AlphaTauri-CEO bekent foute keuze: 'Beslissing om onze eigen weg te gaan was gewoon een fout' Formule 1
Formule 1

AlphaTauri-CEO bekent foute keuze: 'Beslissing om onze eigen weg te gaan was gewoon een fout'

AlphaTauri-CEO bekent foute keuze: 'Beslissing om onze eigen weg te gaan was gewoon een fout'

AlphaTauri-CEO Peter Bayer heeft toegegeven dat de beslissing om een eigen weg in te slaan met de ophanging voor het Formule 1-seizoen van 2023 een 'fout' was. Deze onthulling kwam naar voren tijdens een interview met Motorsport.com, waarin Bayer reflecteerde op de uitdagingen die het team heeft ervaren. Technisch directeur Jody Egginton geeft aan dat het team in 2024 een nieuwe koers aan zal nemen.

'De aanvankelijke beslissing om onze eigen weg te gaan met die kritieke onderdelen was gewoon een fout, en de mensen die toen de beslissing namen zijn niet meer bij ons', verklaarde Bayer. 'Hij erkende daarmee dat het team, door af te wijken van de ophanging van Red Bull Racing, een strategische misstap had begaan. AlphaTauri werd afgelopen seizoen achtste in het constructeurskampioenschap.

Bayer benadrukte dat de ophanging juist erg bepalend is met de huidige reglementen, waarbij de auto's gebruikmaken van het grondeffect. 'De vloer is het belangrijkste, en daarna komt de ophanging. Als die twee niet samenwerken, kun je net zo goed niet meedoen', merkte de CEO op, waarbij hij de noodzaak van synergie tussen deze essentiële elementen onderstreept.

Beter om Red Bull te volgen? 

Op de vraag of slim was om te proberen Red Bull te slim af te zijn, lachte Bayer en antwoordde hij: 'Ik denk dat dat het grote leerpunt voor ons is voor dit jaar, ja.' Desondanks benadrukte Bayer de complexiteit van het werken met Red Bull-onderdelen als klantenteam. 'Je krijgt een onderdeel, maar je moet dat onderdeel ook laten werken en dat is heel moeilijk', legt hij uit.

Technisch directeur Jody Egginton voegde eraan toe dat het team voor het seizoen van 2024 een nieuwe strategie heeft om de synergie met Red Bull te optimaliseren. 'Volgend jaar nemen we de achterkant van onze auto mee, en aan de voorkant nemen we de Red Bull-voorwielophanging van hun huidige auto. We lopen dus een jaar achter.'

Egginton erkende de moeilijkheidsgraad van het integreren van Red Bull-onderdelen, maar benadrukte de positieve aspecten van deze aanpak. 'Het heeft veel positieve kanten. We ontwerpen en produceren een nieuw chassis voor volgend jaar, dus we hebben de kans om wat onderdelen over te nemen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws