max verstappen red bull racing gp monaco 2025 zondag 6 Max Verstappen
Max Verstappen

De race van Verstappen | Piastri haalde het bloed onder Verstappens nagels vandaan: 'Nog één keer...'

max verstappen red bull racing gp monaco 2025 zondag 6

In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen ging na zijn P5 in de kwalificatie, wat P4 werd na een penalty voor Lewis Hamilton, niet superoptimistisch de race in. Hij eindigde uiteindelijk waar hij was gestart.

Na een zege in Imola ging Red Bull Racing met goede moed door naar Monaco, maar ze wisten uiteraard ook dat het een heel ander circuit is en dat de RB21 nog steeds niet goed gaat op een baan met veel langzame bochten, hobbels en kerbs. Tijdens de vrije trainingen werd duidelijk dat er nog wat werk aan de winkel was. Helmut Marko liet tegenover onder meer F1Maximaal.nl weten dat Verstappen veel last had van onderstuur. Dat werd tijdens de kwalificatie niet veel beter.

Ferrari was, zoals gebruikelijk, erg snel in Monaco en ook McLaren zat er goed bij, ondanks dat Lando Norris en Oscar Piastri zichtbaar wat moeite hadden met de MCL39. Verstappen pakte de vijfde tijd aan het einde van Q2 en ging in Q3 alles op alles zetten om mee te doen in de strijd om poleposition. Zijn eerste run leverde hem een 1:10,669, waarmee hij alsnog twee tienden tekortkwam op McLaren.

'Hoe ging het met de banden tijdens de ronde?' vroeg ingenieur Gianpiero Lambiase. 'Ik probeer de limieten op te zoeken, van de mechanische grip. 'Kan de rechtervoorkant even gedubbelcheckt worden? Ik heb de muur een beetje geraakt in de entry van bocht 12', verzocht Verstappen. 'Begrepen. Hoe is de balans?' vroeg Lambiase vervolgens. 'Het is oké', reageerde Verstappen. Na een paar minuten binnen te hebben gestaan ging Verstappen voor een tweede run.

Het leverde hem de vijfde tijd op. 'Ik had geen grip, het is echt heel lastig', zei Verstappen toen hij klaar was. 'Copy. Kom maar naar binnen', sloot Lambiase af. Na afloop werd bekend dat hij nog een plekje opschoof, naar P4, omdat Lewis Hamilton een gridstraf kreeg voor impeding. In het begin van de kwalificatie reed hij Verstappen namelijk in de weg. De Nederlander liet tegenover de pers weten dat hij niet denkt dat dat veel zoden aan de dijk gaat zetten. Het blijft lastig om in te halen in Monaco.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Piastri haalde het bloed onder Verstappens nagels vandaan: 'Nog één keer...'
Verstappen eindigde op P5 tijdens de kwalificatie, wat later P4 werd.

Aanmoedigende woorden van Lambiase

Verstappen kwam goed weg zodra de lampen uit gingen, al leek het er wel op dat Oscar Piastri de deur flink hard dichtgooide. Vooraan was Leclerc bezig met Lando Norris, die zich verremde en bijna de muur inging. De chaos zette zich voort toen Gabriel Bortoleto de vangrail inreed vóór de tunnel tijdens zijn gevecht met Andrea Kimi Antonelli. Hij had schade aan zijn voorvleugel en moest naar binnenkomen voor zijn eerste stop.

'Er is een virtuele safetycar, Max', vertelde Lambiase. 'Dubbel geel in bocht 8', vervolgde hij. 'Ligt er wat rotzooi ergens?' vroeg Verstappen. 'Ik kijk wel even', reageerde zijn ingenieur. 'Als je aan de rechterkant blijft...' Er lagen inderdaad nog wat brokstukken van Bortoleto's auto, maar die kon Verstappen makkelijk omzeilen. Het duurde een paar ronden voordat de race hervat kon worden, waarbij Norris de herstart had.

De McLaren had duidelijk veel meer mechanische grip waardoor Piastri maar een paar ronden nodig had om een gat van twee seconden te trekken. Verstappen en Lambiase waren dan ook allebei stil. De Nederlander reed gewoon zijn rondjes en deed een poging om bij de McLaren in de buurt te blijven. 'Blijf dicht bij Piastri, Max', moedigde Lambiase aan, die ook zag dat hij de Australiër bijna uit het zicht verloor.

Over de rooie door Piastri

'Het gat naar Norris is acht seconden', ging Lambiase verder. 'Wees strategisch met de plekken waar je de pace versnelt', adviseerde de ingenieur vervolgens. Dat is immers belangrijk voor het managen van de banden en de grip, waar de RB21 het lastig mee had. 'Dubbel geel hier, Max, dubbel geel. Er kan wat rotzooi liggen', waarschuwde hij vervolgens. Pierre Gasly had namelijk zijn ophanging kapotgereden en daarom lagen er wederom brokstukken op de baan.

Piastri, die voor hem reed, vertraagde aanzienlijk en sloot vervolgens keihard de deur, waardoor Verstappen even dacht hij hem aan zou rijden. 'Hij had mijn vleugel eraf kunnen rijden!' riep Verstappen verontwaardigd. 'Hij gaf me totaal geen ruimte. We hadden kunnen crashen, wat was dat?' ging hij verder. 'Als hij dat nog een keer doet... Maat, ik had het recht om daar te zijn', wees de viervoudig wereldkampioen aan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli red bull racing max verstappen oscar piastri mclaren podium gp emilia romagna imola 2025 zondag
Verstappen was niet zo blij met de actie van Piastri.

Lambiase wachtte even tot hij uitgepraat was en begon al met een zin, maar besloot er toch niet op te reageren. 'We hebben nog steeds dubbel geel in bochten 10 en 11', liet de ingenieur weten. Piastri herhaalde zijn trucje van de vorige ronde om te voorkomen dat Verstappen langs hem zou glippen. 'Hij doet het weer! Hij doet het weer, maat', zei Verstappen direct. 'Oké', reageerde Lambiase kalmpjes.

Verstappens banden krijgen het zwaar te verduren

Verstappen zat nog steeds dicht op Piastri toen hij te horen kregen dat de baan weer opgeruimd was, en de race dus volledig onder groen hervat werd. Piastri kon vrijwel direct een gaatje trekken, en Norris vooraan ook. 'Het gat naar Norris is alweer 3,6 seconden, dus denk om je banden op dit punt', adviseerde Lambiase. 'Er is geen dreiging meer van een safetycar-venster', vervolgde hij. 'Lando krijgt de instructies om zijn pace progressief op te bouwen', meldde hij.

Verstappen had Piastri op dat moment nog in het zicht, maar dat veranderde snel. De McLarens reden duidelijk een snellere pace en konden makkelijk van hem wegrijden. In de negentiende ronde van de race was Norris de eerste van de top drie die naar binnen besloot te gaan. 'Hamilton en Hadjar zijn ook al naar binnen gegaan', liet Lambiase weten. 'Hamilton gaat naar zijn tweede set harde banden. Ik houd je op de hoogte.'

Niet veel later meldde Lambiase dat Piastri ook de pitstraat inreed. Leclerc reageerde daarop in een poging om de McLaren in te halen. Vanwege de pitstops van de twee McLarens en Leclerc lag Verstappen aan de leiding, hij moest zijn eerste pitstop nog doen. 'Er zullen blauwe vlaggen komen voor Bearman', zei Lambiase. 'De banden zien er echt niet goed uit', waarschuwde Verstappen. Verstappen kwam op P4 weer uit de pitstraat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Piastri haalde het bloed onder Verstappens nagels vandaan: 'Nog één keer...'
Verstappen had geen grip en kon weinig doen met de banden.

Red Bull rook een kansje

Na zijn stop kwam Verstappen in wat verkeer terecht, maar hij reed naar eigen zeggen sowieso al een beetje in niemandsland. De McLarens en Leclerc waren niet binnen bereik, en achter zich had hij ook een groot gat. Vanaf dat moment was het hopen op een safetycar of een rode vlag. Verstappen kon niet echt op cruise control rijden, want hij ondervond nog een aantal problemen met de auto. 'Het schakelen voelt echt als de Grand Prix van Monaco van 1972', klaagde de Nederlander.

Het moment waarop Fernando Alonso uitviel kon dat moment bieden, al kon hij zijn auto in Rascasse aan de kant zetten om geen safetycar of iets anders te veroorzaken. Verstappen zat twee seconden achter Piastri, die op zijn beurt een aanzienlijke achterstand had op Leclerc. De tweede ronde aan pitstops moest nog beginnen. Verstappen begon hier een daar een paar tienden te winnen en kwam dichter bij Piastri, maar het was niet genoeg om een aanval te doen.

Piastri ging in ronde 49 naar binnen, waardoor Verstappen tien seconden aan vrije lucht voor zich had richting Leclerc. 'Kom op, Max. Pushen', moedigde Lambiase aan. 'Het was een goede stop van McLaren, maar we hebben een safetycar-venster nu, dus we moeten doorgaan', zei Lambiase. Als er op dat moment dus een safetycar zou komen, zou Verstappen 'gratis' kunnen stoppen. 'Blijf pushen', ging Lambiase door op de boordradio.

Verstappen niet blij met Stroll

'Ik kan niet veel met deze banden, denk ik, maar ik zal het proberen', antwoordde Verstappen. 'Oké, settle in', zei Lambiase. 'Dit doet pijn voor de banden', wees de Nederlander aan. Hij kwam vervolgens weer een hoop verkeer tegen. 'Ik verlies hierdoor zoveel tijd', klaagde Verstappen. 'Dat valt wel mee, we verliezen niets', sprak Lambiase hem tegen. Daar dacht Verstappen toch anders over, want Lance Stroll reed hem in de weg. 'Maat, wat is die Aston aan het doen? What the f*ck?'

Daar reageerde Lambiase niet op, want hij moest gewoon een rijtje met achterblijvers voorbij en hij kon weer pushen. Verstappen lag op dat moment aan de leiding, maar hij moest nog een tweede stop doen. 'Je bent nu de leider in de wedstrijd, maar in principe ben je vierde', zei Lambiase. 'Je hebt een lege baan voor je en Norris en Leclerc achter je. Hamilton is vijfde op 55 seconden achter je. We verliezen dus niets door buiten te blijven en zullen daardoor ook niet in gevaar komen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De race van Verstappen | Piastri haalde het bloed onder Verstappens nagels vandaan: 'Nog één keer...'
De tweestopper hielp naar het gevoel van Verstappen niet echt.

Achter hem waren de drie heren aan het vechten. Ze zaten in elkaars DRS. Red Bull wilde Verstappen daarom zo lang mogelijk buiten houden. Lambiase liet zijn coureur vooral zijn ding doen, en meldde alleen dat er nog een paar ronden waren te gaan. Uiteindelijk ging Verstappen in de laatste twee ronden naar binnen om te voldoen aan de verplichte tweestopper. Hij kwam vervolgens als vierde over de streep.

Enigszins blij 

Het was vanzelfsprekend niet het resultaat waar Red Bull op hoopte, maar Verstappen deed wat hij kon. 'Je hebt alles eruit gehaald, dus goed gedaan', complimenteerde Lambiase. 'Je hebt de juiste punten verzameld.' Daar was Verstappen het mee eens. 'We hebben wat geprobeerd en het was gewoon lastig. Dat is ook Monaco', zei Verstappen. 'We hebben goede punten verzameld en nu gaan we door naar Barcelona', klonk hij positief.

Op de weg terug naar de pitstraat zwaaide hij nog even naar wat fans en marshals langs de baan. 'Het was het in ieder geval wel waard om lang buiten te blijven, voor het geval dat, maar ja, het mocht vandaag niet zo zijn. Hoe dan ook heb je het goed gedaan vandaag', vulde teambaas Christian Horner afsluitend aan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws