Ferrari trekt al jarenlang de aandacht met vreemde strategieën en opvallende tactische miskleunen. Van de gestroomlijnde machine onder Michael Schumacher, Ross Brawn, en Jean Todt is al langere tijd niks meer overgebleven. In 2022 gooide Ferrari een kans op de titel weg door veel fouten te maken, maar ook in 2025 maakt de renstal regelmatig vreemde keuzes. Charles Leclerc en Frédéric Vasseur krijgen dan ook de wind van voren.
Vasseur was voor het weekend in Spanje juist een van de laatste prominenten in de sport, die nog geloofde dat de FIA-ingreep met flexibele vleugels voor grote verschillen in de pikorde zou kunnen zorgen. Ferrari was afgelopen jaar namelijk een van de laatste teams, die met de ontwikkeling van flexibele onderdelen begon, en hoopte dus toe te kunnen slaan op het moment dat teams als McLaren hun voordeel moesten inleveren.
Belabberde strategie
Die gehoopte stap werd niet gezet, maar Ferrari leek wel een kans te maken op de plekken op de tweede startrij. Lewis Hamilton was uiteindelijk de snelste Ferrari-coureur op de vijfde plek, maar dat de Brit Charles Leclerc versloeg, had wellicht meer te maken met de strategie van Ferrari, dan met de prestatie van Leclerc. Aan het einde van Q3 stond Leclerc namelijk binnen, waar hij toezag hoe zijn tijd door de ene na de andere coureur aangescherpt werd.
Kees van de Grint was jarenlang nauw betrokken bij het Italiaanse team als bandenspecialist van Bridgestone. De analist van Viaplay snapt helemaal niks van de aanpak van Ferrari. 'Heel bijzonder. Daar ben ik wel benieuwd naar, want dat is echt belachelijk', roept van de Grint uit. 'Ik heb geen idee hoe dit kan. Dit leek nergens op.' Leclerc viel zo bij het vallen van de vlag van de vierde plek tot de zevende plek, waarmee hij de hekkensluiter was van de vaste kopgroep.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc wist Pierre Gasly, Isack Hadjar, en Fernando Alonso nog maar net voor te blijven. De Monegask legt in het interview met Viaplay uit dat hij nog maar één set nieuwe banden in wilde zetten in Q3, en ervoor koos om dat meteen aan het begin van de sessie te doen. 'Ik vind dat van hem niet zo sterk. Hij had juist met de vuist op tafel moeten slaan. Een Verstappen zou zich dat niet laten vertellen', meent Van de Grint.
Ferrari heeft nog wel meer sets nieuwe zachte banden achter de hand, maar wil die banden juist in de race inzetten. Dat snapt Van de Grint wel. 'Ferrari heeft een bepaalde keuze gemaakt, maar dat is geen verklaring waarom je niet eerst met gebruikte banden rijdt, en daarna met die nieuwe banden een aanval plaatst voor een betere positie.' Leclerc moest nu machteloos toekijken hoe hij terugviel in de pikorde.
Idioten bij Ferrari
Leclerc eindigde minder dan een tiende achter Hamilton, die twee plekken verder naar voren mag starten. 'Ik snap er helemaal niks van', reageert Mike Hezemans. 'Iedereen weet dat de baan in de laatste seconden sneller is. De baan heeft meer rubber en het wordt kouder, dus de baan wordt sneller. Dan ben je gewoon een idioot', aldus de duidelijke tekst van Hezemans. Opvallend genoeg had Leclerc nog maar één nieuwe set, nadat Ferrari hem in Q2 een tweede set liet gebruiken, terwijl hij maar een halve tiende achter Hamilton stond.
Die eerste Q2-ronde was dan ook genoeg om als zevende door te gaan naar Q3, waardoor Leclerc zijn extra set banden helemaal niet nodig had. 'Hij heeft twee sets nieuwe zachte banden, en mediumbanden', zo richt Hezemans zich op de race. 'Dat is op deze baan belangrijk. Ik vind die keuze wel heel slim, maar wij begrijpen niet waarom hij die nieuwe banden niet in de slotminuten gebruikt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties