Dit vinden de teams na de kwalificatie in Baku: 'Met wind in de rug kun je worden verrast' Formule 1
Formule 1

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Baku: 'Met wind in de rug kun je worden verrast'

Dit vinden de teams na de kwalificatie in Baku: 'Met wind in de rug kun je worden verrast'

In 'Dit vinden de teams...' richt F1 Maximaal het vizier op de wat kleinere teams in de Formule 1: Alpine, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas. Hieronder kun je lezen wat de coureurs van de betreffende renstallen te zeggen hebben over hun recente prestaties op de baan.

Alpine F1 Team

Een mijlpaal voor Fernando Alonso, want het lukte hem voor het eerst in zijn carrière om een top tien positie te behalen in Baku, namelijk de negende plek. Maar toch was de Spanjaard nog enigszins kritisch: 'Het was een een rommelige sessie en het was moeilijk om tijdens de kwalificatie in een bepaald ritme te komen. Helaas konden we niet alles uit de auto halen vanwege de rode vlaggen. Maar daar had iedereen last van, dus we moeten positief blijven. Het is mijn eerste keer hier in Q3, dus dat is goed.'

Voor zijn teamgenoot Esteban Ocon was het een wat mindere kwalificatie. Hij mistte de laatste sessie, want door een rode vlag mocht er geen laatste run worden gereden. Het was duidelijk niet mijn sessie. Q1 ging goed, maar in Q2 waren er veel incidenten. Bij mijn eerste run werd ik gehinderd in bocht drie en raakte daardoor de muur. Bij mijn tweede run ging de rode vlag uit en kon ik niet meer verder. Het is een beetje frustrerend, want de auto was goed. Er is genoeg mogelijk met ons tempo.'

Aston Martin

Het was voor Lance Stroll een pijnlijke kwalificatie. Hij was de eerste coureur die crashte. Daardoor wist hij ook geen rondetijd neer te zetten. 'Het was mijn fout en ik heb mijn excuses aangeboden aan het team. Bocht 15 is een uitdagende bocht, dat hebben we het hele weekend al gezien. Met een wind in de rug kun je worden verrast. Ik ben natuurlijk gefrustreerd op mezelf, maar ik wil terugkomen. In Baku kun je inhalen, dus we gaan proberen om tijdens de race zo veel mogelijk naar voren te komen.'

Ook Sebastian Vettel had last van de rode vlaggen. Rijdend op de elfde plek in de tweede sessie, was de Duitser misschien wel onderweg naar Q3. Maar door een rode vlag werd zijn laatste run afgebroken. 'Ik was geduldig en wachtte tot ik op het juiste moment mijn rondetijd kon verbeteren. Helaas nam ik iets te veel risico tijdens mijn beste ronde in Q2 en blokkeerde ik in bocht 15. Ik had geluk dat ik door kon rijden, maar het kostte me waarschijnlijk zo'n vier tienden. Dat kostte me een plaats in Q3.'

Alfa Romeo

Net als Ocon, viel ook Antonio Giovinazzi uit in de eerste sessie van de kwalificatie. Hij zorgde voor de tweede rode vlag in Baku. 'Het is teleurstellend om zo'n fout te maken, terwijl we sterk leken. Ik blokkeerde in het midden van de bocht en als dat in zo'n bocht gebeurt, is het erg moeilijk om te herstellen. Ik verontschuldig me tegenover het team, want we hadden het in ons om een goed resultaat neer te zetten. Dit is tenminste niet Monaco en we kunnen ons nog herstellen en een goede race neerzetten.'

Gelukkig lukte het voor Alfa Romeo wel om de tweede sessie te halen met Kimi Raikkonen. Hij kwam alleen niet verder dan dat, door de rode vlag in die sessie. 'We hadden nog meer kunnen halen zonder de rode vlag aan het einde van Q2. We reden een goede ronde en we zouden een slipstream hebben gehad, en ik denk dat we door hadden kunnen gaan naar Q3. Het was een moeilijke kwalificatie met al die onderbrekingen, maar laten we kijken wat we kunnen doen.'

Williams

Voor George Russell waren het een aantal spannende uren, want het was nog maar de vraag of hij mee kon doen aan de kwalificatie na problemen met zijn versnellingen. Door de rode vlag van Stroll lukte dat en daar is hij het team dankbaar voor. 'De monteurs hebben fantastisch werk geleverd. Ik denk dat dit een recordtijd moet zijn om een volledige krachtbron te vervangen. En ik ben heel blij dat we tot Q2 zijn gekomen. Dat was het maximaal haalbare.'

Nicholas Latifi is minder tevreden. Hij kwam niet verder dan P16. 'Voor mij voelde het alsof de banden op hun top waren in mijn eerste ronde, toen ik mijn snelste tijd neerzette. Helaas hadden we pech toen de rode vlaggen kwamen, want we gebruikten drie sets banden, maar in werkelijkheid heb ik maar één representatieve ronde kunnen rijden. Ik had het idee dat we de snelheid hadden om Q2 te halen, dus ik ben wel teleurgesteld.'

Haas F1

Even leek het erop dat Nikita Mazepin zijn teamgenoot kon verslaan in de kwalificatie, maar toch ging de Rus weer de fout in. 'Ik ben nog nooit zo teleurgesteld geweest over mijn kwalificatie sinds ik in de Formule 1 zit. Het tempo van het team en mijzelf was het hele weekend hoog. Het was heel vervelend om een fout te maken in mijn snelle ronde. Ik ben erg teleurgesteld.'

En dus wist Mick Schumacher wederom voor Mazepin te eindigen. 'Er waren veel rode vlaggen en er gebeurde van alles. De baanomstandigheden veranderde ook en dat was onverwacht voor mij. Over het algemeen konden we de auto positioneren waar we wilden, maar helaas maakte ik tijdens de laatste run een foutje, wat ons wat tijd kostte. Over het algemeen hebben we het maximale uit de auto gehaald en nu is het aan ons voor de race.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws