.

Dat is niet het geval bij de andere teams. Ferrari had het ook moeilijk in Canada op zaterdag, maar Sainz kwalificeerde alsnog binnen een tiende van Leclerc. Pérez wist ook geen enkele keer sneller te zijn dan zijn teamgenoot, terwijl dat bij de andere rijders wel gebeurd. Piastri is af en toe sneller dan Norris, en Sainz is hier en daar sneller dan Leclerc.

Draait Red Bull zelf de titel de nek om?

Tja, het verschil is overduidelijk groot. En dan is de vraag: waarom heeft Red Bull dan besloten om Pérez te verlengen? Vermoedelijk gaat het erom dat Verstappen niet onder druk gezet wordt. De analisten die hun glazen bollen hebben afgestoft denken dat Red Bull er nu, na de chaotische periode betreffende de interne zaken, het er vooral om gaat dat ze Verstappen absoluut niet verliezen. Alleen met Pérez haalt Red Bull niet veel punten binnen. De Mexicaan staat nu vijfde in het kampioenschap.

De concurrentie komt dichterbij, vooral omdat er twee andere topteams zijn die telkens twee coureurs hebben die elkaar pushen en allebei in de punten eindigen. Zoals McLaren het doet, elke race P4 en P5, of P2 en P3 eindigen, levert consistent veel punten, en consistent veel punten scoren lijkt momenteel de sleutel als we kijken naar hoe competitief het veld is.

Het Formule 1-seizoen zet zich na Canada echter voort in Europa, en reizen ze af naar banen als Spanje, Oostenrijk en Hongarije, waar de Red Bull-bolide het over het algemeen goed doet. Momenteel heeft Red Bull nog een voorsprong van 49 punten, maar als Pérez weer in een vormdip zit, zoals in 2023, kan die voorsprong heel snel verdwijnen.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws