Rubens Barrichello was de teamgenoot van Michael Schumacher in misschien wel het meest dominante tijdperk ooit in de Formule 1. Samen boekten ze talloze successen, al was er ook regelmatig controverse. In een interview met The Pitlane Chronicle blikte Barrichello terug op zijn tijd bij Ferrari.
De Braziliaan was een publiekslieveling. Zijn eerste overwinning kwam tijdens de Grand Prix van Duitsland in 2000, een race die sowieso de moeite waard is om terug te kijken. In het interview vertelde Barrichello waarom hij door Ferrari werd binnengehaald, hoe hij de successen beleefde en gaf hij zijn mening over de huidige situatie van Ferrari.
Magisch
'Het was echt magisch', begon de inmiddels 53-jarige Braziliaan, die afgelopen zaterdag nog Braziliaans NASCAR-kampioen werd. 'Ferrari zat negentien jaar zonder titel en ineens was ik onderdeel van iets ontzettend magisch.' Uiteindelijk zou Schumacher nog vier keer achter elkaar wereldkampioen worden.
'Mensen wisten dat ik heel graag de auto volledig voorbereidde', gaf Barrichello als antwoord op de vraag waarom Ferrari hem wilde hebben. De Braziliaan begon zijn loopbaan bij Jordan en Stewart, teams die zich in het middenveld bevonden. In 2000 maakte hij de overstap naar Ferrari, hetzelfde jaar waarin Schumacher zijn eerste wereldtitel voor het team won.
'Ze hadden iemand nodig om het grote team te versterken en zaken beter te regelen. Ik probeerde alle banden uit, testte verschillende afstellingen, ik probeerde van alles. In 1999, met Stewart en een hele goede auto, liet ik zien dat ik met het juiste materiaal in staat was om de top te bereiken.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Goede organisatie
Ondanks dat Schumacher er met de meeste glorie vandoor ging, was het succes volgens Barrichello vooral te danken aan teamwork, onder leiding van misschien wel het meest succesvolle trio ooit in de Formule 1: Jean Todt, Ross Brawn en Rory Byrne.
'Voor alles in het leven heb je een goede organisatie en een goede leider nodig. Een goede leider is iemand die niet zegt: “Waarom heb je dit niet goed gedaan?”, maar: “Hoe kan ik je helpen om je werk beter te doen?”. Dat team had die instelling. Ze hadden mensen die de juiste dingen deden, omdat ze hielden van wat ze deden. Iedereen deed één ding heel goed, en voerde alleen dat uit.'
Natuurlijk lag het succes niet alleen aan de coureurs en de organisatie, maar ook aan de auto: 'Het was in alle opzichten een goed team. De aanpak op het gebied van aerodynamica, met de windtunnel en alles, werd steeds beter. Het was echt een goed team met een geweldige auto.'
Barrichello reed tot 2006 voor Ferrari. Toen moest hij zijn stoel afstaan aan landgenoot Felipe Massa. Hij vertrok naar Honda, dat later Brawn GP werd, en maakte daar deel uit van een van de meest verrassende wereldtitels ooit, behaald door Jenson Button. Hij sloot zijn Formule 1-carrière af bij Williams en reed daarna nog in verschillende raceklassen over de hele wereld.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Huidige situatie Ferrari
Het is moeilijk voor te stellen dat Ferrari ooit gold als hét voorbeeld van organisatie binnen de Formule 1. Tegenwoordig lijkt er bijna elk raceweekend wel een nieuw drama bij het team te zijn, wat voor onrust zorgt. Barrichello zegt hierover: 'Tegenwoordig weten wij als publiek te veel. Ik vind dat mensen te veel zeggen. Je moet binnen het team praten om dingen op te lossen. Ferrari-coureur zijn is niet eenvoudig. In mijn tijd was het ook niet gemakkelijk, toen er al mobiele telefoons waren, maar nu heb je ook nog sociale media. Ik denk dat ik in dat opzicht op het juiste moment leefde, omdat ik gewoon mijn mond hield. Ik was stil voor het publiek, maar niet binnen het team.
Hij vervolgde: 'Het team moet weten wat goed en fout is, en de coureur ook. Maar vandaag de dag zijn er te veel mensen die dat allemaal denken te weten.' De Braziliaan was zelf vaak genoeg het middelpunt van controversiële momenten in de Formule 1. In 2002, tijdens de Grands Prix van Oostenrijk en de Verenigde Staten, liet hij zich opdragen om Schumacher voorbij te laten, maar hij liet zich er niet door van de wijs brengen.
Ondanks alles kan Barrichello terugkijken op een prachtige Formule 1-carrière, waarin hij elf keer wist te winnen. Veel mensen vinden dat hij een van de beste coureurs ooit is die geen wereldtitel wist te pakken. En velen zijn van mening dat Schumacher veel van zijn successen ook aan Barrichello te danken heeft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties