Anderson: 'Vloer van RB18 zorgt voor constante en consistente mate van downforce' Formule 1
Formule 1

Anderson: 'Vloer van RB18 zorgt voor constante en consistente mate van downforce'

Anderson: 'Vloer van RB18 zorgt voor constante en consistente mate van downforce'

Red Bull Racing heeft met haar RB18 in Barcelona een unieke bolide op het asfalt gezet. Een van de onderdelen die het belangrijkst is voor het produceren van downforce in 2022, de vloer, zag er met name indrukwekkend. Technisch expert Gary Anderson, werkzaam voor The Race, legt uit wat het onderdeel zo bijzonder maakt en waarom deze vloer voor veel stabiliteit zal zorgen aan de achterkant van de bolide.

'De voorkant van de sidepod wordt gebruikt om de airflow om de zijkant van de bolide heen te geleiden. Dit gebeurt in diverse richtingen', legt de Brit uit. Hij doet dit middels een afbeelding (hier te zien) die de diverse luchtstromen onderverdeelt in drie categorieën. De eerste categorie loopt heel dicht tegen de sidepods aan en stroomt naar de achteras. De tweede categorie wordt gebruikt om de vloer middels luchtdruk te dichten en de laatste luchtstromen worden meteen afgewenteld door de hoge buitenkant van de vloer.

Red Bull met goed verdeelde aerodynamische lading

Allereerst wordt de luchtstroom die zich het meest tegen de sidepod aan bevindt richting de achterkant gewerkt, naar waar de diffuser zit, dus. Om een lang verhaal kort te maken, hoe groter het drukdifferentieel tussen de onderkant en de bovenkant van de vloer is aan de achterkant, bij de diffuser, hoe effectiever het onderdeel werkt.

'Ook wordt de aerodynamische lading middels enkele groeven in de vloer verdeeld over de gehele achteras, en niet specifiek op de achterwielophanging', ziet Anderson. 'Dat betekent dat wanneer de bolide instuurt tijdens het remmen, er sprake zal zijn van een constante en consistente mate van downforce.' Dat komt de driveability van de bolide weer ten goede komt. Adrian Newey heeft op dit gebied dus goed werk verricht.

RB18 met afgesloten vloer

Verder gebeurt er bij de vloer van Red Bull nog iets anders interessants. Er is namelijk sprake van een flap in het midden die twee andere luchtstromen omhoog zweept langs de zijkant van de vloer, en daar spiraalvormige luchtstromen creëert. 'Deze luchtstromen genereren zuigkracht aan de zijkant van de bolide, en sluiten de vloer dus effectief af', concludeert Anderson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws