Dé verkeerde beslissing die het 2022-seizoen van Mercedes de das om heeft gedaan Formule 1
Formule 1

Dé verkeerde beslissing die het 2022-seizoen van Mercedes de das om heeft gedaan

Dé verkeerde beslissing die het 2022-seizoen van Mercedes de das om heeft gedaan

Mike Elliott, de technisch directeur van Mercedes, weet welke beslissing ervoor zorgde dat het 2022-seizoen van Mercedes een puinhoop was. Die ene beslissing zorgde ervoor dat de Duitse formatie een verkeerd pad ging bewandelen met de W13, waardoor de bolide aan het begin van het seizoen veel te veel aan het stuiteren was. Toen ze er achter kwamen welke beslissing dat was, was alles duidelijk.

Het ontwerpen en ontwikkelen van een Formule 1-bolide gaat vanzelfsprekend gepaard met een hoop keuzes en beslissingen. Het nemen van die beslissingen is met name gebaseerd op de uitkomst van de tests in de windtunnel of CFD. Elliott kan echter niet alles bij Motorsport.com verklappen over die beslissingen, dan zou hij namelijk verraden waar het team aan werkt deze winter. 'Waar we op doelden met de bolide, dat hadden we aan het begin wel voor elkaar', vertelt de technisch directeur. 'Er kwam iets uit één van de simulaties waardoor we een andere kant op besloten te gaan', gaat hij verder.

Achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat ze dat nooit hadden moeten doen, maar op dat moment leek het de juiste keuze te zijn. 'Maar dat er iets niet klopte met de data was op dat moment gewoon niet zo goed te zien', verklaart de Brit. Hij vergelijkt het met een situatie als mensen net leren duiken. 'Dan kom je wat te weten over het zogenaamde 'incident pit', betreffende dat de meeste duikongelukken plaatsvinden door opeenstapeling van dingen die fout gaan. Doordat mensen niet bij het eerste wat fout gaat hun duik afbreken, komen ze in grotere problemen. Dat is ook wat er bij ons is gebeurd.'

De fout van Mercedes kostte zo'n vier tienden

'Daarna kwam er een soort kettingreactie', gaat Elliott verder. 'Het is achteraf makkelijk om te zien waar je de verkeerde weg in bent gegaan.' Mercedes ging uiteindelijk verder met het zero-pod concept, waardoor de bolide op de rechte stukken heftiger aan het stuiteren was dan bij de andere teams. 'We hadden drie of vier tienden sneller kunnen zijn als we direct voor het juiste hadden gekozen', vervolgt Elliott. 'Maar dat is moeilijk om te weten. Het zou arrogant zijn om te bepalen dat we zonder die beslissing een kampioenschapswinnende auto zouden hebben.'

Aan het begin van het seizoen stond Mercedes nog wel vooraan het middenveld, af en toe waren ze slechter dan dat. Uiteindelijk wisten ze veel progressie te boeken. 'We weten nu waar het mis is gegaan en waar we meer performance uit de auto kunnen halen als we dat aspect aanpassen. Een paar veranderingen hebben we al kunnen doorvoeren, de rest gaat deze winterstop gebeuren. Het is nog afwachten waar het ons naartoe brengt', sluit de Brit af. Mercedes zal op 15 februari de W14 onthullen aan de wereld.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws