AMuS: FIA snijdt in aantal testuren voor motoren Formule 1
Formule 1

AMuS: FIA snijdt in aantal testuren voor motoren

AMuS: FIA snijdt in aantal testuren voor motoren

Om flink kosten te besparen, wordt er flink gesneden in het aantal uur dat motoren op de testbank mogen getest worden. Volgens Auto Motor und Sport hebben fabrikanten dit jaar nog 600 testuren tegoed.

Per jaar wordt het aantal testuren voor motoren steeds lager. Dit jaar zijn dat er nog 600 (los van de reeds gemaakte uren), volgend jaar worden dat er in zijn totaliteit 800 en de twee jaren daarna wordt dat verder afgebouwd naar 750 uur en 700 uur. Ter vergelijking: normaliter spendeert Honda zo'n 4000 uur per jaar op de testbank.

Miljoenenbesparing

Volgens AMuS kost één zo'n testuur ongeveer 1500 euro, wat voor bijvoorbeeld Honda neerkomt op een totaal bedrag van zes miljoen euro aan alleen het testen op de testbank. In 2021 zou de Japanse motorfabrikant 'slechts' 1,2 miljoen euro kwijt zijn aan het testen van de motor, gezien het maximaal aantal uren van 800.

Het is overigens niet zo dat er één testbank is voor een gehele Formule 1-motor. Er is er één voor de motor en transmissie, die is hierboven beschreven, en één voor ERS-systemen. Ook die worden progressief aan banden gelegd. In 2025 mogen die componenten nog maar 400 uur spenderen op de testbank. Verwacht wordt dat het seizoen daarop de MGU-H en MGU-K, die specifieke ERS-systemen, uit de Formule 1 verdwijnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws