Davidson: 'Verrassend dat Red Bull weer de dunne achtervleugel gebruikt' Formule 1
Formule 1

Davidson: 'Verrassend dat Red Bull weer de dunne achtervleugel gebruikt'

Davidson: 'Verrassend dat Red Bull weer de dunne achtervleugel gebruikt'

Anthony Davidson zet vraagtekens bij de aerodynamische strategie van Red Bull Racing in Stiermarken. De Oostenrijkse renstal is voor een relatief dunne achtervleugel gegaan, waardoor je op de rechte stukken relatief weinig luchtweerstand creëert. Op een circuit met drie lange rechte stukken is dit handig, maar in de kwalificatie levert het een team weinig op, stelt de voormalig Formule 1-coureur.

Paul di Resta, tevens analist voor Sky Sports F1 en aanwezig in de pitstraat van de Red Bull Ring, merkte het in de eerste tien minuten van de vrije training al op: 'Het grootste punt dat ik te melden heb is dat dat Red Bull-achtervleugel opvallend dun is in vergelijking met die van Mercedes.' In Frankrijk was dit ook al het geval, waardoor de Mercedes-heren gedurende de race niet langs Max Verstappen kwamen.

Davidson verrast door strategie Red Bull

Davidson vindt het bijzonder dat de Oostenrijkers ook op de Red Bull Ring voor een afstelling met relatief weinig downforce gaat: 'Verrassend dat Red Bull weer de dunne achtervleugel gebruikt', aldus de Brit. Die achtervleugel biedt vooral in de wedstrijd een voordeel op het lange rechte stuk, in de kwalificatie niet. Daarom begrijpt Davidson niet helemaal waarom Red Bull hiervoor kiest.

'Met drie DRS-zones in de kwalificatie (waarin de achtervleugel dus open klapt, red.) heb je van die drag namelijk geen last. Met maar liefst drie zones maakt het op zaterdag dus niet zoveel uit als je met veel downforce rijdt', stelt hij. In de wedstrijd, wanneer de achtervleugel niet opengeklapt mag worden mits een coureur binnen een seconde van zijn voorganger zit, zal het voordeel van de dunne achtervleugel dus groter zijn.

'Het is interessant, want er worden min of meer dezelfde rondetijden neergezet met de dunne en dikke achtervleugels. In de kwalificatie is het nadeel van een dikke achtervleugel echter niet van toepassing', concludeert de analist. Die dikke achtervleugel betekent voor Mercedes overigens dan ze in de wedstrijd zelf in de bochtige sectoren relatief aan Red Bull tijd zullen winnen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws