Brawn trots op open karakter F1: 'Zandvoort zou in die tijd niet gebeurd zijn' Formule 1
Formule 1

Brawn trots op open karakter F1: 'Zandvoort zou in die tijd niet gebeurd zijn'

Brawn trots op open karakter F1: 'Zandvoort zou in die tijd niet gebeurd zijn'

F1-directeur Ross Brawn vindt het leuk om te zien dat de Formule 1 verandert. Er is meer openheid en de focus ligt meer op het welzijn van de sport dan bij de eigen positie van mensen binnen de sport. Dit komt allemaal door de overname in 2016 door het Amerikaanse Liberty Media, zij zijn nieuwe wegen ingeslagen en gaven de autosport een metamorfose.

De opkomst van sociale media in de huidige wereld speelde in de wereld van Formule 1 in voorgaande jaren geen belangrijke rol. Dit komt voornamelijk omdat Bernie Ecclestone weinig gaf om openheid en inspraak. Volgens hem was sociale media voor jongeren en was de jeugd niet de doelgroep van de sponsoren. Brawn geeft echter aan, in een gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com, dat hij het leuk vindt dat de Formule 1 verandert.

Sociale media

Sociale media als Instagram en Twitter zijn sinds de overname van Liberty Media ingezet om meer openheid te geven over de Formule 1. Ook de Netflix docu-serie Drive to Survive geeft een inkijk in de wereld van Formule 1 en voornamelijk wat er achter de schermen plaats vindt. Dit heeft ervoor gezorgd dat er een diepere dimensie in de sport zit. De fans kunnen op verschillende manieren in contact zijn met de sport, ook als er bijvoorbeeld geen raceweekend is.

Het effect van het intreden van sociale media in de sport zag Brawn het meest terug rond de terugkeer van de Nederlandse Grand Prix. 'Sociale media is geëxplodeerd in de F1. Vijf jaar geleden was het heel klein en nu? Zandvoort zou in die tijd niet gebeurd zijn. We hadden de kans een circuit te ontwikkelen en we hebben een promotor die dit alles zou gaan doen. Vietnam zou het eerste Liberty Media circuit zijn geweest, het is dan ook jammer dat het niet doorging, maar Saudi-Arabië wordt spectaculair.'

Brawn: 'Meer inspraak van teams helpt bij nieuwe initiatieven' 

Sinds 2016 is de organisatie van de Formule 1 hard bezig om het algemene welzijn binnen de sport te veranderen. Dit door meer sociale media toe te laten en meer transparantie te verschaffen maar ook door nieuwe initiatieven. De nieuwe technieken die in deze tijd beschikbaar zijn helpen met het introduceren van nieuwe formats, zoals de sprintrace. 'Veel teams willen zien wat regelwijzigingen kunnen doen door middel van bewijs, analyse en simulatie. Dat is nu eenmaal de wereld die ze gewend zijn', zegt Brawn.

Door simulaties die er nu gedaan kunnen worden is er voor de teams snel al veel duidelijk over nieuwe formats. Ze kunnen testen en cijfers evalueren en zo kunnen de teams een objectieve mening geven over de nieuwigheden die worden bedacht voor de huidige Formule 1. De F1-directeur denkt het volgende: 'Wanneer je een ander initiatief introduceert, zullen sommige teams kijken of het in hun belang is of niet. Dan wordt het moeilijk. Bij het kwalificatieformat is niet één team of coureur bevoordeeld, dat helpt. Ik denk dan ook dat de introductie van de sprintkwalificatie bemoedigend is geweest.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws