Boordradio's GP Stiermarken | Verstappen: 'Wat hier gebeurt is raar' Formule 1
Formule 1

Boordradio's GP Stiermarken | Verstappen: 'Wat hier gebeurt is raar'

Boordradio's GP Stiermarken | Verstappen: 'Wat hier gebeurt is raar'

Max Verstappen wist op vrij comfortabele wijze de Grand Prix van Stiermarken te winnen. Althans, dat leek zo. Problemen met zijn remsysteem gaven Red Bull Racing enkele zorgen. Toch lukte het Lewis Hamilton en Valtteri Bottas niet om de aansluiting te vinden.

De openingsronden verliepen voor de kopgroep vrij rustig. Daarachter waren er een paar botsingen en als resultaat hadden meerdere coureurs last van lekke banden. Gek genoeg was het Lewis Hamilton die als eerste erover te horen was over de boordradio. De Brit vertelde zijn engineer: 'Iemand heeft mijn rechter voorband geraakt'. Waarop hij te horen kreeg dat er naar gekeken zou worden. Hij kwam er uiteindelijk goed vanaf. In tegenstelling tot Pierre Gasly en Nicholas Latifi bleven al zijn banden heel.

Op het middenveld werd er een hoop gewisseld van posities, maar dat lukte vooraan minder goed. De top 5-coureurs bleven lange tijd in de startvolgorde rijden en na zes ronden was de ergernis van Sergio Perez te horen: 'Ik heb meer vermogen nodig op het rechte stuk'. Waarmee hij aangaf dat het moeilijk was om de McLaren van Lando Norris te passeren op het rechte stuk. Wie alleen écht last van motorproblemen had, was Daniel Ricciardo: 'Ik heb laag vermogen'. Echter, hij werd direct gerustgesteld door zijn engineer: 'We denken dat het al opgelost is'.

Verschillende plannen voor Perez en Russell

Na tien ronden lukte het Perez om langs Norris te komen en een ronde daarna deed Bottas hetzelfde. Vanaf dat moment kreeg de McLaren-coureur te horen dat het 'plan-A' ging worden, waarbij hij de eerste stint zo lang mogelijk zou gaan moeten uitrekken. Het omgekeerde klonk in ronde 17 over de boordradio van George Russell, die verrassend op plek 8 reed. 'Oké George we moeten voor plan B gaan, vanwege betrouwbaarheid', zei zijn engineer. 'Dus schroef het tempo op.'

Het duurde even voordat er weer wat te horen was van de leiders van de race. Na bijna twintig ronden te hebben gereden, klonk over de radio van Hamilton: 'De auto wordt moeilijker te besturen'. Max Verstappen bleek tegelijkertijd precies dezelfde klachten te hebben: 'De auto wordt nu lastiger om te rijden.' Het was afwachten wie er als eerste naar binnen zou duiken. Verstappen leek het in ieder geval minder lastig te hebben dan Hamilton. De Red Bull-coureur bleef zijn voorsprong beetje bij beetje uitbreiden en schreef kort na het radiobericht de snelste raceronde op zijn naam.

Teamgenoot Sergio Perez had het iets minder makkelijk. Valtteri Bottas kon de aansluiting houden met de Mexicaan en dat zette de engineer van Perez aan het denken: 'Oké Checo, Bottas komt dichterbij. We denken na over onze opties.' De beste optie bleek een pitstop in ronde 27 te zijn en Bottas volgde een ronde erna. Hun teamgenoten bleven ondertussen doorrijden, maar dat was geen comfortabele rit voor Hamilton: 'Ik begin kleine trillingen te voelen'. Ook hij dook de pitstraat in. Verstappen deed dat als laatste van de top 4.

Hamilton heeft lange weg te gaan

Voor Hamilton zou dat ook gelijk de laatste pitstop zijn. 'Dus Lewis, het gaat nu allemaal om het bereiken van het einde. Er zijn nog 42 ronden te gaan', aldus zijn engineer over de boordradio. Die tweede stint begon alleen niet helemaal soepel. Na en paar ronden klaagde de Brit: 'Veel d-rates overal'. Waarmee hij wees op mogelijke problemen met zijn oplaadsysteem. De rit van Verstappen kende echter ook enige problemen. 'Eh, er is een brake-by-wire-waarschuwing?'

Het leek er alleen niet op dat het de Nederlander echt hinderde. Hamilton probeerde dichterbij te komen, maar het gat bleef gelijk. 'Dit worden de belangrijkste ronden van de stint', liet de engineer van Verstappen weten. 'Verwacht dat Hamilton gaat pushen. We zitten goed, onze degradatie is zoals we willen.' Alleen Hamilton had iets heel anders in gedachten. Hij wilde weten of hij zijn banden moest sparen: 'Moet ik meer managen?' Waarop hij te horen kreeg: 'Wij denken dat je juist het andere moet doen.' Maar dat 'andere' lukte hem niet en de snelheid van zijn bolide op het rechte stuk zou daar, net als in Frankrijk, de oorzaak van zijn. 'Hoeveel verliezen we in een rechte lijn', vroeg de zevenvoudig wereldkampioen. 'Het ziet eruit dat het om tweeënhalve tienden van een seconde gaat.'

Ondertussen had zijn teamgenoot het ook niet makkelijk. Perez wilde niet opgeven en bleef vlak achter Bottas rijden. Onder druk begon de Mercedes-coureur te pushen, maar dat bleek een fout te zijn. 'Ik probeer de banden weer op de juiste temperatuur te krijgen', zei hij in ronde 49. 'Ik heb zojuist de banden aan de kook gebracht.' Het was een probleem dat beide Mercedessen ophield, want ook Hamilton had er last van. 'Ik heb net zoveel gepusht', zei de Brit kort erna. Wederom werd hij verzekerd dat zijn kansen tegen het einde van de rit zouden komen.

Problemen blijven bij Verstappen

Die kans zat er zeker in, omdat Verstappen geen probleemloze rit kende. Meermaals kreeg hij waarschuwingen over zijn brake-by-wire-systeem. 'Alweer!' Het zou veroorzaakt worden door de curbstones bij bochten 9 en 10. 'Maar ik pak nooit die curbstones', reageerde een verbaasde Verstappen. 'Wat de f*ck is dat. Ik zal proberen voorzichtig te doen, maar het is raar wat hier gebeurt.'

Met een gat van meer dan tien seconden gingen Hamilton en Verstappen de slotronden van de race in. De spanning was vrijwel weg uit dat gevecht, maar daarachter zat de spanning er juist vol op. Perez had een tweede pitstop gemaakt, terwijl Bottas door bleef rijden op zijn harde banden. Er leek zich een Frankrijk-achtig te ontvouwen. De Mercedes-coureur begon namelijk steeds meer te worstelen en dat werd vooral duidelijk toen Carlos Sainz zichzelf kon unlappen. 'Je kan het proberen', instrueerde zijn engineer de Spanjaard. 'Dat kan ik niet, dat kan gevaarlijk worden', reageerde Sainz. Echter, kort daarna lukte het de Ferrari-coureur zonder problemen.

Na 71 ronden was het Verstappen die de overwinning pakte in de Grand Prix van Stiermarken. 'Maat dat was perfect', zei Lambiase. 'Ongelooflijk, de auto was on fire vandaag en het voelt goed om hier thuis weer te winnen', aldus een blije Verstappen. Hamilton werd tweede en hij was iets minder tevreden. Toch bleef de zevenvoudig wereldkampioen positief: 'Ik gaf echt alles vandaag jongens. Laten we blijven pushen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws