Downforce gooit roet in het eten volgens Russell: 'We zijn de verkeerde weg ingeslagen' Formule 1
Formule 1

Downforce gooit roet in het eten volgens Russell: 'We zijn de verkeerde weg ingeslagen'

Downforce gooit roet in het eten volgens Russell: 'We zijn de verkeerde weg ingeslagen'

Volgens George Russell, coureur voor het team van Mercedes, hebben de compromissen die het team moet maken een groot effect op de prestaties die de coureurs kunnen leveren. De Brit richt zich dan voornamelijk op de downforce waar de auto’s mee te maken krijgen op verschillende circuits, en verklapt dat Mercedes de fout in ging door één bewuste weg in te slaan. Nu blijkt dat de W14 het dus minder goed doet dan ze bij Mercedes hoopten, is het aan de Duitse renstal om uit te zoeken wat ze hiermee kunnen doen om weer een stijgende lijn teweeg te brengen.

Echt rooskleurig ziet het seizoen van 2023 er nog altijd niet uit voor Russell. De Brit wist pas één keer op het podium te belanden in Spanje, maar sindsdien springt hij er amper tussenuit. Echt een verrassing is dat immers niet, want de W14 waar Mercedes al het hele seizoen mee rondrijdt is een lastige auto om te begrijpen, zelfs voor de Duitse renstal. Wel viel het Mercedes al snel op dat de auto beter presteert bij de circuits waar er sprake is van meer downforce, en ook de resultaten laten dat overduidelijk zien. Op Zandvoort stond het team van Mercedes er namelijk best prima bij, maar één week later zag het er in Monza ineens weer een stuk slechter uit. Toch probeert ook Russell de best mogelijke balans te zoeken voor zijn auto, al kan dat dus best lastig zijn.

Downforce van cruciaal belang bij Mercedes-compromissen

Russell legt tegenover RacingNews365 dan ook uit dat de compromissen die er gemaakt worden om juist die balans te kunnen vinden ook van grote impact zijn op de prestaties die het team levert. ‘Met de auto’s van deze generatie ben je sowieso altijd op zoek naar de beste compromissen, om zo weinig mogelijk op te geven terwijl je er wel zo veel mogelijk voor terug wil krijgen.’ Russell benadrukt dan ook dat downforce vaak toeneemt als de auto zo laag mogelijk bij de grond ligt, maar dat komt met de nodige keerzijden. ‘De meeste auto’s bereiken hun maximale downforce-niveau als ze heel laag aan de grond zitten. Dan gaat alles er best stijf en agressief aan toe, en dat gaat dan weer ten koste van de meegaandheid en het gevoel in de auto, en andersom.’

De omgekeerde wereld laat dus zien dat een auto die makkelijker te besturen is dus ten koste gaat van de downforce, benadrukt ook de Mercedes-coureur. ‘Als je een auto wilt die makkelijker te besturen is, vooral op de curbs, gaat dat zeker weten ten koste van de downforce.’ Mercedes dacht er goed aan te doen één richting te kiezen en daar verder op uit te bouwen, maar ook Russell ziet nu dat die keuze uiteindelijk niet de juiste was. ‘We ging eigenlijk gewoon een kant op, in de hoop dat dat uiteindelijk zou lonen. Maar nu zien we dat dat niet gebeurt.’

Mercedes gaat nu kijken naar mogelijke oplossingen, of in ieder geval aanpassingen om verbetering te realiseren, maar ook Russell blijft realistisch. ‘De kans dat we dit probleem op kunnen gaan lossen is niet gegarandeerd.’ Toch verwacht de Brit wel dat het team in ieder geval de juiste ideeën op de situatie nahoudt. ‘Ik denk wel dat we een duidelijk idee hebben over hoe we nu moeten reageren.’ De verschillende karaktereigenschappen van de circuits maken het dan ook niet makkelijk voor het team, ziet ook Russell. ‘Formule 1 is echt een afwisselende sport. Het ene weekend staan we op Zandvoort, waar er juist veel downforce is, terwijl we daarna afreizen naar Monza, waar de minste downforce van alle circuits te vinden valt.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws