Deze ontwikkelingen moeten Ferrari meer vermogen opleveren in 2021 Formule 1
Formule 1

Deze ontwikkelingen moeten Ferrari meer vermogen opleveren in 2021

Deze ontwikkelingen moeten Ferrari meer vermogen opleveren in 2021

Franco Nugnes, redacteur voor Motorsport.com, weet wat er momenteel speelt in Maranello. Na een dramatisch 2020-seizoen is het noodzaak voor Ferrari om weer terug te krabbelen naar de top drie, maar daar hebben ze een significante toename in vermogen voor nodig. De Italiaanse journalist weet waar ze dit vandaan willen halen.

'De motor van het team zit nu in een geavanceerde ontwikkelingsfase en enkele interessante ontwikkelingen moeten Ferrari meer kracht leveren in 2021', stelt hij. Revolutionair is de oplossing van de Italiaanse renstal niet, in plaats van een baanbrekend nieuw idee mikt Ferrari erop om op elk onderdeel van de huidige motor winst te boeken.

Ze kijken naar de thermische eigenschappen van de motor en het elektrische onderdeel van de powertrain. Verbeteringen op deze gebieden zullen moeten leiden tot een aanzienlijke algemene verbetering van de aandrijvingsbron. Of het voldoende is om Mercedes, Honda en Renault bij te halen, is voorlopig nog niet te peilen.

Waar kijkt Ferrari precies naar?

De grootste wijziging die Ferrari volgens het Italiaanse medium door wil voeren komt van Ferrari's motorman Enrico Gualtieri. Hij zal volgend jaar een nieuwe cilinderkop introduceren die oorspronkelijk pas in 2022 gebruikt zou worden. Dit nieuwe ontwerp moet leiden tot een toename in de efficiëntie van het verbrandingsproces, terwijl het ook de druk in de brandstofkamer moet verhogen.

Gecombineerd met een nieuw ontwerp voor de koppen van de zuigers en verdere aanpassingen aan het verbrandingsmechanisme wordt er verder ook verwacht dat ze op zoek gaan naar een nieuw soort legering. Daarmee willen ze voorkomen dat de toename in vermogen de betrouwbaarheid van de krachtbron niet aantast.

Ook wordt er gekeken naar het elektrische systeem. Met een kleinere turbine hoopt Ferrari meer elektriciteit op te kunnen wekken bij de nieuwe motor. Wanneer deze aangepaste turbine meer energie terug weet te winnen, kunnen de coureurs de circa 160 pk die het elektrische systeem opwekt langer gebruiken gedurende de ronde.

Tenslotte blijft de uitlaat op dezelfde plek zitten bij de SF21 om optimaal gebruik te maken van de aerodynamische effecten hiervan en heeft Ferrari de koeling van de motor herzien. Deze herziene koeling staat toe dat de bolide slanker wordt, wat op aerodynamisch gebied ook weer voordelen op gaat leveren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws