De verbazingwekkende kracht van de 'undercut' in Frankrijk Formule 1
Formule 1

De verbazingwekkende kracht van de 'undercut' in Frankrijk

De verbazingwekkende kracht van de 'undercut' in Frankrijk

De 'undercut' bleek een gevaarlijk wapen tijdens de GP van Frankrijk. Eerst betaalde deze strategie zich bijzonder goed uit voor Daniel Ricciardo, waarna ook Max Verstappen enorm profiteerde en de leiding in de race terugpakte. Niemand had verwacht dat de undercut zo sterk zou zijn, zelfs de teambazen van Red Bull en Mercedes niet. Waardoor werkte deze strategie zo goed?

F1-journalist Luke Smith legt in The Autosport Podcast uit: 'Omdat de banden zo hard sleten, maakte een nieuwe set banden een enorm verschil. Na een bandenwissel lag de snelheid veel hoger.' Het zat vooraan het veld dicht op elkaar. Hierdoor werd al verwacht dat de strategie een bepalende rol zou kunnen gaan spelen. 'Lewis Hamilton, Verstappen en Valtteri Bottas zaten dicht op elkaar. Ricciardo maakte in ronde 16 een pitstop om voor Gasly te komen, maar werd ingehaald door Charles Leclerc die al eerder banden had gewisseld. Dit was een signaal dat de undercut heel krachtig was, dat heeft Red Bull gezien.'

Mercedes werd ongehoopt slachtoffer van de undercut, maar Toto Wolff zag geen andere optie omdat Bottas last kreeg van vibraties. 'Doordat Bottas als eerste naar binnen moest, ontstond er een soort kettingreactie. Red Bull moest wel reageren en daardoor was Hamilton het haasje een ronde later, omdat de undercut zo sterk was', aldus Smith. Vervolgens voerde Mercedes de druk op in de tweede stint en hoopte zo de leiding te pakken. 'Wat Red Bull toen deed, was heel slim. Door Verstappen weg te halen vooraan dicteerde het team wat er zou gebeuren en nam het heft in eigen handen. Daardoor was er niets meer wat Mercedes kon doen.'

Heeft Mercedes een ronde te lang gewacht?

Mercedes pareerde de stop van Verstappen niet meteen, maar wachtte nog een ronde. De verwachting was dat ze Verstappen net voor zouden blijven, maar dit bleek niet het geval. Na de race vertelde Wolff dat ze nog een seconde extra nodig hadden gehad om aan de leiding te blijven. 'De reden waarom Hamilton nog een ronde door bleef rijden was misschien dat Mercedes de hoop had dat ze zo met twee verschillende strategieën konden spelen. Ze wilden er een soort kat-en-muisspel van maken.' Achteraf gezien hadden ze Hamilton eerder binnen moeten halen om meteen te pareren, maar zou dat genoeg zijn geweest? 'Ik denk het wel, dan hadden we een hele andere race gekregen. Ze hadden hem tegelijk met Verstappen binnen moeten halen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws