Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport was ook Mercedes zeker niet foutloos in de Grand Prix van Portugal. Lewis Hamilton kon weliswaar de race op zijn naam schrijven, maar de coureurs én de mannen aan de pitmuur maakten een aantal fouten. Eén van deze fouten, Valtteri Bottas te vroeg binnen halen voor een pitstop, kostte bijna een WK-punt.
In de slotfase van de race haalde Mercedes de Finse coureur binnen voor een bandenwissel naar de zachte compound, om zo de snelste raceronde te claimen. Hier werd echter een flinke fout gemaakt. 'Tot verbazing van alle experts kwam dit drie ronden te vroeg', zegt AMuS over de pitstop. 'Dit gaf Red Bull Racing namelijk de kans om in de laatste ronde een tegenaanval in te zetten.'
En dat is precies wat er gebeurde. Verstappen dook in de voorlaatste ronde naar binnen voor een nieuw setje banden en zette jacht op de snelste raceronde. Dit lukte in eerste instantie, maar door de baanlimieten te overtreden werd deze snelste ronde weer afgepakt en teruggegeven aan Bottas. 'Deze fout leverde rivaal Verstappen bijna een extra WK-punt op.'
Wolff spreekt van een 'dom moment'
Het Duitse sportmedium probeert een verklaring te geven voor de veel te vroege pitstop-call bij Bottas. 'Alsof de ingenieurs bij Mercedes een extra opwarmronde aan Bottas probeerden te geven', analyseert AMuS. Volgens teambaas Toto Wolff was het echter een blunder van de Duitse renstal. 'Het was een dom moment van ons, van dit soort situaties moeten wij nog gaan leren.'
Nadat de snelste ronde werd afgepakt van Verstappen, laaide de discussie weer op over de baanlimieten. Helmut Marko reageerde eerder al fel op de keuzes van de FIA en de inconsistentie bij het afpakken van rondetijden. Volgens de Red Bull-adviseur is de Oostenrijkse renstal wederom bestolen van punten in het wereldkampioenschap der Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties