Het Formule 1-circus is in Europa aangekomen, en dat is voor veel teams het sein om upgrades te introduceren. Ook Max Verstappen is dit weekend van nieuwe onderdelen voorzien. Weet de Limburger de strijd met McLaren nu aan te gaan, of blijft de constructeurskampioen buiten bereiken? Om je te helpen bij je voorspellingen voor F1Maximaal.nl voorspelt blikken redacteuren Mark Hanselman en Shanna Lutgert vooruit op de kwalificatie en Grand Prix in Imola.
Pirelli heeft dit weekend extra zachte banden meegenomen, waardoor de coureurs op de C6-banden gaan kwalificeren. 'Deze banden waren eigenlijk voor Monaco bedoeld, en dat geeft ook aan hoe agressief de keuze van Pirelli is', stipt Hanselman aan. 'Hoewel oververhitting op de loer ligt, stevenen de teams toch op een éénstopper af. Dat betekent niet dat bandenmanagement geen hoofdrol zal spelen. Net als in Miami kan McLaren profiteren van de ingreep van Miami.
Biedt McLaren Verstappen een kans?
Het is lastig om in te halen in Imola, wat de kwalificatie extra belangrijk maakt. 'Dat beseft McLaren ook. Het Britse team probeert meer focus op de kwalificatie te leggen, zo werd bevestigd door Zak Brown. Daarmee past het team haar aanpak aan uit vrees voor Verstappen, die drie van de laatste vier polepositions pakte. Dit is een vrij groot risico, want als McLaren nu alsnog naast de poleposition grijpt, riskeert het ook dat haar voordeel in de race onvoldoende is.'
'Brown voorspelt vijf coureurs binnen een tiende in de kwalificatie, en dat geeft zijn nervositeit goed aan', aldus Hanselman. 'Brown, Andrea Stella, en Lando Norris proberen al het hele seizoen te doen alsof McLaren niet dominant is. Het risico is dan ook dat je zelf in je eigen woorden gaat geloven en daarnaar handelt, in plaats van op basis van de werkelijke verhoudingen. Het is goed mogelijk dat McLaren zo haar eigen graf graaft. Als het vasthoudt aan race pace, halen de McLaren-coureurs de anderen zo nodig wel in. Als McLaren dat op het spel zet, wordt het veel afhankelijker van de kwalificatie, en juist daarin is het team kwetsbaar.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull heeft dus een klein kansje om te profiteren, waarbij het afhankelijk is van de upgrades en de afstelling. 'Ik denk dat ze werken, maar dat dit op vrijdag nog niet zichtbaar was', deelt Lutgert over de nieuwe onderdelen. 'Beide Red Bulls waren duidelijk aan het proberen en aan het voelen, maar de achterkant oogde nog steeds instabiel. De upgrade betreft vooral downforce, dus VT3 gaat belangrijk worden om te finetunen en om de RB21 die stabiliteit te geven in de langzame secties van de baan.
'Verstappen is dit jaar nagenoeg altijd pessimistisch op vrijdag', merkt Hanselman op. 'Toch sloeg hij in de kwalificaties vaak toe. De Limburger gaf aan dat bepaalde nieuwe onderdelen wel werken, en ik denk dat Red Bull nog wel wat achter de hand heeft gehouden. McLaren blijft favoriet, maar in de kwalificatie blijft Verstappen levensgevaarlijk. Als hij de poleposition grijpt, gaat hij zich natuurlijk weer breed maken, en dan heeft hij iets meer kans dan in Miami. Voor de kwalificatie geldt dat Verstappen aan een klein kansje meestal genoeg heeft om toe te slaan.'
Norris versus Piastri
Lutgert probeert een favoriet bij McLaren aan te wijzen. 'Ik heb hier gemengde gevoelens over, want je zou toch wel zeggen dat Norris na een paar middelmatige weekenden (ook al scoorde hij podiums) weer eens wil winnen. Er moet een knop omgezet worden bij hem. Hoewel hij zei dat deze triple header net zo belangrijk is als de andere races, denk ik wel dat deze drie races cruciaal gaan worden, al helemaal als we kijken naar Piastri’s voorsprong. Ik hoop voor hem dat hij terug kan slaan, maar Piastri heeft in een korte tijd een tweede versie van zichzelf ontwikkeld die nóg beter is.'
Hanselman zet dan ook op de Australiër in. 'Brown geeft het al aan: het wordt spannend in de kwalificatie. Als dat niet met de andere teams is, dan wel in de interne strijd. Norris heeft al vaak genoeg bewezen dat hij dan fouten begint te maken, dus die kans is in Imola ook groot. Verder is er ook een kansje op een startincident als beide McLarens vooraan starten. Door de fouten is dat zelden gebeurd, maar dat moment komt een keer, en dan stelt Piastri zich net zo hard op tegen Norris als tegen Verstappen of Kimi Antonelli. Dan trekt Norris al snel aan het kortste eind.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gevecht voor de punten
De verschillen achter McLaren zijn in ieder geval klein. 'Ferrari was nog redelijk competitief op de vrijdag, maar ik verwacht een nieuw rampweekend voor de Italianen', voorspelt Hanselman. 'Vermoedelijk heeft men op vrijdag met minder brandstof gereden. Ik denk niet dat beide coureurs Q3 halen, en met een sterk Williams en een competitieve Pierre Gasly worden de puntenplekken schaars. Ik verwacht McLaren, Verstappen, en Mercedes in de top vijf, en denk dat de Ferrari's de top zeven niet gaan halen. Dat geldt ook voor Yuki Tsunoda.'
Gasly was met zijn derde plek op vrijdag de uitblinker van de openingsdag, al ziet Lutgert het wat anders. 'Ik vind het eigenlijk niet zo’n verrassing, want Alpine zat er in de voorgaande raceweekenden ook wel redelijk goed bij.' Gasly heeft pas zes punten, maar heeft al regelmatig laten zien dat Alpine wel degelijk competitief kan zijn. 'Ze hebben voortgebouwd op de stappen die al zijn gezet. Ik denk dat we hem misschien wel in de top zes terug zullen zien op zaterdag. Gezien een gebrek aan inhaalmogelijkheden, zal hij ook daar eindigen', verwacht Lutgert.
Meespelen met F1Maximaal.nl voorspelt? Geef dan nu je reactie door in een voorspelling onder dit artikel en win een Playseat, een mooi arrangement voor twee personen van Bleekemolens Race Planet, en unieke Formule 1-kleding van StichD: Fuel for Fans.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties