Boordradio's GP Miami | Verstappen: 'Ik denk dat ik een drankje nodig heb!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Miami | Verstappen: 'Ik denk dat ik een drankje nodig heb!'

Boordradio's GP Miami | Verstappen: 'Ik denk dat ik een drankje nodig heb!'

Tijdens de eerste editie van de Grand Prix van Miami waren er weer genoeg momenten die door de coureurs voorzien werden van commentaar. Op het gladde asfalt werd het voor sommige coureurs een race om snel te vergeten, anderen kenden juist een uitstekende middag in Amerika. De meest spraakmakende boordradio's heeft F1Maximaal op een rijtje gezet.

Te beginnen bij de start van de race. Terwijl Max Verstappen naar de tweede plek klom, verloor Lewis Hamilton juist twee posities vanaf P6. 'Ik ben van achter geraakt', zei de Mercedes-coureur uitkomend van bocht 2. Er was inderdaad sprake van een touché met de agressief startende Fernando Alonso. Hamilton werd vervolgens gerustgesteld: 'Je hebt geen schade opgelopen.'

Alhoewel, 'gerustgesteld': Hamilton was nog niet overtuigd van de woorden van zijn ingenieur: 'Het voelt alsof ik schade heb.' Reden voor Mercedes om wederom de data in te duiken om er zeker van te zijn dat er geen schade was opgelopen: 'We kunnen in de data niets zien', antwoordde Peter Bonnington niet veel later. Zo moest Hamilton gewoon doorrijden met zijn W13.

Lewis Hamilton na een touché met Fernando Alonso tijdens de start van de Grand Prix van Miami.

Verstappen kijkt naar banden, Pérez verliest snelheid

Verstappen bleef in de tussentijd jagen op kopman Leclerc en het gat bleef telkens rond de anderhalve seconde. In ronde 9 ging de Red Bull Racing-coureur uiteindelijk voorbij aan de Ferrari en dat heeft mogelijk te maken met de bandenslijtage van de F1-75. Verstappen werd voor zijn actie al ingelicht daarover: 'We kunnen wat schade zien aan de linker achterband van Leclerc', zei ingenieur Gianpiero Lambiase.

Verstappen was ook benieuwd naar de staat van zijn eigen mediumbanden. Deze bleken volgens zijn ingenieur wel in orde te zijn, maar: 'Houd rechtsvoor in de gaten', luidde de reactie van Lambiase op de vraag van zijn coureur. Bij Ferrari werd ondertussen een plannetje voor Sainz bekokstoofd: 'We verlengen deze stint zo lang mogelijk', zei zijn ingenieur.

Eenmaal achter Verstappen was er weinig uitzicht voor Leclerc op de overwinning. Alleen op strategiegebied zou misschien nog iets kunnen worden gedaan. Ferrari dacht hardop na en deelde het volgende met de Monegask: 'We gaan voor plan B met de harde band', zei ingenieur Xavier Marcos Padrós. Het leek uiteindelijk te gaan om een undercut op Verstappen, maar deze slaagde niet. Na de pitstops was het gat zelfs nog groter tussen de twee titelrivalen.

Bij Sergio Pérez ging het in de tussentijd allemaal wat minder. En dat na een goede fase waarin hij wist in te lopen op derde man Sainz. 'Ik verlies veel snelheid', zo luidde de Mexicaan de noodklok over de boordradio. Het gat tussen Sainz en Pérez was plotseling vier seconden nadat het lang iets meer dan een seconde was, maar zijn ingenieur zag geen problemen - tot frustratie van Checo: 'Hoe kun je dat zeggen? Kijk hoeveel tijd ik verlies!' Waarop zijn ingenieur antwoordde: 'Blijf doorgaan, het lijkt nu oké.'

Sergio Pérez over het verliezen van snelheid in zijn Red Bull RB18.

Russell bekokstooft slim plannetje, Gasly toucheert met Norris

Leclerc was ook niet meer helemaal gelukkig met zijn Ferrari-bolide en zei: 'De auto is zo moeilijk om te besturen.' Bij George Russell ging het beter. Na de pitstops reed hij op P5, al moest hij zelf nog naar binnen komen voor een bandenwissel. De Mercedes-coureur had echter een slim plannetje bedacht: 'Waarom rijden we niet door in de hoop dat er een virtual safety car of zoiets komt?' Zijn ingenieur ging akkoord met het idee.

Het was een slim plannetje, want er kwam inderdaad een safety car. Pierre Gasly kende namelijk een ongeluk met Lando Norris, waardoor laatstgenoemde uitviel. Op de boordradio was het moment te horen dat Gasly de rechter achterband van Norris toucheerde: 'Ik heb een probleem, ik kan niet meer sturen, hooo.' Dat kwam door een eerdere touché in bocht 1 met, daar is-ie weer, Alonso. 'Ik denk dat de rechter achterkant is gebroken', zei Gasly daarover.

Hamilton steggelt met ingenieur over strategie, Verstappen heeft behoefte aan een drankje

Russell profiteerde optimaal en kreeg zodoende een gratis pitstop. Bij Hamilton was het allemaal nog niet zo zeker of een tweede pitstop moest worden gemaakt tijdens de safety car-fase: 'We hebben nog één kans om een pitstop te maken, wat wil je?', vroeg zijn ingenieur. 'Zeg me maar wat ik moet doen, laat het niet aan mij over', was de reactie van Hamilton. Mercedes besloot de zevenvoudig wereldkampioen op de baan te laten, maar hij eindigde wel achter zijn teamgenoot: 'De strategie is niet vriendelijk voor me geweest', zei hij na afloop.

Verstappen wist de Grand Prix van Miami uiteindelijk te winnen en was daar vanzelfsprekend erg blij mee: 'Yeeess, wat een f*cking race, maat. Dat was leuk. Het was lastig, maar ook heel goed. Het is een goed herstel gezien de start van het weekend, dus daar mogen we trots op zijn.' Lambiase vroeg vervolgens hoe Verstappen zich voelde: 'Ik denk dat ik een drankje nodig heb, maat. En ik denk dat jij ook wel eentje kan gebruiken, haha.'

De boordradio van Max Verstappen na het winnen van de Grand Prix van Miami.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws