Chandhok analyseert: 'Verstappens lijn werkt hier veel beter' Formule 1
Formule 1

Chandhok analyseert: 'Verstappens lijn werkt hier veel beter'

Chandhok analyseert: 'Verstappens lijn werkt hier veel beter'

Het gat tussen Max Verstappen en Valtteri Bottas was in de eerste vrije training heel erg klein. Het kleinste momentje onderstuur of overstuur kan zomaar kostbare tienden aan verschil maken. Waar hebben de Fin en de Nederlander het laten liggen gedurende de snelste ronden van de eerste vrije training? Karun Chandhok licht het bij Sky Sports F1 toe.

'Bottas en Verstappen werden enkel gescheiden door drie honderdsten van een seconde. In bocht 1 kijken we naar Bottas' handen, hij heeft daar te maken met een enorme hoop aan overstuur. Hij weet het te corrigeren en op de kerb staat hij in een vergelijkbare positie als Verstappen', zo opent de Brit die daarmee aan probeert te geven dat Bottas in die eerste bocht zijn ronde goed weet te redden.

Chandhok vervolgt: 'Dan, in bocht 3, zie je aan Max' handen dat hij bijna een dubbele bocht moet nemen. Hij probeert de voorbanden echt aan het werk te krijgen op het circuit en tegelijkertijd de auto weer naar de rechterkant van het circuit te krijgen.' In de eerste sector merken we dat er toch enigszins andere lijnen gereden worden door de twee heren.

Tweede sector is voor Bottas

In de tweede sector laat Verstappen het in Portugal liggen. Bij het aansnijden van bocht 5 twijfelde de Nederlander een beetje, na het lange rechte stuk wist hij de trage bocht niet zo te pakken als hij zou willen - het is onduidelijk of dat nou een gebrek aan grip of een rijdersfout was. Daar won Bottas een flinke hap aan tijd ten opzichte van zijn Red Bull-rivaal.

Tot en met bocht 9 is er vervolgens eigenlijk niets wat de coureurs onderscheidt, ze rijden allebei min of meer dezelfde lijn en blijven op dat deel van het circuit dus gelijk aan elkaar. Wanneer ze bij bocht 10 aankomen kiezen allebei de mannen echter voor een andere lijn. Hier wint Verstappen de tijd terug die hij in de derde bocht verloren is.

'Verstappen zit veel meer aan de linkerkant van het circuit ten opzichte van Valtteri. Bottas heeft daar ongeveer een autobreedte naar de kerb', analyseert Chandhok. Bij Verstappen is dit veel minder. 'Verstappens lijn werkt hier veel beter. Je ziet dat hij hier tijd goedmaakt en zelfs een beetje voor Bottas zit bij het aansnijden van de gele kerb aan de rechterkant.'

Bottas verschalkt Verstappen nét

Dan krijgen de heren een trage linkerbocht, bocht 12, voor de kiezen en zie je dat het beste al wel van de banden af is. Allebei de heren worstelen met het effectief nemen van deze bocht, waardoor ze min of meer aan elkaar gelijk blijven. In de laatste bocht is het echter wederom de Mercedes W12 die stabieler lijkt op het Portugese asfalt dan de Red Bull RB16B in de handen van Verstappen.

'Bottas lijkt hier veel kalmer, heeft wel een beetje overstuur maar stuurt nog steeds een stuk kalmer dan Verstappen, die een serieus momentje overstuur heeft', concludeert Chandhok. Volgens de Formule 1-expert zullen geen van beide coureurs, hoewel ze bovenaan de tijdlijst staan, tevreden zijn met hun ronde. Het circuit mist nog veel grip en de banden doen nog niet wat de coureurs van ze vragen. Daar moet in VT2 verandering in komen.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Denk jij dat Max Verstappen de Grand Prix van Portugal wint? Zet in en krijg 2,26 keer je inzet terug!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws