max verstappen red bull racing gp monaco 2025 zondag 4 Formule 1
Formule 1

Brundle baalt van pitstopregel, zag Verstappen weer alles uit de kast halen

max verstappen red bull racing gp monaco 2025 zondag 4

Martin Brundle is niet blij met hetgeen hij afgelopen weekend tijdens de Grand Prix van Monaco heeft gezien. In de eerste plaats begrijpt de voormalig Formule 1-coureur de kritiek op het evenement in de straten van het prinsdom al niet en het idee van de verplichte tweestopper heeft wat de 65-jarige Brit betreft niet geleverd.

Na de editie van 2024 waren velen het erover eens dat het dit jaar anders moest. Een jaar geleden konden de coureurs dankzij een code rood in de openingsronde al meteen van banden wisselen en zodoende hoefde niemand in principe nog een pitstop te maken. Wel moest het Pirelli-rubber voorzichtig behandeld worden om later in de race niet in de problemen te komen.

Dit leidde ertoe dat er tijdens het overgrote deel van de race meerdere seconden per ronde trager werd gereden dan gebruikelijk is. En bovendien speelde het strategische element door de vroege code rood geen rol meer in het restant van de race. Om een herhaling van vorig jaar te voorkomen, bedachten de beleidsbepalers van de F1 dat iedere coureur verplicht tweemaal binnen moest komen voor een bandenwissel, maar dat idee heeft volgens Brundle hopeloos gefaald.

'Niet waar F1 voor staat'

Brundle trekt na het zien van de race dan ook een heldere conclusie. 'Ik zal niemand bekritiseren die te goeder trouw probeert de show te verbeteren', schrijft de voormalig F1-coureur in zijn column voor Sky Sports. 'Ik was er wel verbaasd over dat het niet verplicht was om één van die pitstops bijvoorbeeld halverwege de race te nemen. Nu was het vanaf begin af aan duidelijk dat sommige teams in het achterveld hun pitstops heel vroeg konden maken, omdat ze toch niet veel te verliezen hadden. Daarnaast kon je verwachten dat de teams vooraan hun tweede stop juist laat zouden maken om in te spelen op safetycars en rode vlaggen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Brundle ontevreden over experiment: 'Niet waar de F1 voor staat'
Brundle zag de tactiek van Williams al aankomen.

'Het was ook meteen duidelijk dat sommige teams één coureur konden slachtofferen om er zo voor te zorgen dat de andere coureur voldoende ruimte kreeg om een pitstop te maken', stelt Brundle dat de race op veel fronten alsnog voorspelbaar was. 'Dat was ook wat er gebeurde, maar de mate waarin er vertraagd werd bij Racing Bulls en Williams was nogal verontrustend. Je kan het ze echter niet kwalijk nemen, maar nu zagen we een aantal auto's meerdere seconden per ronde langzamer rijden met een hoop gefrustreerde coureurs daarachter. Het was niet fraai of indrukwekkend, maar voor sommigen wel effectief. Dit is echter niet waar de F1 voor staat', aldus Brundle.

Nauwelijks kansen voor Verstappen 

Het experiment bood Max Verstappen nauwelijks kansen. De enige kans die hij had, was in de slotfase van de race. Op oude banden reed hij door tot de voorlaatste ronde, in de hoop dat er een code rood zou komen. Die kwam er echter niet en de Red Bull Racing-coureur eindigde op de vierde plek, wat ook zijn positie op de startopstelling was. Brundle zag dat de 27-jarige Nederlander het andermaal niet makkelijk had.

'Net als vorig jaar worstelde de Red Bull-bolide met de kerbstones, maar zoals gewoonlijk deed Verstappen er alles aan', stelt Brundle. 'Hij zorgde in de slotfase nog voor wat spanning bij McLaren, toen hij in de slotfase lang doorreed op oude banden en op een rode vlag hoopte, maar toen Verstappen eindelijk zijn pitstop had gemaakt, reed Lando Norris meteen de snelste raceronde', besluit Brundle zijn verhaal.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws