F1 Techniek | Hoe McLaren enorme stappen maakte met een harmonieuze achterkant Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Hoe McLaren enorme stappen maakte met een harmonieuze achterkant

F1 Techniek | Hoe McLaren enorme stappen maakte met een harmonieuze achterkant

Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk zagen wel Lando Norris in zijn McLaren-bolide bijna poleposition afsnoepen van Max Verstappen. Een nieuwe afstelling aan de achterkant van de bolide heeft enorm bijgedragen aan de progressie bij de Britse renstal. F1Maximaal legt uit waar McLaren terrein heeft gewonnen ten opzichte van de topteams.

0.048 seconde, zo groot was het onderlinge verschil tussen polesitter Verstappen en de P2 van Norris tijdens de Oostenrijkse Grand Prix. McLaren had voor het eerst sinds tijden zicht op pole, en dit is voor een aanzienlijk deel te danken aan de aerodynamische vooruitgang sinds Frankrijk. Het Britse team heeft namelijk een belangrijke aanpassing doorgevoerd aan de achtervleugel, waardoor deze vleugel in harmonie samenwerkt met de diffuser.

Op Circuit Paul Ricard heeft McLaren de vleugeltjes aan de onderkant van de achtervleugel compleet veranderd. De aerodynamische vleugels zaten voor de Franse GP nog verticaal gemonteerd, maar in Le Castellet zagen we een aanpassing aan de achtervleugel met verticale vleugels. Deze aanpassing focust zich volledig op de samenwerking tussen de achtervleugel en de diffuser.

Samenwerking tussen achtervleugel en diffuser McLaren

F1 Techniek | Hoe McLaren enorme stappen maakte met een harmonieuze achterkant
De achtervleugel van de McLaren-bolide, links tijdens de GP van Oostenrijk, rechts in Monaco. (Foto's: McLaren F1 Media)

Op bovenstaande foto zien we de verschillen tussen de nieuwe en de oude achtervleugel van de Britse renstal. Links zien we de nieuwste vleugel, met horizontale vinnen. Op de rechter foto, genomen in Monaco, zien we dat de vinnen hier nog verticaal waren gemonteerd. Het lijkt een kleine aanpassing, maar doordat de achterkant van de bolide en de diffuser de luchtstromen nu effectiever wegwerken, boekt McLaren flinke vooruitgang.

De horizontale vleugels zorgen ervoor dat de luchtstromen die uit de diffuser komen veel beter worden geleid. Hierdoor is het effect van de diffuser en de vloer veel groter: de luchtstromen gaan nu via de diffuser richting de achtervleugel, welke gebruik maakt van wat er aan resterende lucht van het cruciale onderdeel afkomt. Alle aerodynamische componenten aan de achterkant geleiden nu de luchtstromen in harmonie.

McLaren was al sterk op de rechte stukken

In Oostenrijk kon McLaren Red Bull Racing en Mercedes bijbenen op het rechte stuk, maar door bovengenoemde verbeteringen verliest het team ook minder in het bochtenwerk. Al het hele seizoen zijn Norris en Daniel Ricciardo sterk op de rechte stukken, maar verloren ze een klein beetje op de neerwaartse druk. De aanpassing van de achtervleugel zorgt ervoor dat dit verschil in de bochten kleiner wordt, terwijl ze niet inleveren op topsnelheid.

Normaal gesproken maken teams een afweging tussen hoge of lage downforce, maar de vernieuwde horizontale vinnen op de achtervleugel zorgt ervoor dat McLaren niet hóéft te kiezen, tot op zekere hoogte natuurlijk. Zonder de downforce te verhogen hebben Norris en Ricciardo nu meer neerwaartse druk, maar door de vlakke afstelling van de achtervleugel en de Mercedes-motor hebben ze nog steeds aardig wat snelheid op het lange rechte stuk. Zo wist Norris tot aan het einde van de kwalificatie voor Verstappen te blijven, om het in de laatste bocht alsnog te verliezen. De beelden vind je hieronder.

McLaren kan Red Bull bijhouden in het bochtenwerk, maar wint ook op het lange rechte stuk

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws