Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur is zeker nog niet klaar met het incident van Carlos Sainz en de putdeksel tijdens VT1 in Las Vegas. Vasseur hoopt met F1 en Liberty Media om de tafel te kunnen gaan zitten, om de financiële compensatie te bespreken. De Fransman wil ook opheldering over waarom de wedstrijdleiding zo lang wachtte met het zwaaien van de rode vlag.
Sainz had tijdens het weekend in Las Vegas behoorlijk wat te verduren. Niet alleen liep de Spaanse coureur tijdens de eerste vrije training schade op aan zijn bolide door een losgeraakte putdeksel, Sainz kreeg ook nog eens tien plaatsen gridstraf toen Ferrari nadien de auto moest repareren. Het incident kan voor het team uit Maranello ook na de afloop van de race in de gokstad nadelige gevolgen hebben, want de reparaties waren niet goedkoop.
Op de vraag van Motorsport.com of Ferrari na afloop van het weekend in Las Vegas een schadevergoeding gaat eisen voor het incident tijdens VT1, antwoordde Vasseur: 'Dit zal een privédiscussie zijn die ik zal voeren met de belanghebbenden.' Vasseur hoopt met Liberty Media en de Formule 1 zelf om de tafel te kunnen gaan zitten. 'Er zal discussie zijn. De beslissing, dat is iets anders.'
Het incident met Sainz heeft ook gevolgen voor het budgetplafond van Ferrari. Niet alleen zorgde het vervangen van de verschillende onderdelen voor extra kosten, ook moet het team nu een extra reservechassis verschepen naar Abu Dhabi voor de laatste race van het seizoen. 'Er is geen voorziening in het budget of in het budgetplafond voor het uitsluiten van crashes', aldus de Ferrari-teambaas. 'Je hebt zeker veel extra kosten. De kabelboom is beschadigd, de versnellingsbak is beschadigd, de batterij is beschadigd, de motor is dood. We hebben veel gevolgen aan de financiële kant, aan de sportieve kant en zelfs voor de voorraad reserveonderdelen, en aan de budgetkant is het zeker niet gemakkelijk.'
Vasseur wil ook opheldering over rodevlagbeslissing
Vasseur hoopt niet alleen de kosten te kunnen bespreken, ook over de omstandigheden rondom het incident wil de Fransman opheldering. 'We moeten het ook hebben over de omstandigheden van het incident, want het gaat niet alleen om de afdekking die naar buiten kwam, het gaat er voor mij ook om dat we één minuut hadden tussen de gele vlag en de rode vlag. Dat betekent dat toen ze de gele vlag omhoog hielden, ze iets op de baan zagen. En ze hadden één minuut nodig, voordat ze op de rode vlag overgingen. Ik vind dat te veel.'
Alpine's Esteban Ocon beschadigde zijn chassis nadat de rode vlag was gevallen bij zijn terugkeer naar de pitsstraat. Hierdoor lagen er brokstukken op de baan, maar volgens Vasseur werden de teams daar niet over geïnformeerd, en werd ook de reden van de gele vlag niet doorgegeven. 'Nee, ze (de wedstrijdleiding, red.) hebben helemaal niets gezegd. We wisten niet wat de reden van de gele vlag was.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties