AMuS: 'Alle F1-teams voorstander van salarisplafond coureurs, maar Red Bull onder één voorwaarde' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Alle F1-teams voorstander van salarisplafond coureurs, maar Red Bull onder één voorwaarde'

AMuS: 'Alle F1-teams voorstander van salarisplafond coureurs, maar Red Bull onder één voorwaarde'

Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull Racing onder één voorwaarde voorstander is van een salarisplafond voor coureurs. Naar kennis van Auto, Motor und Sport is tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje wederom gepraat over de mogelijke financiële aanpassing bij de teams en zijn alle renstallen voorstander van het idee. Alleen de Oostenrijkers weigeren nog mee te gaan, tenzij de huidige contracten van de coureurs uitgezeten worden.

Er zitten nog enkele haken en ogen aan het plan van de Formule 1 om de inkomsten van de coureurs aan banden te leggen. Zo wordt het maximumbedrag dat teams kwijt mogen zijn aan coureurs gesteld op dertig miljoen dollar (circa 25 miljoen euro, red.), maar is deze bovengrens nog niet definitief vastgelegd. Dit bedrag moet dus verdeeld worden over de salarissen van twee coureurs, waardoor de teams moeten kiezen hoe ze hun rijdersopstelling in willen vullen.

Dit is niet het enige punt wat nog besproken wordt. Zo heeft Red Bull-adviseur Marko benadrukt dat er één voorwaarde is waar het salarisplafond aan moet voldoen voordat deze definitief geïntroduceerd kan worden wat de Oostenrijkse renstal betreft: 'In principe zijn we voor, maar we moeten de bestaande contracten wel respecteren', spreekt de Oostenrijker. Het contract van Max Verstappen, dat tot en met 2023 loopt, wil het team uit Milton Keynes dus honoreren.

Formule 1-teams voor een keuze met salarisplafond

Volgens Franz Tost zal een salarisplafond een interessante nieuwe dimensie toevoegen aan de sport: 'De coureur kan een halve seconde verschil maken. Het team moet dan beslissen: haal ik zo'n coureur binnen of ontwikkel ik de auto liever? Ik zou zelfs zover willen gaan om voor te stellen dat we het in het budgetplafond zelf op moeten nemen.' In de besprekingen die momenteel gaande zijn, wordt dat niet overwogen.

'Alleen als het opgenomen wordt in het budgetplafond moet je die keuze maken tussen de coureur of ontwikkelingen. Daarmee zorg je voor balans binnen de teams. Ligt deze maatregel erbuiten dan hoeft het team alleen maar 'geld te vinden' om de coureurs aan te trekken', waarschuwt de Oostenrijker. Het primaire tegenargument voor het opnemen van het salarisplafond in het budgetplafond is dat coureurs een cruciale rol spelen binnen het team en elke cent waard zijn die ze betaald krijgen. Een dergelijke constructie zou voor de rijders dus niet eerlijk zijn.

Strategisch coureurs kiezen

Valt het salaris van de coureurs na de overeenkomst van de teams buiten het budgetplafond, dan blijft er nog steeds een interessant randje aan het verhaal zitten. De teams moeten met een dergelijke maatregel namelijk een strategische keuze maken met betrekking tot het rijdersduo. Zoals eerder genoemd zou in de nabije toekomst de maximumuitgave voor twee coureurs op 25 miljoen euro liggen.

De teams kunnen dan kiezen: halen we één topper binnen en zetten we daar een jongeling naast om binnen de 25 miljoen te blijven? Of trekken we twee coureurs aan die beiden circa 12,5 miljoen euro kosten op jaarbasis, en accepteer je dat je coureurs met wereldkampioen-potentieel laat schieten door voor twee redelijk ervaren coureurs te gaan? Een lastige keuze die ongetwijfeld voor interessante gevolgen gaat zorgen in de sport.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws