F1 in het kort | Ferrari heeft gewenste versterking binnen: performance director komt over van Mercedes Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Ferrari heeft gewenste versterking binnen: performance director komt over van Mercedes

F1 in het kort | Ferrari heeft gewenste versterking binnen: performance director komt over van Mercedes

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Ferrari heeft gewenste versterking binnen: performance director komt over van Mercedes

Het team van Ferrari was al een tijdje op zoek naar een versterking voor het technische team en de Italiaanse renstal heeft deze weten te vinden. Loïc Serra maakt de overstap van Mercedes, waar hij werkzaam was als performance director, naar Maranello, weet Motorsport.com. Het duurt echter wel even voordat de Fransman aan de slag kan bij Ferrari. Bronnen hebben aangegeven dat Serra pas in 2025 de overstap maakt naar de Scuderia.

Marko snapt niets van geruchten over vertrek: 'Wil volgend jaar gewoon doorgaan'

Helmut Marko heeft bij Red Bull Racing een contract tot en met het einde van 2024. De adviseur van de Oostenrijkse renstal is al tachtig jaar en er zijn geruchten over een vroegtijdig vertrek van Marko. 'Daar weet ik niets vanaf', zegt de Oostenrijker tegen Sky Sports. 'Mijn plan is om tot en met het einde van volgend jaar door te gaan. Mijn contract loopt pas af in 2024, dus ik snap niet waar het allemaal vandaan komt.'

Tsunoda zit niet op vraag over Ricciardo te wachten: 'Boeit me totaal niet'  

Yuki Tsunoda werd tijdens de kwalificatie in Hongarije direct verslagen door Daniel Ricciardo, de vervanger van de ontslagen Nyck de Vries. Tsunoda werd al in Q1 uitgeschakeld, terwijl zijn nieuwe teamgenoot zich wel voor het volgende kwalificatiedeel wist te plaatsen. Wanneer hem gevraagd door Viaplay gevraagd wordt wat hij daarvan vindt, is Tsunoda klaar met het interview. Nog voordat de vraag volledig is gesteld, weet de Japanner al precies waar het heengaat en daar heeft hij duidelijk geen zin in. 'Dat boeit me totaal niet', antwoordt Tsunoda nog wel, maar daarna loopt hij meteen weg.

Grand Prix van Hongarije langer op F1-kalender

Op de dag van de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije heeft de Formule 1 bekendgemaakt dat de Hongaarse GP nog een flink aantal jaren op de kalender blijft staan. Het contract met de Hungaroring is namelijk verlengd tot en met 2032. De GP van Hongarije staat al sinds 1986 op het programma in de koningsklasse van de autosport en daar zullen dus nog minimaal negen edities bij gaan komen.

Bolide Pérez op tijd klaar voor tweede sessie in Hongarije

Sergio Pérez kan gewoon deelnemen aan VT2, zo maakt Red Bull Racing in een bericht op Twitter bekend. De RB19 van de Mexicaan is dus op tijd gerepareerd nadat de zesvoudig GP-winnaar deze al na enkele minuten in VT1 flink beschadigde. Pérez belandde in de muur en moest de rest van sessie noodgedwongen aan zich voorbij laten gaan. Door de snelle reparatiewerkzaamheden van zijn team kan Pérez dus toch nog flink wat waardevolle data proberen te verzamelen, wanneer om 17:00 uur Nederlandse tijd de tweede vrije training van de GP van Hongarije van start gaat.

Alpine vervangt CEO Rossi per direct

Renault heeft Laurent Rossi, de CEO van Alpine, per direct vervangen. Rossi was sinds de start van 2021 de hoofdverantwoordelijke, maar wordt per direct vervangen door Philippe Krief. Rossi liet zich eerder dit seizoen nog zeer kritisch uit over het functioneren van het Formule 1-team van Alpine. De Fransman noemde het team amateuristisch en zei dat de prestaties onacceptabel waren, maar wordt nu dus zelf vervangen. De aankondiging komt slechts enkele weken nadat Alpine bekendmaakte dat het 24 procent van het team verkocht heeft aan een groep investeerders waar onder andere acteur Ryan Reynolds deel van uitmaakt.

Hamilton ziet hernieuwde samenwerking met Alonso wel zitten

Lewis Hamilton zou het niet erg vinden om nog een keer de teamgenoot te zijn van Fernando Alonso. Beide rijders waren in 2007 al teamgenoten bij McLaren en een rivaliteit was direct geboren. Alonso gaf zelf eerder aan best wel samen te willen werken met de zevenvoudig wereldkampioen. De kans op een hernieuwde samenwerking is wel heel klein. 'Als alles samenvalt, dan zou ik best in hetzelfde team willen zitten als Fernando. Maar ik denk niet dat het gaat gebeuren', zegt Hamilton bij DAZN.

Frankrijk hoopt terug te keren op de Formule 1-kalender

Volgens de Franse krant L'Équipe zijn er verschillende Franse circuits met interesse in een Formule 1-Grand Prix. Afgelopen seizoen werd de Grand Prix van Frankrijk nog verreden op het circuit van Paul Ricard, maar in zowel 2023 als 2024 zal Frankrijk ontbreken op de kalender. L'Équipe meldt nu dat Paul Ricard, onder leiding van voormalig Formule 1-coureur Jean Alesi, hoopt terug te keren op de kalender. Daarnaast wordt een stratenrace in Nice nog onderzocht, en ook Magny-Cours heeft nu wel interesse naar een Grand Prix. Magny-Cours was eerder al gastheer van de Formule 1 van 1991 tot en met 2008, met Felipe Massa als laatste winnaar.

McLaren in de wolken met eigen windtunnel: 'Kunnen efficiënter werken'

Zak Brown is in de wolken met de nieuwe faciliteiten van McLaren. Met het huidige budgetplafond kan het team door de eigen windtunnel een stuk beter met de kosten omgaan. 'We hadden geen eigen windtunnel, maar we moesten er een huren. De kosten zijn dan altijd hoger dan alleen de operationele kosten die we hebben met onze eigen tunnel. We hebben daardoor moeilijke keuzes moeten maken', geeft Brown aan bij Motorsport.com. 'We kunnen door onze nieuwe faciliteiten financieel efficiënter werken. Omdat we de inefficiënte kosten weggenomen hebben, kunnen we dat geld investeren in het aannemen van mensen.'

Norris denkt dat zeventig procent van de problemen nog moet worden opgelost

Lando Norris is nog altijd niet tevreden met de MCL60. De coureur van McLaren wist in Silverstone op het podium te staan, maar hij ziet nog voldoende verbeterpunten. 'Ik denk dat zeventig procent van de problemen nog niet opgelost is en dertig procent wel', zegt Norris bij Speedcafe. 'We hebben gewoon wat inherente problemen gehad de laatste vijf jaar en daar hebben we het gewoon moeilijk mee. Er zijn ook goede dingen die we hebben mee kunnen nemen, maar we moeten onze fundamentele problemen gaan aanpakken.'

Latifi stopt met racen en jaagt zijn andere droom na

Nicolas Latifi kwam vorig seizoen nog uit voor het Formule 1-team van Williams, maar de Canadees moest zijn stoeltje voor dit seizoen afstaan aan Logan Sargeant. Lange tijd was het stil rondom Latifi, maar dinsdag liet hij eindelijk weer eens van zich horen. Op zijn Twitter-account meldt hij dat hij het racen voorlopig links laat liggen en dat hij zich gaat richten op een andere droom. 'Voor de nabije toekomst wil ik me focussen op een nieuwe richting en een ander carrièrepad. Toen ik opgroeide ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de businesswereld en ik heb altijd gezegd dat ik wilde gaan studeren aan de universiteit als ik niet had gekozen voor het racen', zegt Latifi. De Canadees gaat een masteropleiding volgen aan de London Business School.

Webber: 'Als je Verstappen en Newey samenbrengt, heb je een probleem'

Max Verstappen en Red Bull Racing genieten momenteel van hun dominante periode in de Formule 1. Mark Webber denkt vooral dat de combinatie van de Nederlander en Adrian Newey heel dodelijk is. 'Als je Max Verstappen en Adrian Newey samenbrengt, hebben we een probleem', wordt de voormalig coureur geciteerd door PlanetF1. Webber denkt dat Newey de grootste rol heeft gespeeld in de dominantie van Red Bull. 'Als Adrian er niet was, zou het kampioenschap behoorlijk spannend zijn.'

Ricciardo verdedigt kritiek Verstappen: 'Interessant om dit juist van Max te horen'

Max Verstappen heeft al meermaals aangegeven dat hij 24 Grands Prix per jaar te veel vindt. Als de Formule 1-kalender nog meer races zal zien en nog meer veranderingen zal doormaken, dan is de kans groot dat de coureur van Red Bull Racing er snel mee stopt. 'Het is moeilijk omdat we houden van de mentale uitdagingen van competitie. Maar je kunt niet constant week na week uit elkaar gewrongen worden, op een gegeven moment hakt dat erin', zegt Ricciardo ter verdediging van Verstappen bij Total-Motorsport. 'Het is interessant om het van Max te horen, omdat dit iemand is die op zijn hoogtepunt staat in de sport, en als hij nog steeds zegt dat hij moe is of opgebrand, dan is dat betekenisvol.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws