Boordradio's VT2 | Red Bull: 'Weet zeker dat Verstappen dat niet bewust deed' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT2 | Red Bull: 'Weet zeker dat Verstappen dat niet bewust deed'

Boordradio's VT2 | Red Bull: 'Weet zeker dat Verstappen dat niet bewust deed'

Van de boordradio's tijdens de tweede vrije training valt op te maken dat Red Bull Racing niet tevreden was met de kerbstones bij bocht 2. Max Verstappen ging wijd bij het uitkomen van bocht 1 wijd en eindigde daardoor op de gele 'broodjes' die naast het circuit liggen. De Nederlander werd meteen geïnstrueerd om naar binnen te rijden en ogenblikkelijk meldde Red Bull-hoofdingenieur Paul Monaghan zich bij de FIA.

Verstappen manoeuvreerde zijn RB16B door de eerste sector en stuiterde over de gele kerbstones heen. Kort daarop volgde een virtuele safety car en een gele vlag: een stuk voorvleugel van de Limburger lag op het circuit. Het stuk carbon werd spoedig uit de weg geruimd, terwijl ingenieur Gianpiero Lambiase contact opnam met Verstappen: 'Oké Max, kom de pitstraat in, je voorvleugel is beschadigd.' Verstappen volgde het bevel en zette zijn bolide in de garage.

De Formule 1-teams werken in 2021 onder een budgetplafond en elke euro aan schade kan dus niet uitgegeven worden aan de ontwikkeling van de bolide. Daarnaast wordt er een triple-header verreden in juni, wat inhoudt dat de coureurs zuinig moeten zijn met de auto. Voor je het weet heb je immers geen reserveonderdelen meer. Derhalve hoorden we Monaghan in eerste instantie over de boordradio met een verzoek aan de FIA: 'Michael (Masi, red.), wij komen carbon tekort. Kunnen wij dat stukje carbon terugkrijgen?' Dat was volgens Masi geen enkel probleem.

Red Bull in gesprek met de FIA

Iets later nam Red Bull wederom contact op met Masi. Monaghan: 'Michael, ik denk even aan de kerbs in bocht 2. Het is interessant. Wij hebben net mega veel schade gereden en ik weet zeker dat Verstappen dat niet bewust deed. Die kosten lijken ons een enorme straf voor zo'n klein foutje', aldus de beredenering van de Red Bull-topman. Masi diende de Oostenrijkse renstal van repliek: 'Die kerbs lagen er in 2019 ook al..'

Het antwoord was voor Red Bull niet voldoende. De betreffende kerbstones veroorzaken teveel schade voor de overtreding die de coureurs begaan als ze daar naast de baan belanden. 'In de longruns komen we niet eens in de buurt van die kerbs', benadrukte Monaghan. 'De penalty voor dit foutje is een ton.' Weer was Masi niet overtuigd: 'Ik meen mij te herinneren dat teambazen vroegen om fysieke limieten aan het circuit. Ik kijk er vanavond naar.' Het lijkt er voorlopig op dat Red Bulls kracht op niets uit gaat lopen.

Perez komt een Haas tegen

Ook Sergio Perez' tweede training verliep niet vlekkeloos, hoewel de boordradio van de Mexicaan lang niet zo dramatisch is als die van zijn Nederlandse collega. Perez kwam in de slotfase van de training Nikita Mazepin tegen, die hem al eens in de weg heeft gereden dit seizoen. Ook op Paul Ricard was het raak: 'Woah, ik raakte de Haas bijna', meldde hij geschrokken toen hij hersteld was van de near miss. Het liep uiteindelijk af met een sisser.

Perez' tijden lagen gedurende de training bij lange na niet zo hoog als die van Verstappen. Lambiase bood een nuttige verklaring voor het gebrek aan pace van de tweede Red Bull, die op dezelfde bandenset stond als de Limburger. 'Checo gebruikt een verschillende motormodus', gaf de ingenieur vrij. De laatste boordradio te horen bij Red Bull kwam van Verstappen. Hij reed de snelste tijd van de sessie en moest dat even delen met zijn team: 'Niet slecht, hè..'

Losse onderdelen bij Mazepin en Vettel

Voordat Mazepin een aanstormende Red Bull moest ontwijken hoorden we hem al in gesprek gaan met zijn ingenieur. Zodra hij de pitstraat uitreed, merkte hij dat er iets mis was in zijn cockpit. 'Er zijn hobbeltjes ontstaan in mijn stoel. We hebben het er zo wel over', sprak hij zijn Amerikaanse Formule 1-team toe. Het kon tijdens de sessie nog opgelost worden, de Rus verloor er eigenlijk nauwelijks tijd door in de middag.

Ook bij Sebastian Vettel schoof er wat door de cockpit. Tevens aan het begin van de sessie sprak de Aston Martin-coureur zijn ingenieur toe: 'Er schiet iets naar voren in de cockpit. Ik voelde het net bij mijn rechtervoet.' Ook voor Vettel zorgde het verder voor weinig problemen. Wel benadrukte hij nog even dat het bij bocht 8 gebeurd was, maar verder kwam de Britse renstal er tijdens de sessie niet meer op terug.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws