FIA: Eerste spatbordentests geven nog niet de gehoopte resultaten Formule 1
Formule 1

FIA: Eerste spatbordentests geven nog niet de gehoopte resultaten

FIA: Eerste spatbordentests geven nog niet de gehoopte resultaten

De eerste spatbordentests van de FIA hebben vooralsnog geen waarneembaar verschil in de sprays opgeleverd. De FIA is bezig met een nieuwe ontwerp spatborden, waardoor de zichtbaarheid tijdens de regenraces flink kan worden verbeterd. Het bestuursorgaan hoopt hiermee dat situaties zoals tijdens de Grand Prix van België in 2021, toen de race moest worden afgelast vanwege bijna geen zichtbaarheid in de regen, kunnen worden voorkomen. De data die tijdens de tests werd verzameld, wordt nu gebruikt om de spatborden verder te ontwikkelen.

De FIA heeft tekeningen van het spatbord-prototype vrij gegeven, nadat de eerste tests met het ontwerp geen significante resultaten hebben opgeleverd. Het was aan Mick Schumacher en Oscar Piastri om de prototypes te testen. Dat werd gedaan door het circuit van Silverstone deels onder water te zetten en Schumacher, met het prototype aan zijn Mercedes gemonteerd, door het water te laten rijden. Piastri reed zonder de spatborden als controle en om te testen of de zichtbaarheid inderdaad toenam wanneer de McLaren achter de Mercedes aanreed. Er werd echter geen verbetering van het zicht of vermindering van de spray gevonden tijdens de test.

‘Het zou natuurlijk perfect zijn geweest als alles goed was bevestigd en we al een oplossing hadden om in oktober toe te passen of iets dergelijks, maar dat was niet het geval’, gaf FIA-directeur Nikolas Tombazis als antwoord op de vraag of hij de bevindingen van de tests met de nieuwe spray guards kon toelichten, volgens The Race. De spatborden lijken vooralsnog niet de resultaten te boeken waarop de FIA had gehoopt, iets wat het bestuursorgaan vorig jaar ook al wel had verwacht. ‘Nadat we eind vorig jaar met dit project waren begonnen en heel wat CFD-simulaties (computer-simulaties, red.) hadden gedaan, begrepen we al snel dat het niet zo eenvoudig was als: Oké, gewoon een hoes plaatsen en klaar is kees.’

Tombazis vindt eerste tests alsnog een succes, ondanks tegenvallend resultaten

Volgens Tombazis komt de moeilijkheidsgraad van het ontwerpen van de spatborden deels doordat simulaties geen helemaal waarheidsgetrouwe regenachtige race-omstandigheden kunnen nabootsen. ‘Ten eerste zijn de CFD-simulaties best lastig, omdat we ook de waterdeeltjes moeten simuleren en als er waterdruppels in het stromingsveld zitten, is dat eigenlijk best ingewikkelde fysica. En zelfs dan heb je correlatie nodig omdat je niet alle kennis hebt over hoeveel water er uit de grond wordt gezogen en hoeveel er uit de banden wordt weggegooid. Het wordt dus vrij snel ingewikkeld.’ Tombazis ziet de eerste tests alsnog als een succes, omdat er zo extra data kon worden verzameld over hoe de spatborden in het echt werken.

Tombazis had al voorafgaand aan de tests het vermoeden dat het eerste ontwerp nog niet gelijk de jackpot zou opleveren. ‘De apparaten (spatborden, red.) die werden gebruikt waren relatief klein en ze bedekten slechts kleine delen van de wielen. Ik had er persoonlijk niet al te veel vertrouwen in dat ze zouden werken.’ De FIA-directeur bleek inderdaad gelijk te hebben, want er was geen significant verschil zichtbaar.

Tombazis: 'We moeten gewoon nog een beetje verder werken'

Ook over hoe de metingen werden verricht op het circuit, was Tombazis te spreken. ‘De set-up op het circuit, hoe die te meten is, is niet erg eenvoudig, maar het werkte vrij goed, dus we hadden een redelijke manier om de zaak te beoordelen. We zijn er echter nog niet met de configuratie en we moeten het gewoon nog een keer proberen.’ De voormalig raceauto-ontwerper heeft er vertrouwen in dat de FIA het juiste ontwerp voor de vermindering van de spray tijdens races in de regen gaat vinden, ook al wordt het waarschijnlijk pas in 2024 dat de spatborden voor het eerst tijdens een race zelf te bewonderen zijn. ‘Er zijn niet veel technische projecten die bij de eerste keer perfect werken, dus we moeten gewoon nog een beetje verder werken’, aldus de FIA-directeur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws