F1 Kijktip | Handigheidje Ferrari levert controversiële winst op voor Michael Schumacher Formule 1
Formule 1

F1 Kijktip | Michael Schumacher wint GP van Groot-Brittannië in de pitstraat - F1Maximaal

F1 Kijktip | Handigheidje Ferrari levert controversiële winst op voor Michael Schumacher

Door de jaren heen wordt er een hoop beeldmateriaal verzameld van coureurs, teams, teambazen en het hele circus eromheen. In de F1 Kijktip geven we elke vrijdag een bijzonder beeldfragment mee aan de lezers om het weekend alvast goed in te luiden.

De F1 Kijktip van deze week is er eentje waarin we teruggaan naar een iconisch moment uit de geschiedenis der Formule 1. De Grand Prix van Groot-Brittannië staat aankomend weekend op de planning en daarom duiken de geschiedenisboeken in om terug te gaan naar de editie van 1998. Eén van de meest merkwaardige momenten van de Formule 1 ooit gebeurde namelijk tijdens deze race. Zo wist Michael Schumacher zijn toenmalige titelrivaal Mika Häkkinen op wel héél bijzondere wijze verslaan

Tijdens de verregende race kon Schumacher in eerste instantie niet tippen aan de Fin en in ronde 38 had Häkkinen zelfs al een voorsprong van maar liefst 49 seconden. Vier ronden later verloor de McLaren-coureur echter de controle over zijn MP4/13 en beschadigde hij lichtjes zijn voorvleugel. Zijn voorsprong kromp tot 39 seconden, maar de wedstrijdleiding besloot de safety car de baan op te sturen en zo was er helemaal geen verschil meer tussen de twee heren. Voor de spin van Häkkinen waren er namelijk al meerdere coureurs van de baan geschoten, waardoor het blijkbaar te onveilig was om op hoog tempo door te blijven rijden.

Schumacher overtreedt reglement, controverse begint

Schumacher beging in ronde 43 een overtreding door Alexander Wurz in te halen tijdens de safety car-fase. Begrijpelijk gezien zou dit een tijdstraf opleveren voor de Duitser. Deze kreeg hij, maar wel pas twee ronden voor het einde in ronde 58. Dat was meer dan 25 minuten na de overtreding. Waarom is dat belangrijk om te weten? Er gold namelijk een tijdslimiet van 25 minuten waarin de wedstrijdleiding een straf moest uitdelen. Ferrari kreeg zes minuten nadat de 25 minuten voorbij waren melding over de straf en had zo maar twee ronden om deze te incasseren. Dat moest toen normaliter gebeuren binnen drie ronden, maar dat was nu onmogelijk voor Schumacher.

De controverse stopte hier echter niet. Sterker nog, het leek alleen nog maar het begin te zijn. Zo was het onduidelijk of Schumacher een stop-and-go kreeg van tien seconden, of gewoon een tijdstraf van tien seconden. Een handigheidje van Ferrari kwam nu goed van pas, want in de allerlaatste ronde ging Schumacher, nu op kop door een tweede fout van Häkkinen na de herstart in ronde 50, de pitstraat in om de straf te incasseren. De eindstreep was namelijk zo ingericht dat deze voor de pitboxen lag en daardoor kon Schumacher eerst de race finishen en daarna een stop-and-go incasseren.

Onduidelijkheid over straf levert Schumacher bijzondere overwinning op

Had hij nu dan wel of juist niet gewonnen, was de vraag. Dat wist eigenlijk helemaal niemand. Terwijl de wedstrijdleiding met hoofdpijn zat te kijken naar hoe Schumacher zijn straf incasseerde, stond de Duitser een paar minuten later zijn overwinning te vieren op het podium. Achteraf mochten Schumacher en Ferrari even langskomen bij de stewards. Hoewel zij de coureur wilden diskwalificeren, liet Ferrari zien dat de straf ten eerste niet binnen de tijdslimiet werd gegeven, en ten tweede niet duidelijk genoeg was. Want, wat was het nou? Een stop-and-go of een normale tijdstraf?

De FIA schepte tijdens het overleg met de coureur en zijn team duidelijkheid en zei dat het de laatste optie was. Probleem: deze tien seconden-tijdstraf mocht alleen worden gegeven aan iemand die een overtreding maakte in de laatste twaalf ronden. Schumacher haalde Wurz echter in in ronde 43 van de 60, dus die regel gold óók al niet. Zo werd de hele straf maar gewoon teruggetrokken, bleef Schumacher 'gewoon' de winnaar én moesten de stewards van dienst zelfs hun licenties inleveren bij de FIA voor de controverse die was veroorzaakt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws