Domenicali over motoren-kwestie: 'Onmogelijk om te denken dat er maar één weg vooruit is' Formule 1
Formule 1

Domenicali over motoren-kwestie: 'Onmogelijk om te denken dat er maar één weg vooruit is'

Domenicali over motoren-kwestie: 'Onmogelijk om te denken dat er maar één weg vooruit is'

De Formule 1 zal zich blijven focussen op het ontwikkelen van motoren op duurzame brandstoffen, zegt Stefano Domenicali in gesprek met Racefans. De wereld neigt richting een volledig elektrische auto-industrie te gaan, maar volgens de CEO van de Formule 1 kan de sport zichtbaar maken wat de andere goede opties voor duurzaam autorijden zijn. Domenicali denkt namelijk dat een volledig elektrische toekomst niet te realiseren is.

Vanaf 2025 zal de Formule 1 met motoren werken die worden aangedreven door een duurzame, synthetische brandstof. Daarmee scheidt het zich van de richting waarin de meeste autofabrikanten zich bewegen, namelijk de puur elektrische. Tegelijkertijd wil de Formule 1 meer fabrikanten aantrekken, maar dat lijkt dus te botsen met deze visie. Echter, Domenicali maakt zich daar geen zorgen over en benadrukt het voorbeeld dat de Formule 1 kan geven.

'Er zijn wereldwijd zoveel verbrandingsmotoren dat het onmogelijk is om te denken dat er maar één weg vooruit is', legt de Italiaan uit. 'Ik wil er gewoon zeker van zijn dat ons platform een andere manier kan bieden om op realistische wijze aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen te voldoen.' De CEO ziet de transitie naar een duurzame auto-industrie als een mogelijkheid voor de Formule 1 om 'opnieuw aan de top van de wereldmotorsport te staan'.

Formule 1 moet een platform bieden

Het lijkt een gedurfde weg te zijn om in te slaan. De aandrijflijn op synthetische brandstoffen is niet een concept waarop het overgrote deel van de auto-industrie zich momenteel stort. Toch werd recentelijk duidelijk dat Porsche en Audi zich bij de eerstvolgende krachtbron-vergadering zullen voegen. Volgens Domenicali bevestigt dat echter niet dat de alternatieve weg die de Formule 1 inslaat met zijn aandrijflijn de juiste is om nieuwe motorfabrikanten aan te trekken.

'Ik ben er niet honderd procent zeker van', vertelt hij. 'Ik zeg dat andere fabrikanten geïnteresseerd zijn om deze discussie bij te wonen, omdat ze dit een geweldige kans vinden om mee te doen.' De beurt is dus aan de Formule 1 om voor een platform te zorgen dat geschikt is voor nieuwe fabrikanten om in te stappen.

Een andere optie zou zijn om ergens in de toekomst de Formule 1 te fuseren met de Formule E. Alleen zou de koningsklasse hiermee toch een elektrische weg inslaan. Althans, dat zou het doen als de Formule E een succesvolle toekomst ziet in de elektrische autosport. Domenicali zegt in ieder geval nog geen interesse te hebben in deze optie. 'Ik denk dat de Formule E, met alle respect, over zijn toekomst zal moeten nadenken. Als die interessant is voor de Formule 1 kunnen we een samenkomst bespreken, maar het staat niet op de agenda.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws