Diagram dat Wolff naar Masi stuurde over crash Verstappen en Hamilton 'niet bekend bij de FIA' Formule 1
Formule 1

Diagram dat Wolff naar Masi stuurde over crash Verstappen en Hamilton 'niet bekend bij de FIA'

Diagram dat Wolff naar Masi stuurde over crash Verstappen en Hamilton 'niet bekend bij de FIA'

Het diagram dat Toto Wolff naar wedstrijdleider Michael Masi stuurde na de botsing tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen op Silverstone was niet bekend bij de FIA, onthult Motorsport-Total. Het ging simpelweg om een misverstand.

Op verzoek van het medium verklaarde de World Automobile Federation dat het diagram 'nooit een officieel FIA-document was' en dat het nooit als zodanig is gepubliceerd en als bindende richtlijn aan alle teams is gecommuniceerd. De vereniging verduidelijkt dat het diagram momenteel niet als richtlijn in gebruik is.

Hier lees je over het diagram dat Wolff had verstuurd naar Masi via een e-mail.

Duels tussen Rosberg en Hamilton vergden regels

Tegelijkertijd is het zeker niet zo dat Mercedes opzettelijk nepnieuws verspreidde. Het ging waarschijnlijk om een misverstand. De oorsprong daarvan ging jaren terug. In 2015 escaleerde het onderlinge duel tussen Hamilton en Nico Rosberg. Om de interne teamregels duidelijk te kunnen definiëren, werkte Mercedes aan de zogenaamde 'Rules of Engagement', die nu bekend staan ​​als de 'Racing Intent'. Dat definieert hoe de twee Mercedes-coureurs met elkaar om moesten gaan op de baan en waar de grens ligt tussen eerlijk racen en onacceptabel gedrag.

In de loop van dit proces benaderde Mercedes ergens in 2015 de FIA ​​en vroeg om een ​​specificatie van hoe wiel-tot-wiel duels worden beoordeeld door de stewards. Als reactie ontving het team het diagram dat Wolff op Silverstone naar Masi heeft gestuurd als vermeend bewijs. Het was alleen niet duidelijk voor iedereen dat het diagram slechts informele informatie voor Mercedes betrof. Masi had aanvankelijk ook geen idee waar het diagram vandaan kwam.

Masi en de FIA hadden niets vernomen

Hoogstwaarschijnlijk ging Mercedes ervan uit dat het een officieel document was omdat ze al jaren niet anders hadden gehoord. Bij de FIA ​​wist niemand dat het diagram zelfs maar bestond tot de racezondag op Silverstone. Ten tijde dat het diagram was gestuurd naar Mercedes, was Charlie Whiting nog de racedirecteur. Masi en zijn team hebben nooit iets vernomen van het diagram en de gesprekken met Mercedes in 2015.

De FIA ​​erkent dat de herkomst van het diagram moeilijk te reconstrueren is, maar dat het 'mogelijk' en zelfs 'vrij waarschijnlijk' is dat het in het verleden in vergelijkbare situaties als basis werd gebruikt om duidelijkheid te scheppen. Tegenwoordig is dat echter niet meer het geval en maakt het diagram geen expliciet deel uit van de Formule 1-regels. Het ging dus om een misverstand.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws