Update | Marko: 'Niet alleen Red Bull ligt onder vergrootglas vanwege achtervleugel' Formule 1
Formule 1

Update | Marko: 'Niet alleen Red Bull ligt onder vergrootglas vanwege achtervleugel'

Update | Marko: 'Niet alleen Red Bull ligt onder vergrootglas vanwege achtervleugel'

Wat Helmut Marko betreft gaat Red Bull Racing geen enkel probleem ondervinden aan de verstrenging van de FIA-tests op de achtervleugel. Volgens de Red Bull-adviseur is zijn team met vlag en wimpel geslaagd voor deze tests voorafgaand aan het seizoen en zal dit ook nu weer het geval zijn. Daarnaast weet Marko waarom de achtervleugel het gesprek van de dag is. Toto Wolff heeft Lewis Hamilton naar kennis van de Oostenrijker ingefluisterd om erover te beginnen.

De verhalen rondom de Red Bull-achtervleugel werden namelijk als eerste aangewakkerd door Hamilton tijdens de persconferentie na afloop van de Grand Prix van Spanje. Hij merkte op dat de Oostenrijkse concurrenten met een opvallend beweeglijke achtervleugel reden, iets waar Wolff volgens Christian Horner al eens eerder naar geïnformeerd had. Naar aanleiding van de woorden van de zevenvoudig wereldkampioen is de FIA met nieuwe testrichtlijnen gekomen.

Volgens Marko is er dus maar één logische conclusie. In gesprek met SPORT1 geeft de man uit Graz aan dat Mercedes middels haar coureur een politiek spelletje aan het spelen is tegen Red Bull: 'Toto Wolff heeft Hamilton verzocht om dit te zeggen en de boel een beetje op te schudden. Wij maken ons er echter totaal geen zorgen over. Wij hebben alle nodige tests doorstaan en zullen dat in de toekomst ook doen.' Marko ligt er dus niet wakker van.

Marko ziet het als compliment

Sterker nog, volgens de adviseur is het slechts een compliment aan het adres van Red Bull: 'Het laat wat mij betreft vooral zien hoe serieus Mercedes ons neemt.' Dat Red Bull dit seizoen een echte tegenstander vormt voor de Duitse renstal is inmiddels wel al gebleken. Zo wist Max Verstappen in Imola Hamilton van de overwinning te houden en wist hij hem in elke race tot dusver op het circuit uit te dagen.

Zo'n hevige titelstrijd brengt ook het een en ander aan opmerkingen met zich mee, over en weer van Mercedes naar Red Bull. Wolff, op de hoogte van de regelmatige uitspraken van zijn landgenoot Marko in de media, noemde hem na de Portugese Grand Prix Mr. Motzki, dit vertaalt naar een norse meneer. 'Als we psychologische spelletjes gaan spelen, verwacht ik op dat vlak iets meer niveau', meldt Marko in een reactie op de woorden van de Mercedes-teambaas.

FIA niet zozeer bezorgd om Red Bull, maar meer om Alpine

Ook wordt er door het Duitse medium gemeld dat de FIA na het bekijken van beelden van alle teams niet eens Red Bull ziet als het team dat het waarschijnlijkst aerodynamisch voordeel haalt uit de beweeglijke achtervleugel. Ook bij de Alpine draaide het onderdeel significant om zijn as gedurende de Grand Prix van Spanje. Als de informatie van de sportsite correct is, zal met name de Franse renstal dus aanpassingen moeten doen voorafgaand aan de Grand Prix in eigen land.

Update 14.10u (14/05) | Marko: 'Niet alleen Red Bull ligt onder vergrootglas vanwege achtervleugel'

Helmut Marko is van mening dat de verscherping van de tests rondom de achtervleugel niet bijzonder zijn. Elke keer dat een team een maas in de wet vindt, wijzigt het motorsportorgaan de regels om te verzekeren dat deze gaten opgevuld worden. Zo ziet hij het verhaal rondom de flexibele achtervleugel van Red Bull dan ook.

'De vleugel heeft de tests doorstaan, dat is doorslaggevend', benadrukt de Oostenrijker wanneer hem door Motorsport-Total gevraagd wordt naar de legaliteit van het onderdeel. 'Nu zijn er nieuwe criteria waarin de waarin de richtlijnen gewijzigd zijn omtrent hoeveel kracht de vleugel aan moet kunnen', voegt hij daaraan toe. Het onderdeel moet dus aangepast worden om deze nieuwe drukniveaus aan te kunnen.

Reglementswijzigingen van de FIA niet bijzonder

Dat de tests van de FIA aangepast zijn naar aanleiding van beeldmateriaal van de Grand Prix van Spanje is volgens de Red Bull-adviseur ook totaal niet vreemd: 'Dat is altijd het geval wanneer teams grijze gebieden ontdekken om in te werken. Het is echter niet alleen Red Bull dat onder een vergrootglas ligt. Het heeft ook gevolgen voor de andere teams.' Onder meer Alpine en Alfa Romeo noemt hij als de teams die tevens gebruik maken van een relatief flexibel achtervleugel-ontwerp.

'Het is een normaal proces. Tijdens onze succesvolle wereldkampioenschapsseizoenen moesten we de voorvleugels twee of drie keer per seizoen aanpassen', concludeert Marko. Het zal geen verschil maken in de strijd om het wereldkampioenschap wanneer Red Bull aanpassingen moet doen aan de achtervleugel, benadrukt de man uit Graz. Zo neemt hij de zorgen van de Red Bull-fans weg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws