Boordradio's kwalificatie | 'Je bent de beste ingenieur ooit!' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie | 'Je bent de beste ingenieur ooit!'

Boordradio's kwalificatie | 'Je bent de beste ingenieur ooit!'

De weergoden zorgden vandaag weer voor een spannende kwalificatiesessie in Spanje. Natte plekken op het circuit zorgden voor chaos in het eerste deel van de kwalificatie, terwijl grote namen als Fernando Alonso, Sergio Pérez, George Russell en Charles Leclerc allemaal een goede startpositie misliepen. Aangezien er tegenvallers waren, konden andere coureurs profiteren van de vrijgekomen ruimte vooraan op de startgrid. De coureurs hadden dus genoeg te melden over de boordradio, dus heeft F1Maximaal de fragmenten op een rijtje gezet.

De sessie begon met enkele druppels, en de dreiging van meer regen, en dus zochten de coureurs zo snel mogelijk het circuit op. 'Het druppelt in de pitstraat, maar erg lichtjes', meldt Russell aan zijn team, nog voordat het licht op groen springt. 'Ik denk dat er regen onderweg is', geeft de Brit even later nog door als hij de donkere wolken ziet. De regen zette nooit door, maar natte plekken op het wegdek zorgden voor grote momenten bij de coureurs, onder andere voor Fernando Alonso, Yuki Tsunoda, Alexander Albon en Nyck de Vries zelfs tweemaal in bocht elf. 'Wat doe ik daar verkeerd?' vraagt de Fries zich af, die na twee spins de natte plek nog niet ontdekt had.

Gasly als rijdende chicane

Pierre Gasly, die uiteindelijk de vierde tijd zou rijden, bezorgde zichzelf in Q1 al twee straffen. Hij reed in de weg van Carlos Sainz en Max Verstappen, die de race morgen vanaf de eerste rij mogen aanvangen. Sainz werd voor de laatste bocht op gevaarlijke wijze geblokkeerd: 'Hij zou een straf moeten krijgen hiervoor, ik moest van het gas af in een snelle bocht', aldus de Spanjaard. Niet veel later kwam Verstappen de Fransman in bocht vier tegen, waardoor hij zijn snelle ronde kon afbreken. Verstappen: 'What the fuck? Hij gaat niet aan de kant.' Race-ingenieur Gianpiero Lambiase reageert door te zeggen: 'Ik denk dat hij niet wist dat je aan een snelle ronde bezig was, Max, kom maar de pitstraat in.' Alonso zag het incident gebeuren en voorspelt: 'Flinke blokkade door Gasly op Verstappen, dat moet een gridstraf zijn.' Dat werd het uiteindelijk ook: drie plekken straf voor Gasly.

Lambiase meldt zich later nogmaals: 'Weegbrug, Max, denk aan de weegbrug!' Verstappen vergeet de weegbrug niet en zegt: 'Ik heb een andere helm nodig, dus zorg dat die klaarligt.' Ferrari-coureur Charles Leclerc heeft grotere problemen en meldt eerst dat er iets mis is aan de achterkant van zijn auto. Aan het einde van Q1 vreest hij dan ook al dat het niet genoeg is: 'We liggen eruit, neem ik aan? Ongelofelijk.' De Monegask moet morgen als negentiende van start gaan.

Norris blij met zijn ingenieur

In Q2 is het vooral Mercedes dat het lastig heeft. Russell klaagt nu niet meer over het weer, maar meldt: 'Ik heb het zo zwaar. De auto stuitert enorm en ik heb geen vertrouwen in de banden.' De Brit valt uiteindelijk ook af met een twaalfde positie, nadat hij in aanraking komt met zijn teamgenoot bij het ingaan van zijn laatste snelle ronde. 'Ik had geen idee dat er iemand achter me zat', aldus Russell. Teamgenoot Lewis Hamilton is minder schuldbewust, hoewel hij zijn snelle ronde vlak achter Russell wilde starten. 'George hield ineens in. Dat was heel gevaarlijk, ik heb denk ik schade aan de auto.'

Uiteindelijk blinken Verstappen, Sainz en Norris uit in Q3 met de snelste tijden. Verstappen was nog bezig aan een snellere ronde, maar dat bleek niet meer nodig: 'Afkappen, Max, afkappen!' De Nederlander reageert in eerste instantie verbaasd en verontwaardigd, maar hoort dan: 'Je hebt nu de banden voor morgen nog over. Je hebt poleposition! Je eerste in Barcelona!' Dat nieuws stemt Verstappen uiteraard tevreden. 'Niet slecht! Die laatste ronde zou ook heel erg snel zijn geweest. We zijn rustig en kalm gebleven.'

Het laatste woord is uiteindelijk aan McLaren-coureur Lando Norris, die van zijn team te horen krijgt dat hij als derde mag starten. 'Huh, wat?' zo uit de Brit zijn verbazing. 'Nog steeds? Interessant', voegt hij later toe. 'Je bent de beste Race Engineer ooit', zo complimenteert hij Will Joseph. 'Eh, de beste Performance Engineer ooit', corrigeert hij later nog.

Verstappen de uitgesproken favoriet na zijn poleposition! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws