'Ferrari werkt hard aan 2023-bolide en boekt belangrijke progressie in verminderen gewicht' Formule 1
Formule 1

'Ferrari werkt hard aan 2023-bolide en boekt belangrijke progressie in verminderen gewicht'

'Ferrari werkt hard aan 2023-bolide en boekt belangrijke progressie in verminderen gewicht'

Ferrari werkt in de winterstop hard aan de bolide van 2023 en de Scuderia zou nu een volgende stap in de goede richting hebben gezet. Volgens bronnen heeft het vanuit Maranello opererende team inmiddels ook het gewicht van de 2023-bolide weten te verminderen. Dit moet het team snellere rondetijden en een verhoogde levensduur van de banden opleveren. Eerder zou Ferrari al vijftien pk winst geboekt hebben door het oplossen van de betrouwbaarheidsproblemen.

Ferrari begon voortvarend aan 2022. Na twee 'mindere' jaren kon het Italiaanse team eindelijk weer meestrijden om de overwinningen. Sterker nog: het team leek in de beginfase van het seizoen zelfs de topfavoriet voor de wereldtitel. Waar concurrent Red Bull Racing zich bleef ontwikkelen en flinke progressie wist te boeken in het verminderen van het gewicht van de 'te zware' RB18, daar bleef Ferrari zoeken naar antwoorden.

Die antwoorden zou Ferrari volgens bronnen inmiddels hebben gevonden, zo meldt Motorsport.com. De Scuderia wil het gewicht van de nieuwe bolide tot onder de 796 kilogram terugbrengen en daar zouden de Italianen inmiddels al een flinke vooruitgang in hebben geboekt. De verlaging van het gewicht zou niet alleen tot snellere rondetijden moeten leiden, maar het zou ook de levensduur van de banden moeten verhogen. Of de nieuwe vondsten daadwerkelijk de gewenste vooruitgang gaan leveren, zal volgens een insider nog even afwachten zijn. 'De antwoorden worden pas gevonden als de F1-auto gewogen word.'

Ferrari kijkt ook naar aerodynamische aanpassingen

Naast het verminderen van het gewicht van de nieuwe auto en het oplossen van de betrouwbaarheidsproblemen, die coureurs Charles Leclerc en Carlos Sainz in het afgelopen seizoen meerdere malen geteisterd hebben, zou Ferrari zich ook richten op enkele aerodynamische verbeteringen. Één van die verbeterpunten zou het verfijnen van de innovatieve sidepods zijn. Hierdoor zou de luchtstroom beter te beheersen zijn, zowel bij het verbeteren van de downforce als bij het verminderen van de luchtweerstand.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws