Op de vrijdag kende Max Verstappen een goede start van het weekend met de snelste tijd in de eerste vrije training, maar tijdens de tweede sessie was de Nederlander niet geheel tevreden. Carlos Sainz sloot de tweede training namelijk als snelste af, en op zaterdagochtend was de Spanjaard ook in de laatste trainingssessie het snelste. Verstappen mag tijdens de kwalificatie, die om 16:00 uur van start gaat, dus serieuze concurrentie verwachten.
Terwijl de tribunes nog geen week geleden volledig oranje kleurden in Zandvoort, is het dit raceweekend de beurt aan de Ferrari-fans om hun team op de baan aan te moedigen in Monza. En terecht, want Sainz wist op de vrijdag al een uitstekende prestatie te leveren, en ook teamgenoot Charles Leclerc weet nog altijd goed bij te blijven met een vierde en zesde plek. Een beter weekend om zich te herpakken hadden ze ongetwijfeld niet kunnen kiezen, want Monza is immers het thuiscircuit van de Italiaanse renstal. Een goede prestatie ligt dus vooralsnog binnen handbereik, met ook de toptijd van Sainz in de laatste training.
Verstappen won echter de laatste negen Grands Prix, en moet dus hoe dan ook tot de favorieten gerekend worden. De Nederlander eindigde de eerste vrije training als snelste, maar tijdens training twee zakte hij wat verder terug naar de vijfde plek. Zelf benadrukte Verstappen op vrijdag ook dat de afstelling nog niet volledig naar zijn zin was, en op zaterdag ging het met een tweede tijd dan ook al een stuk beter. Verstappen maakt gebruik van een grotere achtervleugel, en is dus sneller dan Sainz in de bochten, maar langzamer op de rechte stukken.
Lees ook
Onder de loep | Bij topresultaat kan Verstappen de titel nog voor zijn verjaardag pakken
Verstappen heeft in dit tijdperk met de RB19 een ware Monza-monstermachine in handen
Waar blijft de rest?
McLaren zagen we, na een moeizame eerste seizoenshelft, ineens verrassen op de Red Bull Ring, en sindsdien staan ze eigenlijk ieder weekend weer tussen de topteams. In de laatste trainingssessie kwamen Lando Norris en Oscar Piastri echter niet in de buurt van de toptijden - het team heeft het lastiger op de snellere circuits. Datzelfde geldt ook wel voor Mercedes en Aston Martin, al lieten Lewis Hamilton en George Russell wel goede tijden in de racesimulaties zien. Een team dat kan profiteren van het moeizame weekend bij McLaren, Aston Martin en in mindere mate Mercedes, is Williams, dat met Alexander Albon een troef in handen heeft om te kunnen verrassen.
Lees ook
F1Maximaal voorspelt: 'Hij is snel in de kwalificatie en in de race kom je haast niet aan hem voorbij'
Uitslag derde vrije training F1 Grand Prix van Italië 2023
Verslag VT3 | Sainz zet Ferrari andermaal bovenaan, Verstappen volgt op P2
Genoeg om op te letten, ook voor de coureurs
Monza staat niet voor niets bekend als de Temple of Speed, en die naam doet het circuit nog altijd eer aan. Het circuit is ontworpen om zo vaak mogelijk met een zo hoog mogelijke snelheid te kunnen rijden, dus dat kan voor verrassingen zorgen. Zoals voorafgaand de verwachting was lijkt het team van Ferrari vooralsnog de meeste tegenstand te kunnen bieden, maar Red Bull Racing is nog altijd de grote favoriet om er met de zege vandoor te gaan.
De kwalificatie gaat om 16:00 uur van start onder droge en warme omstandigheden, waarbij het belangrijk is om te weten dat er dit weekend een ander kwalificatieformat gehanteerd wordt. Net als in Hongarije moeten de coureurs in Q1 racen met de harde C3-banden, om dan in Q2 te wisselen naar de Pirelli-banden met gele markeringen. De tien coureurs die Q3 weten te halen mogen dan op volle snelheid over het asfalt razen met de zachte banden.
Verder is het vooral letten op treintjes: niemand wil de locomotief zijn, en dus zien we haast jaarlijks spelletjes waarbij coureurs een langzame out lap rijden, in de hoop dat er een slipstream van een collega kan worden opgepakt. Dat veroorzaakt veiligheidsproblemen, en dus is er een maximale tijd vastgelegd van safetycar-lijn één (vlak na de pitstraat) tot safetycar-lijn twee (vlak voor de pitstraat). Het gevolg is dat er waarschijnlijk lang gewacht wordt in de pitstraat om te zien wie als eerste het circuit opgaat, met het risico dat verschillende coureurs te laat over start-finish komen. Tot slot zijn de track limits bij het uitkomen van de tweede Lesmo-bocht een punt om op te letten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties